«Αναρίθμητοι είναι οι κωδικοί προϊόντων «χωρίς ζάχαρη» που τοποθετούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων μικρής λιανικής, καθώς η «στροφή» των καταναλωτών σε ένα πιο υγιεινό διατροφικό μοντέλο κι η ανάγκη για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας πίεσαν τις βιομηχανίες τροφίμων και ποτών να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση.»

Της Ελένης Σαραντάκη

Αυξάνονται διαρκώς οι επιλογές και στα ράφια των μίνι μάρκετ

χωρίς ζάχαρηΣταθερά επενδύουν οι ιδιοκτήτες καταστημάτων μικρής λιανικής στα προϊόντα χωρίς ζάχαρη, που οι βιομηχανίες τροφίμων και ποτών λανσάρουν με εντατικό ρυθμό στην παγκόσμια και την ελληνική αγορά. Η μείωση ή η παντελής έλλειψη της ζάχαρης στα τρόφιμα αποτελεί τα τελευταία χρόνια μία από τις επικρατέστερες τάσεις στο λιανεμπόριο, καθώς οι σύγχρονοι καταναλωτές αφιερώνουν όλο και περισσότερο χρόνο για τον προγραμματισμό της διατροφής τους κι επιλέγουν να αγοράσουν από τα ράφια των καταστημάτων προϊόντα που ανταποκρίνονται σε ένα πιο υγιεινό διατροφικό μοντέλο.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ που περιγράφει τις αναδυόμενες διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις για την επόμενη δεκαετία, το κοινό στο εξής θα ψάχνει πιο υγιεινές επιλογές για τη διατροφή του στα σούπερ και μίνι μάρκετ κι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι προετοιμασμένες να ανταποκριθούν σε αυτή την ανάγκη, διευρύνοντας την γκάμα των αντίστοιχων κωδικών. Μία από τις τροφές που ενοχοποιούνται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού είναι η ζάχαρη. Η συνειδητή αντίδραση των καταναλωτών απέναντι στα ανθυγιεινά προϊόντα κι η «πίεση» των αρμόδιων Αρχών για την καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας έχουν αναγκάσει τις βιομηχανίες τροφίμων να πραγματοποιήσουν «στροφή» προς πιο υγιεινές προτάσεις, μειώνοντας συνεχώς τα ποσοστά ζάχαρης των προϊόντων κι αναζητώντας εναλλακτικές γλυκαντικές ύλες.

Η ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» αποτελεί σε πολλές περιπτώσεις το «εισιτήριο» για να καταλήξει το προϊόν στο καλάθι του σύγχρονου καταναλωτή.

Η τάση αυτή είναι ορατή σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, είτε πρόκειται για χυμούς κι αναψυκτικά είτε για snacks κάθε είδους. Η ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» αποτελεί σε πολλές περιπτώσεις το «εισιτήριο» για να καταλήξει το προϊόν στο καλάθι του σύγχρονου καταναλωτή, παρά το γεγονός ότι η πανδημία του κορωνοϊού προκάλεσε κάποιες μεταβολές στις επιλογές του κοινού, το οποίο παρέμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα περιορισμένο στο σπίτι.

Η ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» αντιστάθηκε στον κορωνοϊό

χωρίς ζάχαρηΚι ενώ οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια είχαν εκπαιδευτεί να τρέφονται πιο υγιεινά, ο κορωνοϊός έστρεψε ένα μέρος των καταναλωτών στη ζάχαρη και στις λιπαρές τροφές, οι οποίες συνδέονται συχνά με τις περιόδους άγχους κι αβεβαιότητας. Ο κορωνοϊός μετέβαλλε τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίοι, παραμένοντας σταθερά στο σπίτι για αρκετές εβδομάδες, αύξησαν την ενασχόληση με τη ζαχαροπλαστική και στράφηκαν στην κατανάλωση γλυκών snacks και γενικότερα πιο ανθυγιεινών προϊόντων, που περιέχουν και ζάχαρη.

Παρ’ όλα αυτά, το 23%, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, δήλωσε ότι τρέφεται πιο υγιεινά σε σχέση με πριν από την κρίση του κορωνοϊού, αλλά κι όσοι υιοθέτησαν ανθυγιεινές συνήθειες αναμένεται να τις αποβάλλουν μετά το πέρας της καραντίνας. Λόγω του γρήγορου κι αγχωτικού ρυθμού της καθημερινότητας, που αργά ή γρήγορα θα επιστρέψει μετά τον περιορισμό της πανδημίας, και της τάσης της on–the–go κατανάλωσης, τα υγιεινά και θρεπτικά σνακ, όπως οι μπάρες δημητριακών, δεν προβλέπεται να χάσουν τη δυναμική τους. Ταυτόχρονα, τα προϊόντα με ζάχαρη χάνουν σταθερά έδαφος από τη στιγμή που η νέα γενιά Ελλήνων έχει εκπαιδευτεί να τρέφεται πιο σωστά κι αναζητά προϊόντα με εναλλακτικές γλυκαντικές ουσίες, όπως η stevia.