PR Market – Μίνι μάρκετ στην περίοδο του κορωνοϊού. Η πανδημία του κορωνοϊού έχει δημιουργήσει δύσκολες καταστάσεις για τα περισσότερα μίνι μάρκετ της χώρας, κι ο κ. Χρήστος Μανίκας από το PR Market στο Πόρτο Ράφτη της Αττικής εξηγεί στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά.

Του Στέλιου Ασλανίδη

To PR Market δίνει τη δική του «μάχη» στην αγορά

O κορωνοϊός συνεχίζει να ταλαιπωρεί ολόκληρο τον κόσμο, με την απαγόρευση της κυκλοφορίας να συνεχίζεται και στις αρχές του 2021, συντηρώντας τη δύσκολη κατάσταση στην αγορά. Ο κλάδος του μίνι μάρκετ, και γενικότερα της μικρής λιανικής, ήταν από αυτούς που «χτυπήθηκαν» περισσότερο, ειδικά στο δεύτερο «κύμα» της πανδημίας, καθώς από τη μία τα καταστήματα έμειναν ανοικτά με περιορισμένη κίνηση κι υπό το φόβο του ιού, από την άλλη αποκλείστηκαν από σειρά μέτρων για την υποστήριξη των επιχειρήσεων, αφού δεν συμπεριλήφθηκαν στους ΚΑΔ που «έκλεισε» η κυβέρνηση. Κάπως έτσι, οι επαγγελματίες της αγοράς κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μία σειρά από νέες προκλήσεις και δίνουν τη δική τους «μάχη», για να παραμείνουν στην αγορά και να εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Ένας από αυτούς είναι κι ο κ. Χρήστος Μανίκας, ιδιοκτήτης του καταστήματος PR Market επί της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου και Κασσάνδρας στο Πόρτο Ράφτη, ο οποίος και μίλησε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» για την κατάσταση που διαμορφώθηκε στο δικό του μίνι μάρκετ, αυτή τη δύσκολη περίοδο του κορωνοϊού.

«Το δεύτερο Lockdown ήταν πολύ χειρότερο, αφού και το κλείσιμο των σχολείων μάς στέρησε μια σημαντική ομάδα πελατών.»

Πτώση της τάξης του 20% στο δεύτερο Lockdown

Το PR Market βρίσκεται στο Πόρτο Ράφτη από το 2003, με τον κ. Μανίκα να γνωρίζει καλά την περιοχή και την αγορά του μίνι μάρκετ, η οποία έχει περάσει από πολλά στάδια όλα αυτά τα χρόνια. «Το κατάστημα είναι περισσότερο γειτονιάς, αφού δεν βρίσκεται σε κεντρικό δρόμο, γεγονός που επηρέασε ακόμη περισσότερο την πτώση στην κίνηση και τις πωλήσεις μας. Σε άλλα καταστήματα της περιοχής ακούω, βέβαια, και για μείωση έως 50%, οπότε ίσως εμείς να είμαστε και καλύτερα. Υπολογίζω ότι στο δεύτερο Lockdown, η πτώση ήταν της τάξης του 15% με 20% σε σχέση με την πρώτη καραντίνα» είπε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική».

«Έχουμε σταματήσει τα τσιγάρα»

Το κατάστημα έχει σταματήσει τα τελευταία χρόνια να πουλάει τσιγάρα, καθώς όπως γνωρίζουν όλοι οι επαγγελματίες της αγοράς, τα προβλήματα που δημιουργούν είναι συχνά μεγαλύτερα από τα οφέλη για τα μίνι μάρρκετ. Ειδικά εν μέσω κορωνοϊού δε, το ζήτημα διογκώθηκε, λόγω της μικρότερης ρευστότητας των ιδιοκτητών των καταστημάτων. «Όπως έχει η κατάσταση, δεν θα μπορούσα έτσι κι αλλιώς να έχω τσιγάρα, αλλά η αλήθεια είναι ότι έχω σταματήσει να φέρνω εδώ και λίγα χρόνια και το ίδιο ισχύει και σε άλλα μίνι μάρκετ της περιοχής, απ’ όσο γνωρίζω. Τα κέρδη μας από αυτά έχουν σχεδόν μηδενιστεί, και την ίδια ώρα μας ζητούν να πληρώσουμε μεγάλες ποσότητες ντούκου κι επί τόπου, γεγονός που δημιουργεί σημαντικό οικονομικό πρόβλημα, αν δεν έχεις ένα μεγάλο μπάτζετ από πίσω σου», τόνισε στο περιοδικό μας ο ιδιοκτήτης του PR Market.

