Κορυφαία προϊόντα σε πωλήσεις για τα καταστήματα της μικρής λιανικής θεωρούνται τα αναψυκτικά κι οι συσκευασμένοι χυμοί, ιδιαιτέρως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες που οι υψηλές θερμοκρασίες κι η έντονη κίνηση της τουριστικής περιόδου συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση της ζήτησης των συγκεκριμένων κωδικών. Εν μέσω κορωνοϊού, μάλιστα, η ζήτησή τους ήταν αυξημένη στα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα, καθώς αμφότερα αποδείχθηκαν βασικό κανάλι πώλησης, αλλά και… σανίδα σωτηρίας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.

Της Ελένης Σαραντάκη

Αυξημένη η ζήτηση για αναψυκτικά και χυμούς στα μίνι μάρκετ

Κατηγορίες προϊόντων ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής αποτελούν τα αναψυκτικά κι οι χυμοί, καθώς, ιδιαιτέρως τους καλοκαιρινούς μήνες, οι πωλήσεις τους συνιστούν σημαντικό μέρος του τζίρου. Τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα θεωρούνται το βασικότερο κανάλι πώλησης των συγκεκριμένων προϊόντων κι εν μέσω πανδημίας ουσιαστικά «έσωσαν» τις βιομηχανίες από μεγαλύτερα προβλήματα, αφού τα αποτελέσματα από τα «λουκέτα» σε εστίαση και τουριστικές επιχειρήσεις δεν άργησαν να γίνουν ορατά στις οικονομικές καταστάσεις που δημοσίευσαν οι εταιρείες. Ο κορωνοϊός επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις βιομηχανίες αναψυκτικών, ξεκινώντας από τον κορυφαίο παίκτη της κατηγορίας, την CocaCola. Η εταιρεία, από την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων και μετά, βίωσε μία σημαντική μείωση της κατανάλωσης εκτός σπιτιού, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από το 40% των εσόδων της, σε μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές του τομέα, όπως η Ιταλία κι η Ελλάδα.

«Τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα θεωρούνται βασικό “κανάλι” πώλησης για αναψυκτικά και χυμούς κι εν μέσω πανδημίας βοήθησαν τις βιομηχανίες να αντεπεξέλθουν στην κρίση της αγοράς.»

Όμως, τα ανοιχτά σούπερ και μίνι μάρκετ φαίνεται να «έσωσαν» την κατάσταση, αφού παρατηρήθηκε αύξηση της ζήτησης στην κατανάλωση εντός σπιτιού τις εβδομάδες που τα νοικοκυριά συσσώρευαν αποθέματα κι επισκέπτονταν τακτικά τις αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου αλλά και τα καταστήματα της γειτονιάς τους. Τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν στη συνέχεια επέφεραν μεγάλη πτώση του όγκου πωλήσεων τον Μάρτιο, όμως τα καταστήματα της μικρής λιανικής έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο να αντισταθμιστεί ο όγκος πωλήσεων που χάθηκε από το κανάλι της κατανάλωσης εκτός σπιτιού. Αναψυκτικά και Χυμοί

Σε αντίθεση με την κατηγορία των αναψυκτικών που αντιμετώπισε πολλαπλές προκλήσεις, οι χυμοί αποτέλεσαν προϊόντα αυξημένης ζήτησης στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Προκειμένου να θωρακίσουν τον οργανισμό τους απέναντι στον κορωνοϊό, οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν μαζικά εσπεριδοειδή, με έμφαση στα πορτοκάλια, ή συσκευασμένους χυμούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου, τις ΗΠΑ, οι συσκευασμένοι χυμοί πορτοκαλιών κατέγραψαν αλματώδη αύξηση στη Νέα Υόρκη, σύμφωνα με τους Financial Times, με τους καταναλωτές να σπεύδουν στα καταστήματα και να «στοκάρουν» προϊόντα, παρά το γεγονός ότι εκπρόσωποι της αγοράς διαβεβαίωναν για την επάρκεια στα είδη της συγκεκριμένης κατηγορίας. Η τεράστια ζήτηση για χυμούς πορτοκαλιού προκάλεσε, μάλιστα, και σημαντική αύξηση στην τιμή τους, γύρω στο 20%, σε μια περίοδο που οι παραγωγοί δυσκολεύονταν να κάνουν εξαγωγές, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων. Αναψυκτικά και Χυμοί

