Τα αναψυκτικά και οι χυμοί αποτελούν προϊοντικές κατηγορίες ζωτικής σημασίας για τα μίνι μάρκετ, και γενικότερα τη μικρή λιανική. Ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, οι υψηλές θερμοκρασίες προσελκύουν τους καταναλωτές στα ψυγεία καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, δίνοντας την ευκαιρία και στον επαγγελματία να αυξήσει τον τζίρο της επιχείρησής του.

Της Ελένης Σαραντάκη

Νέες τάσεις και καινοτόμα προϊόντα για τη μικρή λιανική

Mια κατηγορία προϊόντων που χαρακτηρίζεται από μεγάλο ανταγωνισμό είναι πλέον τα αναψυκτικά και οι χυμοί, καθώς οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά λανσάρουν συνεχώς καινούργιους κωδικούς, διευρύνοντας με αυτόν τον τρόπο σημαντικά τις επιλογές για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής και τους καταναλωτές. Αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη ή και χωρίς θερμίδες, κωδικοί με μεγαλύτερο ποσοστό φρούτων έρχονται να «απενοχοποιήσουν» προϊόντα που παραδοσιακά ταυτίζονταν με πιο ανθυγιεινές συνήθειες. Από την άλλη πλευρά, οι χυμοί –είτε βιολογικοί είτε με έξτρα βιταμίνες– άρχισαν με τη σειρά τους να διαμορφώνουν μια τελείως διαφορετική εικόνα στα ψυγεία των σούπερ και των μίνι μάρκετ –ιδιαίτερα εν μέσω πανδημίας– όπου οι καταναλωτές αύξησαν την κατανάλωση στα συγκεκριμένα προϊόντα για να θωρακίσουν τον οργανισμό τους και να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό τους.

«Νέα τα δεδομένα για τους χυμούς εν μέσω πανδημίας, καθώς αυξήθηκε η κατανάλωσή τους με στόχο τη θωράκιση του οργανισμού.»

Ο προσανατολισμός των εταιρειών είναι ξεκάθαρος. Η ζάχαρη σχεδόν εκμηδενίζεται και δεκάδες νέα προϊόντα ταυτίζονται με την απόλυτη τάση των τελευταίων ετών, που δεν είναι άλλη από τη στροφή στην υγιεινή διατροφή. Με οδηγό την καλή φυσική κατάσταση, την ενέργεια και την ευεξία, οι γνωστές βιομηχανίες αναψυκτικών δίνουν τη δική τους μάχη για να ξεχωρίσουν στο ράφι, κερδίζοντας μια σταθερή θέση στο καλάθι του αγοραστικού κοινού.

Η μάχη της αγοράς

Βασικά χαρακτηριστικά του εγχώριου κλάδου αναψυκτικών και χυμών είναι ο υψηλός βαθμός συγκέντρωσης και ο έντονος ανταγωνισμός, καθώς σε αυτόν δραστηριοποιούνται λίγες αλλά μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες παράγουν ευρέως γνωστά εμπορικά σήματα. Ωστόσο, υπάρχουν και αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που διακινούν τα προϊόντα τους κυρίως στις τοπικές αγορές και μπορούν να αποτελέσουν μια εναλλακτική πρόταση για τον επαγγελματία της μικρής λιανικής που επιθυμεί να ενισχύσει τα ψυγεία του με περισσότερους κωδικούς.

Στο κανάλι των αναψυκτικών, μεγάλα μερίδια στην αγορά κατέχουν πολυεθνικές, όπως η Coca Cola και η PepsiCo, καθώς και η ελληνική εταιρεία Λουξ, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει ενισχύσει σημαντικά τη θέση της, κερδίζοντας συνεχώς έδαφος. Επικεφαλής του κλάδου αναψυκτικών παραμένει η Coca Cola, αφού τα τελευταία χρόνια επεκτείνεται δυναμικά και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων. Η PepsiCo, από την άλλη, είδε το μερίδιό της στη χώρα να συρρικνώνεται τελευταία. Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές εταιρείες αναψυκτικών –όπως η Λουξ, η Έψα, η Βαπ– καταγράφουν συνεχή ανοδική πορεία, μεταβάλλοντας τα δεδομένα στα ράφια, ενώ άλλες εταιρείες –όπως η Βίκος– έχουν πραγματοποιήσει άνοιγμα στην κατηγορία, λανσάροντας τις δικές τους προτάσεις.

Η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων συνεχίζει τη δυναμική της πορεία, διεκδικώντας περαιτέρω διεύρυνση του μεριδίου της στην αγορά των αναψυκτικών. Από το 2016 έως σήμερα παρουσιάζει συνολικά ανάπτυξη 4,8%, ενώ ειδικότερα στην κατηγορία cola ανάπτυξη 8,4%. Στην κατηγορία των χυμών, δυνατοί παίκτες στην αγορά παραμένουν η Όλυμπος, η Coca-Cola Τρία Έψιλον, η PepsiCo Ήβη, η Οικογένεια Χριστοδούλου και η Δέλτα. Οι προαναφερθείσες εταιρείες σήμερα ελέγχουν σχεδόν τα 2/3 της λιανικής.