Τι προβλέπεται το 2023 για τις MμΕ. Η πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες μεγάλες προκλήσεις και τα στοιχεία της αγοράς δείχνουν ότι είναι απαραίτητη η ενίσχυσή τους κατά τη διάρκεια του 2023. Τα προβλήματα αυξάνονται διαρκώς και για τη μικρή λιανική, με τους επαγγελματίες να αναζητούν λύσεις για να αντεπεξέλθουν στις νέες οικονομικές συνθήκες.

Τoυ Στέφανου Παπαπολυμέρου

Απαιτούνται δραστικά μέτρα για πραγματική στήριξη

Σε έρευνα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ), η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα παραμονές Χριστουγέννων και ενδεχομένως διέφυγε την προσοχή πολλών, αποτυπώνεται ξεκάθαρα το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται το τελευταίο διάστημα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως τα περίπτερα και τα Μίνι Μάρκετ. Παράλληλα, επιβεβαιώνονται όσοι υποστηρίζουν πως απαιτούνται άμεσα μέτρα στήριξης του επιχειρείν, προκειμένου να σωθούν επιχειρήσεις που σήμερα βρίσκονται στο χείλος της οικονομικής καταστροφής.

Σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα της εν λόγω της έρευνας:
• Το 54% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν σε αυτή εκτιμά ότι η κατάσταση θα δυσκολέψει περισσότερο το επόμενο εξάμηνο, καθώς θα αυξηθεί η επισφάλεια και οι πτωχεύσεις.
• Το 56% βλέπει επιδείνωση της οικονομίας της χώρας.
• Το 49% εκτιμά εντονότερη τάση αύξησης τιμών σε προϊόντα.
Αλλά και από την πλευρά των καταναλωτών, όμως, δεν εμφανίζονται καλύτερα τα πράγματα.

Συγκεκριμένα:
• Το 62% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους επιδεινώθηκε το τελευταίο εξάμηνο
• Το 84% δηλώνει ότι ένα από τα τρία σοβαρότερα προβλήματα της χώρας είναι η ακρίβεια
• Το 70% έχει περιορίσει δαπάνες ένδυσης, υπόδησης, ψυχαγωγίας και ταξιδιών
• Το 52% έχει μειώσει τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών, όπως τα τρόφιμα.
Παράλληλα, σημαντικές είναι οι προσαρμογές στην καταναλωτική συμπεριφορά, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, πριν δηλαδή από την αύξηση τιμών στα προϊόντα, για αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκαν τα εξής:
• Το 63% δηλώνει ότι αγοράζει κυρίως προϊόντα σε προσφορά.
• Το 57% επιλέγει καταστήματα ή σούπερ μάρκετ για τις αγορές του με κριτήριο τις χαμηλότερες τιμές.
• Το 55% αγοράζει πλέον μικρότερες ποσότητες προϊόντων σε σχέση με το παρελθόν.
• Το 42% αγοράζει προϊόντα από διαφορετικά καταστήματα ή σούπερ μάρκετ, προκειμένου να περιορίσει τη συνολική δαπάνη.
• Το 40% δηλώνει ότι αγοράζει πλέον κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ανάγκη για γενναίες παρεμβάσεις

Αν σε όλα τα παραπάνω συνυπολογίσουμε ότι το 2023 θα είναι μια εκλογική χρονιά με περισσότερες από μία, όπως φαίνεται, αναμετρήσεις, οι οποίες θα αναγκάσουν το κράτος και την ελληνική αγορά να υπολειτουργήσουν (όπως η εμπειρία έχει αποδείξει ότι συμβαίνει πάντα σε προεκλογικές περιόδους) για σοβαρό χρονικό διάστημα, τότε τα μαύρα σύννεφα δείχνουν να πυκνώνουν πάνω από το κοντινό μέλλον της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμο Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, τα μέτρα που έχει εφαρμόσει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας δεν έχουν επιλύσει το πρόβλημα. Για παράδειγμα, το market pass, που απευθύνεται σε πάνω από 8.000.000 πολίτες, στην πραγματικότητα δείχνει τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν όλοι αυτοί οι συνάνθρωποί μας. Και αν κρίνουμε από το γεγονός ότι η ενεργειακή κρίση δεν μπορεί να ξεπεραστεί από τη μία μέρα στην άλλη, καταλαβαίνουμε όλοι ότι η ακρίβεια θα συνεχίσει να αποτελεί τον μεγαλύτερο «πονοκέφαλο» για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Οπότε, μόνο με τη λήψη δραστικών παρεμβάσεων μπορεί να επιτευχθεί η πραγματική στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ώστε να καταφέρουν να αντέξουν σε αυτό το τόσο δυσμενές περιβάλλον.

Όπως εκτιμά, πρέπει:
• Η κυβέρνηση να επανεξετάσει το θέμα των μειώσεων σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, να εφαρμόσει μια νέα ρύθμιση για το σύνολο των οφειλών προς το Δημόσιο, όπως επαναφορά των 120 δόσεων, ώστε να δοθεί «ανάσα» στους μικρομεσαίους που θέλουν, αλλά δεν μπορούν, να φανούν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
• Να ασκηθεί πίεση στις τράπεζες, ώστε να ενισχύσουν με ρευστότητα την αγορά.
• Και, κυρίως, να υπαχθούν περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε προγράμματα του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Μόνο με επιδόματα, δεν μπορούμε να ελπίζουμε στην επίλυση των προβλημάτων που έχει προκαλέσει η ακρίβεια. Χρειάζεται άλλη πολιτική, που να δίνει έμφαση στη λειτουργία των επιχειρήσεων, ώστε να ξεπεράσουμε με τις μικρότερες δυνατές απώλειες τη νέα κρίση που ταλανίζει την ελληνική οικονομία και που απειλεί τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων.

Αν δεν ληφθούν, έστω και την τελευταία στιγμή, δηλαδή σήμερα, μέτρα που θα στοχεύουν στη ρίζα του προβλήματος, η ανάπτυξη και η ευημερία είναι καταδικασμένες να παραμείνουν και φέτος άλλη μία… ευχή.