Παράλληλα, εξαιτίας της πανδημίας, οι καταναλωτές ξεκίνησαν να διαμορφώνουν διαφορετικές αγοραστικές συνήθειες, όπως έδειξαν κι όλες οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι οποίες αναμένεται να παγιωθούν στο μέλλον. Βασική τάση της περιόδου ήταν η στροφή στο μαγείρεμα, η οποία όμως δεν συνοδεύτηκε από πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών εξακολούθησε να αγοράζει αναψυκτικά, snacks και χυμούς με ή χωρίς ζάχαρη, αναζητώντας όμως κυρίως πολυσυσκευασίες ή προϊόντα που διατίθενται σε οικογενειακό, XL μέγεθος. Αναψυκτικά και Χυμοί

«Στροφή» στις XL συσκευασίες εν μέσω πανδημίας

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενισχύθηκε σημαντικά η τάση για πολυσυσκευασίες ή για προϊόντα που διατίθενται σε ράφια και ψυγεία σε XL μέγεθος. Οι καταναλωτές έδειξαν ξεκάθαρη προτίμηση σε συσκευασίες πολλών τεμαχίων σε αναψυκτικά και χυμούς, αλλά και γενικότερα στα ροφήματα που κυκλοφορούν σε φιάλες περισσότερων λίτρων. Η στροφή αυτή εξηγείται εύκολα, καθώς ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού επιθυμούσε αρχικά να περιορίσει τις μετακινήσεις του και πραγματοποιούσε μαζικές προμήθειες για την κάλυψη των διατροφικών αναγκών του νοικοκυριού. Παράλληλα, ένα σημαντικό ποσοστό των πελατών στα σούπερ μάρκετ και τη μικρή λιανική άρχισε να νιώθει οικονομική ανασφάλεια, εξαιτίας της κρίσης που προκάλεσε ο κορωνοϊός, με αποτέλεσμα να πραγματοποιεί «έξυπνες» αγορές, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα. Οι πολυσυσκευασίες αναψυκτικών ή οι χυμοί 2-3 λίτρων έδιναν αυτή τη δυνατότητα, καθώς μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες όλης της οικογένειας και διατίθενται στα ράφια σε συμφέρουσα τιμή σε σχέση με τους ατομικούς κωδικούς. Παράλληλα, η μεταβολή αυτή ενισχύθηκε και από ψυχολογικούς λόγους κατά την περίοδο του κατ’ οίκον περιορισμού, καθώς οι καταναλωτές αναζητούσαν προϊόντα σε μεγάλες συσκευασίες, που θα μπορούσαν να μοιραστούν με τα κοντινά τους πρόσωπα. Και ενώ τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε η λογική της on-the-go κατανάλωσης, που συνοδευόταν από την αναζήτηση μικρών πρακτικών συσκευασιών που μεταφέρονται εύκολα, η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα και στην κατηγορία αυτή, καθώς μειώθηκε η ατομική κατανάλωση κι αυξήθηκε η ομαδική. Αναψυκτικά και Χυμοί

Με καινοτομία «απαντούν» τα αναψυκτικά στην άνοδο των energy drinks

Πέρα όμως από τις μεταβολές σε σχέση με το μέγεθος που παρατηρήθηκαν έντονα το τελευταίο χρονικό διάστημα γενικότερα στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, ο κλάδος των αναψυκτικών έχει αρχίσει να επενδύει σταθερά στην καινοτομία, καθώς δέχεται έντονο ανταγωνισμό από την κατηγορία των energy drinks, που κερδίζει έδαφος στο κανάλι της μικρής λιανικής. Οι βιομηχανίες αναψυκτικών, προκειμένου να προσελκύσουν το νεανικό κυρίως κοινό που τα τελευταία χρόνια απομακρύνεται από τα αναψυκτικά, δείχνοντας προτίμηση στα energy drinks, έχουν αρχίσει να λανσάρουν καινοτόμους κωδικούς χωρίς θερμίδες ή με χυμούς φρέσκων φρούτων, στοχεύοντας κυρίως στη γενιά των millennial’s και των GenerationZ, που έχουν υιοθετήσει διαφορετικές διατροφικές συνήθειες από τις προηγούμενες γενιές. Η κατανάλωση ανθρακούχων προϊόντων κι αναψυκτικών με υψηλά ποσοστά ζάχαρης που κυκλοφορούν εδώ κι αρκετά χρόνια στην αγορά σταδιακά περιορίζεται και θέση στο ράφι παίρνουν τα «πράσινα» πιο υγιεινά αναψυκτικά. Το αποτέλεσμα είναι πλέον εμφανές στα καταστήματα της μικρής λιανικής που έχουν γεμίσει με αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη, με ελάχιστη θερμιδική επιβάρυνση, σε πρωτότυπους συνδυασμούς, βιολογικά, με μπαχαρικά ή με κάνναβη, σε εντυπωσιακές συσκευασίες που προσελκύουν το καταναλωτικό κοινό. Αναψυκτικά και Χυμοί