Οι πωλήσεις μπίρας σε τροχιά ανάπτυξης. Παρά το δυσχερές οικονομικό περιβάλλον που συρρικνώνει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, η μπίρα είναι μια κατηγορία που αναμένεται να καταγράψει ανάπτυξη το 2023 παγκοσμίως. Ο ενισχυμένος τουρισμός στην Ελλάδα αλλά και η χαμηλή τιμή της σε μια δύσκολη περίοδο για τους καταναλωτές εκτιμάται ότι θα ευνοήσουν τις πωλήσεις της σε μίνι μάρκετ.

Της Ελένης Σαραντάκη

Νο1 προϊόν για τη μικρή λιανική το καλοκαίρι

Tα χρόνια της πανδημίας επηρέασαν σημαντικά τις πωλήσεις των αλκοολούχων πότων, και κατ’ επέκταση της μπίρας. Ωστόσο, τα στοιχεία της αγοράς φανερώνουν ότι ο κλάδος θα έχει επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα μέχρι το 2025. Μεγάλοι και μικρότεροι «παίκτες» της αγοράς επηρεάστηκαν παράλληλα από την ενεργειακή κρίση και το μειωμένο εισόδημα των καταναλωτών, που είχε ως επακόλουθο να περιοριστούν οι επισκέψεις σε bars και εστιατόρια. Το κανάλι της μικρής λιανικής, όμως, εξακολουθεί να στηρίζει πολλά στην κατανάλωση μπίρας, ειδικά το καλοκαίρι που οι υψηλές θερμοκρασίες και η ενισχυμένη τουριστική κίνηση αυξάνουν τη… δίψα των πελατών. Οι βασικές τάσεις που θα κυριαρχήσουν και το 2023 στην κατηγορία της μπίρας είναι ήδη ορατές στα ψυγεία των μίνι μάρκετ και των περιπτέρων. Όλες οι μεγάλες ζυθοποιίες έχουν επενδύσει σε κωδικούς χωρίς αλκοόλ, αφού η στροφή των νεότερων γενιών στην υγιεινή διατροφή και την άσκηση ανέτρεψε τα δεδομένα και αύξησε τη ζήτηση για προϊόντα χαμηλών θερμίδων, χωρίς τις επιπτώσεις που συνοδεύουν την κατανάλωση αλκοόλ.

Οι μπίρες χωρίς αλκοόλ και οι ελληνικές ετικέτες συνεχίζουν να αυξάνουν τη δυναμική τους στα ψυγεία των μίνι μάρκετ.

Παράλληλα, η μπίρα draft έχει γνωρίσει μια γενικότερη «αναγέννηση» την τελευταία τριετία, τη στιγμή που τα προϊόντα made in Greece έχουν καταφέρει να ενισχύσουν τη θέση τους στο ράφι και να κερδίσουν μια θέση στο καλάθι του αγοραστικού κοινού. Για την αγορά της μπίρας στην Ελλάδα, βασικό ρόλο παίζει η ανάπτυξη της εγχώριας ζυθοποιίας, με τους Έλληνες καταναλωτές να «αγκαλιάζουν» τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο τις μικροζυθοποιίες και τα αξιόλογα προϊόντα τους. Στα μίνι μάρκετ και στα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής παραμένει πάντως το Νο1 προϊόν στις πωλήσεις, ειδικά το καλοκαίρι, και αξίζει η επένδυση σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη γκάμα επιλογών.

