Νέο περιβαλλοντικό τέλος. Με στόχο την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για τη ρύπανση του περιβάλλοντος, έχει ξεκινήσει να επιβάλλεται ένα νέο τέλος ανακύκλωσης στα πλαστικά μπουκάλια από πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), αλλάζοντας την τιμή τους και στα ράφια των μίνι μάρκετ.

Τι ισχύει για τα πλαστικά PVC στα μίνι μάρκετ

Tέσσερα χρόνια μετά το περιβαλλοντικό τέλος για τη μείωση της πλαστικής σακούλας, που τάραξε την αγορά των σούπερ και μίνι μάρκετ, οι αρμόδιες αρχές έχουν ξεκινήσει να επιβάλλουν ένα νέο τέλος ανακύκλωσης με στόχο τον περιορισμό της ρύπανσης στο περιβάλλον. Όπως όλες οι ανεπτυγμένες χώρες στον κόσμο, έτσι και η Ελλάδα πραγματοποιεί μία σειρά από ενέργειες που έχουν ως στόχο τη μείωση του αποτυπώματος των επιχειρήσεων αλλά και των πολιτών, αφουγκραζόμενη τις σχετικές προτροπές των ειδικών. Όταν, το 2018, επιβλήθηκε το τέλος για τις πλαστικές σακούλες στη λιανική αγορά, υπήρξαν αρκετές αντιδράσεις, αλλά τα νέα δεδομένα εδραιώθηκαν άμεσα και είχαν σημαντικά αποτελέσματα. Τα στοιχεία έδειξαν ότι μειώθηκε η παραγωγή και η διακίνησης της λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς κατά 26% από τον πρώτο χρόνο επιβολής του μέτρου. Αντίστοιχα, από την 1η Ιουνίου 2022 ισχύει μία νέα νομοθεσία για τα πλαστικά μπουκάλια ποτών, η ετικέτα των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC).

Η επιβολή του τέλους των 8 λεπτών για τις συσκευασίες προϊόντων ξεκίνησε από την 1η Ιουνίου 2022.

Τα νέα δεδομένα για τα πλαστικά μπουκάλια

Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση από τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης, οι αλλαγές αφορούν στη διαχείριση των πλαστικών φιαλών σε ροφήματα όπως τα αναψυκτικά. Τα νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά είναι λοιπόν τα εξής:

• Πρώτον, εφαρμόζοντας όσα προβλέπονται στο άρθρο 80 του Ν. 4819/2021, για τη διαχείριση των αποβλήτων, από την 1η Ιουνίου 2022 επιβάλλεται τέλος ανακύκλωσης στα πλαστικά μπουκάλια ποτών (νερό, αναψυκτικό, γάλα κ.ά.) η ετικέτα των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), κατά την πώλησή τους σε κάθε νόμιμο σημείο πώλησης.
• Δεύτερον, η επιβολή τέλους δεν αφορά σε πλαστικές συσκευασίες προϊόντων στις οποίες δεν περιέχεται το πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC). Ειδικότερα, θα θέλαμε να επισημάνουμε πως κανένα από τα προϊόντα των μεγάλων παραγωγών δεν περιλαμβάνει πολυβινυλο­χλωρίδιο (PVC) σε κάποιο από τα μέρη του. Συνεπώς, δεν επιβάλλεται αυτό το τέλος ανακύκλωσης στα συγκεκριμένα προϊόντα.
• Τρίτον, η καταβολή του τέλους επιβάλλεται στους καταναλωτές ανά τεμάχιο προϊόντος και το ύψος του έχει οριστεί στα οκτώ λεπτά.
• Τέταρτον, όσον αφορά στον κλάδο του εμφιαλωμένου μεταλλικού νερού, το οποίο βρίσκεται σε διατίμηση, αλλά και του αναψυκτικού, και με βάση τη γενικότερη γνώση που έχουμε για τα συγκεκριμένα προϊόντα, τα πλαστικά υλικά που κατά κανόνα χρησιμοποιούνται για το μπουκάλι, το πώμα και την ετικέτα είναι PET, PP (πολυπροπυλένιο) και PΕ (πολυαιθυλένιο) και συνεπώς δεν επιβαρύνονται με το τέλος. Αν υπάρχει χρήση PVC, αυτή είναι εξαιρετικά περιορισμένη και συνήθως αφορά σε ετικέτες που καλύπτουν όλο το μπουκάλι (full sleeve), αλλά προφανώς υπάρχουν και ετικέτες full sleeve που δεν είναι από PVC.

Το τέλος ανακύκλωσης επιβάλλεται σε πλαστικά μπουκάλια υγρών, όπως τα αναψυκτικά, το γάλα, το λάδι, οι σάλτσες και τα απορρυπαντικά, με ετικέτα PVC.

Ο στόχος της επιβολής τέλους

Η επιβολή του τέλους των 8 λεπτών για τις συσκευασίες προϊόντων που περιέχουν πολυβινυλο­χλωρίδιο (PVC) έχει ως στόχο την ευαισθη­τοποίηση των πολιτών-καταναλωτών πάνω στο ζήτημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος από τα πλαστικά. Υπηρετεί την ίδια φιλοσοφία με την πετυχημένη εκ του αποτελέσματος πρωτοβουλία που έχει ήδη προηγηθεί, με την επιβολή τέλους στη χρήση της πλαστικής σακούλας, η οποία οδήγησε μέσα σε ελάχιστο χρόνο στο να εκμηδενιστεί σχεδόν η χρήση της από τους καταναλωτές. Ο ΕΟΑΝ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «οι πολίτες κάθε μέρα που περνά αντιλαμβάνονται καλύτερα την αξία που έχει η συμβολή καθενός ξεχωριστά αλλά και όλων μαζί, προκειμένου να συμβάλλουμε μέσω των επιλογών μας στη μείωση της χρήσης των πλαστικών αλλά και στην ανακύκλωση, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης υγείας, καθώς και στην αναβάθμιση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής μας, μέσα από την υιοθέτηση νέων καταναλωτικών προτύπων και συμπεριφορών».