Ο κορωνοϊός αύξησε τους Έλληνες καταναλωτές που κάνουν ακόμη και τα ψώνια του σούπερ μάρκετ από το διαδίκτυο, κι οι έρευνες δείχνουν ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και μετά το πέρας της πανδημίας.
Της Ελένης Σαραντάκη
Καθιερώνονται οι online αγορές και μετά την πανδημία
H πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε την εικόνα ολόκληρης της κοινωνίας και στην Ελλάδα, καθώς όλος ο κόσμος κλήθηκε να αντιμετωπίσει καταστάσεις τις οποίες δεν είχε ζήσει ποτέ στο παρελθόν. Το σοκ ήταν μεγάλο και για την αγορά, αφού τα μέτρα που επιβλήθηκαν για τα καταστήματα επηρέασαν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, τόσο τους επαγγελματίες, όσο και τους καταναλωτές. Όσον αφορά τα σούπερ μάρκετ, η κατάσταση ήταν ευνοϊκή, με τις πωλήσεις τους να «εκτοξεύονται» το πρώτο διάστημα και να παραμένουν σε ανοδική πορεία καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020. Μικτή ήταν, αντίθετα, η εικόνα στα μίνι μάρκετ, όπου τα μεγάλα καταστήματα είχαν τα πάνω τους και τα κάτω τους, μεταξύ πρώτης και δεύτερης καραντίνας, ενώ τα μικρότερα σημεία «υπέφεραν» εξ αρχής. Ένας από τους λόγους ήταν κι οι online αγορές, οι οποίες φαίνεται ότι ήρθαν για να μείνουν.
Εν μέσω απαγόρευσης της κυκλοφορίας, μια μεγάλη μερίδα των καταναλωτών στράφηκε για πρώτη φορά στο διαδίκτυο για τις αγορές της, ακόμη και για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ, αυξάνοντας την εξοικείωση με αυτή τη διαδικασία.
Μια μεγάλη μερίδα των καταναλωτών στράφηκε για πρώτη φορά στο διαδίκτυο για τις αγορές του, αυξάνοντας την εξοικείωσή του με αυτή τη διαδικασία.
Ψώνια στο διαδίκτυο για το 58% των Ελλήνων
Τα νέα δεδομένα για τις ηλεκτρονικές αγορές επιβεβαίωσε και μία πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Pulse στα τέλη του 2020, σε δείγμα 1106 πολιτών στην πρωτεύουσα. Από τα στοιχεία προκύπτει αύξηση του πλήθους των καταναλωτών που χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και του ύψους των δαπανών που πραγματοποιούν στο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων. Σύμφωνα με την έρευνα για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, το 58% των καταναλωτών κάνει αγορές προϊόντων κι υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, έναντι του 40% πριν από την πανδημία. Δηλαδή, το ποσοστό αυξήθηκε μιάμιση φορά. Από την έρευνα προκύπτει ακόμη ότι:
- Σχεδόν όλοι οι Έλληνες (το 89%) χρησιμοποιούν πλέον τακτικά το διαδίκτυο.
- Οι μισοί συνταξιούχοι (κι οι μισοί της ηλικιακής ομάδας «60 ετών και άνω») μπαίνουν στο Ίντερνετ κάθε μέρα.
- Μία από τις λίγες «καταναλωτικές συνήθειες» που καταγράφει σημαντική αύξηση είναι οι αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα. Το 56% (όσων παραγγέλνουν / αγοράζουν από e-shop) δήλωσε ότι αύξησε («κάπως» ή «πολύ») τις ηλεκτρονικές παραγγελίες του.
Αντίθετα, στο σύνολο του δείγματος, μόνο το 11% αύξησε τα χρήματα που ξοδεύει για «αγορές και ψώνια» – ενώ το 31% τα κράτησε σταθερά.