Μια πολυτέλεια που είναι… προσιτή

Η μπίρα είναι ένα ποτό που παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά, με αποτέλεσμα να αποτελεί εγγυημένη επιλογή για κάθε επαγγελματία. Το βασικότερο χαρακτηριστικό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι η χαμηλή της τιμή, η οποία την ανάγει σε… πολυτέλεια, που είναι όμως προσιτή για τον μέσο καταναλωτή, σε αντίθεση με άλλα ποτά που απαιτούν αρκετά ευρώ για να τα αγοράσει κάποιος. Αυτός είναι και ο λόγος που απευθύνεται σε κάθε ηλικιακή ομάδα, αφού φανατικοί καταναλωτές εντοπίζονται τόσο ανάμεσα στους νεαρούς ενήλικες όσο και σε αυτούς που μετρούν αρκετές δεκαετίες. Ειδικά αυτήν την περίοδο, μάλιστα, που η αγοραστική δύναμη έχει μειωθεί, η μπίρα δείχνει ικανή να αποτελέσει… διέξοδο και να κερδίσει μερίδια από άλλα αλκοολούχα και μη ποτά. Ένας άλλος λόγος που η μπίρα παραμένει προϊόν «κλειδί» για τη μικρή λιανική είναι η μικρή περιεκτικότητά της σε αλκοόλ, που κάνει δυνατή την κατανάλωσή της σχεδόν όλες τις ώρες. Δεδομένου ότι στην αγορά υπάρχουν πλέον πολλές προτάσεις μπίρας χωρίς αλκοόλ, το κοινό στο οποίο απευθύνεται έχει διευρυνθεί περαιτέρω, καθώς πλέον καταναλώνεται και από αυτούς που δεν συνηθίζουν να πίνουν, αντικαθιστώντας ένα αναψυκτικό.

Περισσότερη μπίρα στο ηλεκτρονικό καλάθι

Είναι πλέον δεδομένο ότι η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα το κοινό να εξοικειωθεί με το ηλεκτρονικό κανάλι αγορών και μάλιστα συνεχίζει τα online ψώνια και μετά το πέρας των περιορισμών. Η ευκολία των διαδικτυακών παραγγελιών και το delivery κατ’ οίκον που τη συνοδεύει επηρέασαν και τη μικρή λιανική, οδηγώντας στο σταδιακό ψηφιακό μετασχηματισμό της. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι μπίρες μαζί με τα Ready to Drink ροφήματα κερδίζουν σταθερά έδαφος στις online παραγγελίες, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι οι «γίγαντες» της κατηγορίας σε παγκόσμιο επίπεδο δεν επενδύουν μόνο στις online πωλήσεις που αφορούν τους καταναλωτές, αλλά και σε digital B2B πλατφόρμες, με στόχο να εξυπηρετήσουν τους επαγγελματίες πελάτες τους χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία. Τα αποτελέσματα του 2022, έτσι, όπως και οι προβλέψεις για την επόμενη 5ετία, δείχνουν σταθερή ανάπτυξη στις online πωλήσεις μπίρας.

Premium προϊόντα και μετά τις ανατιμήσεις

Παρά το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών επισκέπτεται τα καταστήματα τροφίμων με τη λίστα ανά χείρας, αναζητώντας το φθηνότερο προϊόν, στην κατηγορία της μπίρας τα premium προϊόντα έχουν αποκτήσει σημαντική θέση στις προτιμήσεις. Ακριβώς επειδή πρόκειται για κωδικούς οικονομικούς, οι premium προτάσεις αποτελούν μια πολυτέλεια που δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το διαθέσιμο εισόδημα και μπορούν να καταναλωθούν εύκολα στο σπίτι τις ώρες της ξεκούρασης. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί και το 2023, καθώς οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται όλο και περισσότερο την μπίρα ως «προσιτή πολυτέλεια», ενισχύοντας έτσι την αξία της κατηγορίας. Παράλληλα, η διεύρυνση της γκάμας, το δυναμικό marketing από την πλευρά των εταιρειών, η καινοτομία, η καλύτερη γεύση του προϊόντος και η αυξανόμενη αφοσίωση των καταναλωτών δημιουργούν νέες ευκαιρίες στον τομέα. Εκτός από τις μπίρες χωρίς αλκοόλ που είναι διαθέσιμες σε σούπερ και μίνι μάρκετ, δεν αποκλείεται σύντομα να παρουσιαστούν περισσότερες βαρελίσιες μπίρες χωρίς αλκοόλ.