Η Ελλάδα αποτελεί μία κατεξοχήν μελισσοκομική χώρα, με την παραγωγή και τους επαγγελματίες μελισσοκόμους να είναι στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη, αλλά και τα προϊόντα του μελιού να καταναλώνονται με πολύ υψηλότερο ρυθμό εντός των συνόρων, όπου καταγράφονται ξανά αυξητικές τάσεις στις πωλήσεις της αγοράς.

Του Βάιου Τασούλα

Το μέλι και τα προϊόντα μελιού βρίσκονται σταθερά στη λίστα του Έλληνα καταναλωτή

Το μέλι στην Ελλάδα αποτελεί ιστορικό προϊόν, αφού οι ρίζες του βρίσκονται «βαθιά» στην αρχαιότητα, οπότε κι αποτελούσε τη μοναδική γλυκαντική ουσία, με πάρα πολλές χρήσεις, μεταξύ των οποίων στη φαρμακοποιία, τη μαγειρική, την παρασκευή καλλυντικών, αλλά και στον φωτισμό, τη ζωγραφική, τη μεταλλουργία, ακόμα και τη ναυπηγική, μέσα από τα υποπροϊόντα του κεριού και της πρόπολης.

Εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης και της χλωρίδας της, η Ελλάδα παραμένει μέχρι και σήμερα μία από τις κορυφαίες χώρες στην Ευρώπη στη μελισσοκομία. Στη χώρα μας παράγονται πάνω από 15 χιλιάδες τόνοι μέλι κάθε χρόνο, αριθμός που αντιστοιχεί στο 15% της συνολικής παραγωγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με τη Μακεδονία και την Πελοπόννησο ως πρωτεργάτες, η εγχώρια παραγωγή παραμένει σταθερά σε πολύ υψηλά νούμερα, με τη μεγαλύτερη ποσότητα να προέρχεται από το πεύκο (περίπου 50%) και να ακολουθούν το ανθόμελο (20-25%), το θυμαρίσιο (10%) και το μέλι ελάτης (5-10)%.

Μέλι - Σε ανοδική «τροχιά» οι πωλήσεις στην ΕλλάδαΒασικό προϊόν κατανάλωσης

Η δυναμική παρουσία του μελιού στην Ελλάδα, όμως, δεν αφορά μόνο την παραγωγή του, αλλά και την κατανάλωσή του, αφού αποτελεί ένα από τα βασικά προϊόντα σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Σπάνια βρίσκει κανείς σπίτι στη χώρα μας που δεν έχει έστω ένα βαζάκι με μέλι, ενώ σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία είναι χαρακτηριστικό ότι η κατανάλωση μελιού στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 1,5 κιλό κατά κεφαλή το χρόνο, την ώρα που για παράδειγμα στις ΗΠΑ η αντίστοιχη κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 400 γραμμάρια ανά άτομο.

Με βάση μια πρόσφατη έρευνα της εταιρείας ΑΚΟΣ και του ΙΕΛΚΑ, μάλιστα, το μέλι αποτελεί και μία από τις βασικές υγιεινές επιλογές των Ελλήνων, όντας πίσω μόνο από το ελαιόλαδο (93%), τα φρέσκα λαχανικά (91%) και τα φρέσκα φρούτα (90%), με το 81% των καταναλωτών να δίνουν σταθερά «ψήφο εμπιστοσύνης» στο συγκεκριμένο προϊόν. Εξαιτίας της μεγάλης θρεπτικής του αξίας, μάλιστα, συγκαταλέγεται και στην κατηγορία των υπερτροφών, με τον βασιλικό πολτό να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων στη χώρα μας.