Καλύτερα στην πρώτη καραντίνα

Όπως για τα περισσότερα μίνι μάρκετ, έτσι και για το PR Market, το δεύτερο «κύμα» της πανδημίας ήταν πολύ χειρότερο συγκριτικά με το πρώτο. «Στην πρώτη καραντίνα οι πωλήσεις μας ήταν καλές, γιατί ο κόσμος κυκλοφορούσε αρκετά, με τον καιρό να είναι πολύ καλύτερος κι η μέρα μεγαλύτερη. Η κίνηση δεν ήταν ιδιαίτερα πεσμένη, καθώς και τα σχολεία ήταν ανοιχτά κι ο κόσμος έβγαινε για τα ψώνια του, προτιμώντας σε πολλές περιπτώσεις εμάς, σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ. Αντίθετα, το δεύτερο Lockdown ήταν πολύ χειρότερο, αφού το κλείσιμο των σχολείων μάς έκοψε από μια σημαντική ομάδα πελατών κι οι πωλήσεις έπεσαν σημαντικά, με τον καιρό να μη βοηθάει την κατάσταση». Όσον αφορά δε την ενδιάμεση περίοδο του καλοκαιριού, ο κ. Μανίκας μάς είπε ότι ήταν αρκετά καλή, με τον τζίρο του να είναι αυξημένος κατά 20-25%, αλλά για πολύ μικρότερο διάστημα του τριμήνου που αποτελεί την καλοκαιρινή περίοδο.

«Μεγάλη ζήτηση έχουν αυτή την περίοδο τα κατεψυγμένα προϊόντα, ενώ αυξημένες είναι οι πωλήσεις και στις κονσέρβες για ζώα.»

Αλλαγές και στα ψώνια των πελατών

Τα νέα δεδομένα στην αγορά άλλαξαν, όμως, και τα ψώνια των καταναλωτών. Τα προϊόντα που φεύγουν περισσότερο αυτό το διάστημα είναι διαφορετικά απ’ ό,τι συνήθως, γεγονός που απαιτεί αντίστοιχες προσαρμογές και στα καταστήματα. «Εμείς στο PR Market έχουμε μεγάλη πτώση στα ζαχαρώδη και τα τσιπς, με αποτέλεσμα ακόμη και να γυρνάμε προϊόντα. Αντίθετα, έχουν μεγάλη ζήτηση τα κατεψυγμένα. Από πίτσες και πίτες μέχρι φασολάκια, όλα φεύγουν πολύ περισσότερο αυτή την περίοδο. Επίσης, διάφορα προϊόντα μαγειρικής, πολλά απορρυπαντικά, αλλά και κονσέρβες για σκυλιά. Έχουμε αρκετό κόσμο με κατοικίδια στην περιοχή, κι η συγκεκριμένη κατηγορία έχει καλό περιθώριο κέρδους. Γενικά, πάντως, υπάρχει πτώση στα ψιλικά κι άνοδος στα ψώνια που κάνει συνήθως ο κόσμος και στο σούπερ μάρκετ», μας είπε ο κ. Μανίκας.

Πουλάνε τα ελληνικά προϊόντα

Το PR Market έχει στα ράφια του και μία σειρά από παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα από μικρούς παραγωγούς της Ελλάδας, τα οποία και φαίνεται ότι έχουν ιδιαίτερη ζήτηση. «Ναι, συνεργαζόμαστε με δύο τρεις μικρούς παραγωγούς, για να φέρνουμε προϊόντα, όπως το μέλι, τα ζυμαρικά και τα παξιμάδια. Τα ζητάνε οι πελάτες μας κι έχουν καλές πωλήσεις, παρότι η τιμή τους αναγκαστικά είναι λίγο πιο μεγάλη. Τα μεταφορικά κοστίζουν αρκετά κι έτσι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν σε τιμή αντίστοιχα προϊόντα, αλλά η ποιότητά τους είναι πολύ καλύτερη κι ο κόσμος τα προτιμάει σε πολλές περιπτώσεις».

Ο φόβος του κορωνοϊού

Ο κ. Μανίκας μάς τόνισε ότι ο ίδιος κι η μητέρα του, που δουλεύουν στο μίνι μάρκετ, έχουν πάρει όλα τα μέτρα για τον κορωνοϊό, καθώς κι οι ίδιοι είναι πρέπει να προσέχουν. «Εννοείται ότι είμαστε διαρκώς με τη μάσκα, κι απολυμαίνουμε ακόμη και τα κέρματα που μας δίνουν οι πελάτες. Δεν είναι, άλλωστε, ζήτημα μόνο για εμάς, αλλά και για τον κόσμο. Ευτυχώς, σχεδόν όλοι υπακούν από μόνοι τους στα μέτρα και δεν έχουμε προβλήματα. Κάποιοι, μάλιστα, φοβούνται και παραπάνω, οπότε μας ζητάνε να βγούμε έξω από το κατάστημα, για να τους παραδώσουμε ό,τι χρειάζεται, το οποίο και κάνουμε, φυσικά, για να βοηθήσουμε όποιον το επιθυμεί», κατέληξε ο κ. Μανίκας.

Έδρα: Ελ. Βενιζέλου και Κασσάνδρας, Πόρτο Ράφτη