Χυμοί και Αναψυκτικά. Τα αναψυκτικά και οι χυμοί θεωρούνται παραδοσιακά, από τα βασικά
προϊόντα για τις πωλήσεις στα καταστήματα της μικρής λιανικής, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που οι υψηλές θερμοκρασίες και η έντονη κίνηση της τουριστικής περιόδου συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση της ζήτησης των συγκεκριμένων κωδικών.

Της Ελένης Σαραντάκη

Ανεβάζουν τις πωλήσεις στη μικρή λιανική

Mπορεί την τελευταία διετία η πανδημία και τα ρολά στην εστίαση και τις τουριστικές επιχειρήσεις να επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τις πωλήσεις στον κλάδο των αναψυκτικών και των χυμών, όμως τα σούπερ και μίνι μάρκετ «έσωσαν» την κατάσταση, λειτουργώντας εξισορροπητικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς. Πλέον, οι επαγγελματίες έχουν μπροστά τους το καλοκαίρι και τα εν λόγω προϊόντα «φεύγουν» γρήγορα από τα ψυγεία, αφού οι πωλήσεις τους εξαρτώνται σημαντικά από τις υψηλές θερμοκρασίες αλλά και τον τουρισμό. Οι περιορισμοί αίρονται λοιπόν και όλα δείχνουν πως το 2022 θα πραγματοποιηθεί η πολυπόθητη επιστροφή στην κανονικότητα. Τα αναψυκτικά και οι χυμοί έρχονται να «πρωταγωνιστήσουν» στα ψυγεία της μικρής λιανικής εμφανώς ανανεωμένα, καθώς οι τάσεις που παγιώθηκαν εν μέσω κορωνοϊού λειτούργησαν καταλυτικά στην αναμόρφωση της κατηγορίας.

Ο ιδιοκτήτης του μίνι μάρκετ διαθέτει άπειρες επιλογές πλέον για το κατάστημά του, οι οποίες όμως έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: υπηρετούν ένα πιο υγιεινό, φυσικό και «πράσινο» καταναλωτικό πρότυπο, προσφέροντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα να προμηθευτούν καθημερινά προϊόντα που ταυτίζονται με έναν ισορροπημένο τρόπο διατροφής, που είναι πια και το ζητούμενο. Κι ενώ στο παρελθόν τα αναψυκτικά και οι χυμοί αποτελούσαν κωδικούς που καταναλώνονταν ως επί το πλείστον on the go, η πανδημία ανέτρεψε τα δεδομένα θέτοντας σε πρώτο πλάνο τα family size προϊόντα και μετατοπίζοντας το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού από το ράφι στο ψυγείο, ειδικά στην περίπτωση των χυμών. Με αυτά τα δεδομένα, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά εμπλούτισαν το χαρτοφυλάκιό τους με προτάσεις υψηλότερης ποιότητας σε σχέση με το παρελθόν, που βασίζουν την επιτυχία τους στη φυσικότητα και την ελληνικότητα των πρώτων υλών τους.

Ανθεκτικά τα αναψυκτικά στις πληθωριστικές πιέσεις

Παρά το γεγονός, πως η χαλάρωση των μέτρων και η ελευθερία των καταναλωτών δίνει την ευκαιρία στην αγορά να μαζέψει τα… σπασμένα, ο κυκεώνας των ανατιμήσεων και η εκτόξευση του κόστους των καυσίμων δεν θα μπορούσαν να μην επηρεάσουν και την κατηγορία των αναψυκτικών. Για αρκετά χρόνια οι εγχώριες βιομηχανίες συνήθως απορροφούσαν τις όποιες αυξήσεις αφορούσαν το κόστος των μεταφορικών, των πρώτων υλών, της ζάχαρης, του ρεύματος ή του πετρελαίου, τους τελευταίους μήνες όμως παρατηρήθηκε μια μικρή αύξηση στα προϊόντα τους. Παρ’ όλα αυτά, η κατανάλωση χυμών και αναψυκτικών δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τις αλλαγές στις τιμές, καθώς παραμένουν προϊόντα προσιτά και το κόστος τους εξακολουθεί να είναι χαμηλό, σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες που σημείωσαν τεράστιες αυξήσεις. Μαζί με τα παγωτά, εξακολουθούν να αποτελούν κατηγορίες ζωτικής σημασίας για τη μικρή λιανική, ιδιαίτερα στην περίπτωση των επιχειρήσεων που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης ή σε προορισμούς αυξημένου τουριστικού ενδιαφέροντος.

Κερδίζουν «έδαφος» τα mixers

Κι ενώ στην περίπτωση των χυμών επικρατεί η λογική «όσο πιο φυσικό, τόσο το καλύτερο» οι αλλαγές στα αναψυκτικά παρουσιάζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Το τελευταίο διάστημα αρκετές είναι οι εταιρείες που έχουν πραγματοποιήσει δυναμικό «άνοιγμα» στα mixers, αφού οι σύγχρονες τάσεις οδηγούν, τους νεότερους κυρίως καταναλωτές, στην αναζήτηση ανάλογων κωδικών. Τα παχυντικά αναψυκτικά σταδιακά περνούν στο παρελθόν, αφού οι σχετικές νομοθεσίες των τελευταίων ετών οδήγησαν τις εταιρείες στη μεγάλη μείωση της ζάχαρης και τη χρήση φυτικών γλυκαντικών, όπως η stevia. Τα mixers αποτελούν μια νέα πρόταση, που μέχρι τώρα είχε μεγάλη ζήτηση στο εξωτερικό και αναμένεται να αυξήσει τα ποσοστά και στην Ελλάδα, αφού μεγάλες εταιρείες, όπως η Βίκος ή η Green Cola τα έχουν ήδη ενσωματώσει στην γκάμα τους. Πρόκειται ουσιαστικά για προϊόντα που απευθύνονται σε bartenders και καταναλωτές και μπορούν να αποτελέσουν συστατικό για την παρασκευή κοκτέιλ ή να καταναλωθούν σκέτα. Στην πλειονότητά τους έχουν λίγες θερμίδες και παράγονται χωρίς ζάχαρη, ακολουθώντας τον δρόμο που έχουν χαράξει ήδη τα συμβατικά αναψυκτικά.