Το 49% των Ελλήνων θα συνεχίσει τις online αγορές
Οι online αγορές φαίνεται, λοιπόν, ότι θα βγουν απόλυτα κερδισμένες από την πανδημία του κορωνοϊού, διαμορφώνοντας το μέλλον στην αγορά, καθώς ήδη ένας στους δύο Έλληνες υποστηρίζει ότι θα τις συνεχίσει και μετά το τέλος της πανδημίας. Αυτό καταγράφει μία έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ποσοστό 49% δηλώνει ότι θα συνεχίσει να αγοράζει μέσω διαδικτύου, ακόμη και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Τα ποσοστά είναι εξίσου μεγάλα στην εξειδικευμένη αγορά των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ κι αυξημένα στην κατηγορία της αγοράς έτοιμου φαγητού. Εκτιμάται ότι η αλλαγή που έχει επέλθει στις αγοραστικές συνήθειες θα διατηρηθεί σε ένα μεγάλο βαθμό και μετά την επίλυση του υγειονομικού προβλήματος.
Η έρευνα έδειξε ότι ποσοστό 61% των χρηστών διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου, ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με το προηγούμενο έτος (Δεκέμβριος 2019). Υψηλά ποσοστά καταγράφονται και για τις online αγορές τροφίμων μέσω διαδικτύου, με το σχετικό ποσοστό να φθάνει στο 14%, αριθμός πολλαπλάσιος των μετρήσεων σε σχέση με το 2019.
Σημειώνεται, πάντως, ότι τα ποσοστά ικανοποίησης από τις υπηρεσίες παράδοσης εξακολουθούν να είναι ένας πιθανώς ανασταλτικός παράγοντας για την περεταίρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών. Στην γενική ερώτηση σε σχέση με την ικανοποίηση από τις υπηρεσίες παράδοσης για όλα τα είδη, μόλις το 38% δηλώνει πολύ ικανοποιημένο. Το 36% δηλώνει λίγο ικανοποιημένο και το 25% καθόλου ικανοποιημένο. Τα ποσοστά ικανοποίησης είναι πολύ υψηλά στις δύο άλλες κατηγορίες online αγορών, όπου κατά κανόνα την παράδοση διαχειρίζονται οι εταιρείες με ίδια μέσα. Παρά το πρόβλημα αυτό, η πρόθεση αγοράς μέσω διαδικτύου είναι έντονα ενισχυμένη. Η πρόθεση αγοράς μέσω διαδικτύου τον Δεκέμβριο του 2020 σε σχέση με τον Ιούνιο του 2020 αυξήθηκε σημαντικά.
«Εκτοξεύθηκαν» οι e-πωλήσεις των σούπερ μάρκετ
Τη δυναμική των online πωλήσεων αναδεικνύουν και τα στοιχεία από τα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας, τα οποία «έτρεξαν» με τεράστιο ρυθμό ανάπτυξης, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020. Έρευνα της εταιρείας Convert Group έδειξε, μάλιστα, ότι η αύξηση στο τρίτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους ήταν της τάξης του 183%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Σύμφωνα με προβλέψεις του Convert Group δε, ο κλάδος εκτιμάται ότι έκλεισε το 2020, με συνολικές πωλήσεις αξίας άνω των 100 εκατ. ευρώ, πάνω από τις διπλάσιες, δηλαδή, συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες έφτασαν τα 46,7 εκατ. ευρώ.
Υψηλά ποσοστά καταγράφονται για τις online αγορές τροφίμων μέσω διαδικτύου, με το σχετικό ποσοστό να φθάνει στο 14%.
Στα ευρήματα της εταιρείας είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός πως ο κλάδος, κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, συνέχισε να αναπτύσσεται με ρυθμό σχεδόν ίδιο με αυτόν του δεύτερου τριμήνου (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος), περιόδου δηλαδή καραντίνας και μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας. Μάλιστα, ακόμη κι αρκετούς μήνες μετά, η ανάπτυξη του κλάδου σταθεροποιήθηκε σε πολύ υψηλό ρυθμό τον Σεπτέμβριο, με σχεδόν τετραπλάσια ανάπτυξη, συγκριτικά με τους πρώτους μήνες του έτους (Ιανουάριο και Φεβρουάριο) και με +174% συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του 2019.