Kαταστήματα γειτονιάς. Οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να εμπιστεύονται όλο και περισσότερο τα καταστήματα γειτονιάς για τα ψώνια τους, με τα μίνι μάρκετ και τα ψιλικατζίδικα να κερδίζουν ψήφο εμπιστοσύνης και κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, και ειδικά στις περιόδους καραντίνας.

Του Στέλιου Ασλανίδη

O κλάδος του λιανεμπορίου έχει δεχθεί πλήθος «χτυπημάτων» τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, με την οικονομική κρίση να «εξαφανίζει» ένα μεγάλο αριθμό καταστημάτων και πολλούς επαγγελματίες της αγοράς να «παλεύουν» για την επιβίωσή τους, λόγω των υψηλών φορολογιών και της μείωσης των περιθωρίων στα κέρδη τους. Παρ’ όλα αυτά, ο τομέας του μίνι μάρκετ και του περιπτέρου παραμένει «ζωντανός», και μάλιστα η πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται να λειτουργεί υπέρ του, με τα καταστήματα να βλέπουν πια «στροφή» των καταναλωτών προς τα μικρά σημεία της γειτονιάς. Ο συνωστισμός στα σούπερ μάρκετ, η μεγαλύτερη ασφάλεια κι η εμπιστοσύνη των πελατών στη μικρή λιανική οδήγησαν μια μεγάλη μερίδα του κόσμου στα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα, ενισχύοντας την τάση προς τον επαγγελματία της γειτονιάς, η οποία κι έχει αρχίσει να διαφαίνεται εδώ και καιρό σε όλη την Ευρώπη.

Η διευκόλυνση (50%), οι μικρότερες ουρές (40%) κι ο περιορισμός των μετακινήσεων (31%) είναι οι τρεις βασικοί λόγοι επιλογής των καταστημάτων γειτονιάς.

Το 74% των καταναλωτών αυξάνει τις αγορές στα καταστήματα γειτονιάς

Η «στροφή» της πλειονότητας των καταναλωτών προς τα καταστήματα της γειτονιάς για τα ψώνια του νοικοκυριού καταγράφεται ξεκάθαρα και σε πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Mastercard, η οποία κι αποκαλύπτει πως 3 στους 4 καταναλωτές (74%) τείνουν να πραγματοποιούν όλο και περισσότερες αγορές στα καταστήματα γειτονιάς τους, σε σχέση με τις αντίστοιχες συναλλαγές τους πριν από έναν χρόνο.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εμφανίζονται ευαισθητοποιημένοι σχετικά με τη βιωσιμότητα των τοπικών καταστημάτων στις γειτονιές τους. Ως κύριος τρόπος υποστήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αναφέρεται η αύξηση των αγορών από τοπικά καταστήματα (49%). Παράλληλα, οι καταναλωτές σημειώνουν πως έχουν αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταστηματάρχες της γειτονιάς τους (28%), ενώ εμπιστεύονται όλο και περισσότερο προτάσεις αγορών που προέρχονται από γείτονές τους ή ανθρώπους που πραγματοποιούν αγορές στην ίδια τοπική κοινωνία (26%).

Τα πλεονεκτήματα της μικρής λιανικής στην πανδημία

Όλα τα στοιχεία δείχνουν, επίσης, ότι την περίοδο της πανδημίας οι καταναλωτές βρήκαν… καταφύγιο στη μικρή λιανική, με πολλά μίνι μάρκετ να κάνουν τζίρους έτους, ακόμη και σε αυτό το μικρό διάστημα της πρώτης καραντίνας στην Ελλάδα. Όπως κατέγραψαν και σχετικά ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» σε προηγούμενα τεύχη, οι περισσότεροι επαγγελματίες της αγοράς ήταν… ενθουσιασμένοι από την κίνηση εν μέσω καραντίνας, ειδικά όσοι είχαν μεγάλη γκάμα προϊόντων, αφού προσέφεραν τη δυνατότητα σε πολλούς καταναλωτές να αποφύγουν τα σούπερ μάρκετ και να κάνουν τα ψώνια τους σε αυτά τα καταστήματα γειτονιάς.

Αντίστοιχη φαίνεται ότι ήταν, όμως, η εικόνα και σε ολόκληρη την Ευρώπη, με την έρευνα της Mastercard να σημειώνει ότι δύο στους τρεις Ευρωπαίους (65%) ανέφεραν πως έχουν επανεκτιμήσει την αξία των αγορών από τα καταστήματα της γειτονιάς τους, από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού κι έπειτα, αναφέροντας τη διευκόλυνση (50%), τις μικρότερες ουρές στα μεγάλα πολυκαταστήματα (40%) και τον περιορισμό των μετακινήσεων (31%), ως τους τρεις βασικότερους λόγους.

Επιπλέον, σχεδόν τρεις στους τέσσερις καταναλωτές (72%) τόνισαν πως προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα από εμπόρους που γνωρίζουν, ενώ στο ίδιο ποσοστό (72%) δήλωσαν πως εμπιστεύονται πολύ περισσότερο τις προτάσεις τους για τις αγορές τους. Η έρευνα αποκάλυψε δε πως τα ταχυδρομεία, τα μπαρ, τα σχολεία, τα πάρκα και τα ψιλικατζίδικα αποτελούν τα χαρακτηριστικότερα σημεία της εκάστοτε γειτονιάς. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Mastercard χορηγεί 250 εκατομμύρια δολάρια για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κι εμπόρων, καθώς και για την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα τοπικά καταστήματα.