Σχολικά είδη. Ένας από τους κλάδους που καταγράφουν σημαντική αύξηση στη ζήτηση και τις πωλήσεις προϊόντων από την περίοδο της καραντίνας και μετά είναι αυτός των σχολικών ειδών, τα οποία προσφέρουν ένα σημαντικό έξτρα έσοδο σε πολλά μίνι μάρκετ και καταστήματα ψιλικών.

Του Στέλιου Ασλανίδη

«Ξεπουλάνε» εν μέσω κορωνοϊού στην Ελλάδα

O κορωνοϊός κι η καραντίνα επηρέασαν σε πολύ μεγάλο βαθμό και την ελληνική αγορά, με πολλές επιχειρήσεις να δέχονται μεγάλες «πιέσεις» και την ύφεση να χτυπά την «πόρτα» ολόκληρης της οικονομίας στην Ελλάδα. Τα σούπερ και μίνι μάρκετ, όμως, ήταν σε μεγάλη πλειονότητα από τους κερδισμένους της αγοράς, με την προσέλευση στα καταστήματά τους να αυξάνεται, όπως κι η ζήτηση για πολλά από τα προϊόντα που συχνά ήταν… θαμμένα στα ράφια των καταστημάτων. Γάντια, αντισηπτικά και πολλά άλλα είδη ευνοήθηκαν από τα νέα δεδομένα στην αγορά και μεταξύ αυτών ήταν και τα σχολικά.

Υπήρξε ακόμη κι υπερδιπλασιασμός των πωλήσεων σε προϊόντα όπως οι σχολικές μπογιές, οι μαρκαδόροι, τα σχολικά βιβλία, τα επιτραπέζια παιχνίδια, τα μπλοκ ζωγραφικής.

Κι αυτό γιατί μπορεί τα σχολεία σε όλη τη χώρα να παρέμειναν κλειστά για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα στο τέλος της σχολικής σαιζόν και να υπολειτούργησαν στις αρχές του καλοκαιριού, όμως, οι… χειροτεχνίες έδωσαν και πήραν κατά την περίοδο της καραντίνας, αλλά και μετά από αυτή. Πολλοί γονείς έσπευσαν να απασχολήσουν δημιουργικά τα παιδιά τους, ενόσω αυτά βρίσκονταν για λόγους ασφαλείας στο σπίτι, με αποτέλεσμα τα προϊόντα σπιτιού και τα σχολικά είδη να εμφανίζουν «εκτόξευση» της ζήτησής τους και στα μίνι μάρκετ.

«Εκτίναξη» των πωλήσεων εν μέσω καραντίνας

Η νέα τάξη πραγμάτων στην περίοδο της καραντίνας οδήγησε λοιπόν και σε «εκτίναξη» των πωλήσεων σε πολλά σχολικά είδη, με συγκεκριμένες κατηγορίες να εμφανίζουν αύξηση ακόμη και μεγαλύτερη του +100%. Υπήρξε, δηλαδή, ακόμη κι υπερδιπλασιασμός των πωλήσεων σε προϊόντα όπως οι σχολικές μπογιές, οι μαρκαδόροι, τα σχολικά βιβλία, τα επιτραπέζια παιχνίδια, τα μπλοκ ζωγραφικής. Όλα τα παραπάνω, μάλιστα, εκτιμάται από στελέχη της αγοράς ότι βρέθηκαν σε ένα άτυπο top60 με τα προϊόντα που εμφάνισαν μεγαλύτερο ρυθμό στη ζήτησή τους σε εκείνο το διάστημα του υποχρεωτικού εγκλεισμού στο σπίτι, για την προστασία από τον κορωνοϊό.

Σε αυτή την περίοδο δε, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ (από τις αρχές Μαρτίου μέχρι τα τέλη Απριλίου) «έτρεχε» ασταμάτητα ανά εβδομάδα, εμφανίζοντας διψήφιο ποσοστό, ενώ κάποιες εβδομάδες καταγράφηκε αύξηση έως 35%, έναντι  της αντίστοιχης  περιόδου του 2019. Αντίστοιχα, ο τζίρος των καταστημάτων του λιανεμπορίου ενισχύθηκε κατά 15,7% από τις αρχές του έτους μέχρι την Κυριακή 19 Απριλίου 2020, ανερχόμενος σε 2,2 δισ. ευρώ κι όντας αυξημένος κατά 300 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περασμένης χρονιάς.

Ενισχύουν τα μίνι μάρκετ τα εποχικά έσοδα

Τα σχολικά είδη, πάντως, αποτελούν σταθερά ένα έξτρα έσοδο για τα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα ψιλικών, ειδικά την περίοδο πριν από την έναρξη της σχολικής σαιζόν, αλλά και το πρώτο διάστημα της επιστροφής των παιδιών στα σχολεία. Δεν είναι λίγα τα καταστήματα της μικρής λιανικής που επενδύουν σε διάφορα εποχικά είδη για να αυξήσουν τον ετήσιο τζίρο τους, και φυσικά τα κέρδη τους, με τα σχολικά να αποτελούν ένα από τα βασικά «όπλα» στη συγκεκριμένη κατηγορία. Υπάρχουν μίνι μάρκετ που δημιουργούν ολόκληρο ράφι με σχολικά, από αναλώσιμα μέχρι σχολικές τσάντες, κάτι που βοηθά και τις πωλήσεις των παιχνιδιών του καταστήματος, όπως οι δωροσακούλες, που δείχνουν να έχουν έτσι κι αλλιώς σημαντική «δυναμική» στην αγορά της μικρής λιανικής.

Σε κάθε περίπτωση, τα σχολικά αποτελούν μία ευκαιρία για εποχικά έσοδα στα μίνι μάρκετ, με πολλούς γονείς να τα επισκέπτονται ακόμη κι ως λύση της τελευταίας στιγμής, ώστε να προμηθευτούν κάτι που… ξέχασαν να αγοράσουν από βιβλιοπωλεία κι άλλα υπερκαταστήματα που «κυριαρχούν» στον συγκεκριμένο κλάδο, όπως τα Jumbo.