Προϊόντα Χωρίς γλουτένη. Ανοδική πορεία ακολουθεί η καταναλωτική τάση των προϊόντων χωρίς γλουτένη, με τη ζήτηση να μεγαλώνει διαρκώς και στην Ελλάδα, πολλαπλασιάζοντας τους gluten free κωδικούς που είναι διαθέσιμοι και για τα ράφια των μίνι μάρκετ.

Της Ελένης Σαραντάκη

Αυξάνονται οι πωλήσεις προϊόντων χωρίς γλουτένη

Tα προϊόντα χωρίς γλουτένη εμφανίστηκαν στην αγορά, όταν άρχισε να γίνεται αντιληπτό ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι πάσχουν από κοιλιοκάκη. Πρόκειται ουσιαστικά για τη δυσανεξία στη γλουτένη, μια αποθηκευτική πρωτεΐνη που βρίσκεται στα δημητριακά, όπως το σιτάρι, τη σίκαλη, το κριθάρι και τη βρόμη. Τα άτομα με κοιλιοκάκη, μια πάθηση του λεπτού εντέρου, εκδηλώνουν μια σειρά εξουθενωτικών συμπτωμάτων, αλλά μπορούν να ανακάμψουν πλήρως, τηρώντας αυστηρά για όλη τους τη ζωή δίαιτα ελεύθερη γλουτένης.

Η δίαιτα ελεύθερη από γλουτένη αποτελεί προς το παρόν τη μόνη αποτελεσματική θεραπεία για τους πάσχοντες από κοιλιοκάκη, επιτρέποντας στο λεπτό έντερο να αναρρώσει πλήρως από τις αρνητικές επιδράσεις της γλουτένης. Το γεγονός όμως αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση των πασχόντων από τη δυσανεξία στη γλουτένη, «άνοιξε» μία νέα αγορά στον κλάδο των τροφίμων, με τα gluten free προϊόντα. Η εν λόγω αγορά έχει αρχίσει μάλιστα να ακολουθεί ιδιαίτερα ανοδικό ρυθμό και πλέον εκτιμάται ότι ξεπερνάει τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιο επίπεδο.

«Προϊόντα όπως τα κέικ, τα μπισκότα, τα ζυμαρικά και τα δημητριακά πρωινού χωρίς γλουτένη αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά τις πωλήσεις τους τα επόμενα χρόνια.»

Προβλέψεις για ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο 10%

Οι σχετικές έρευνες δείχνουν ότι ο αυξανόμενος επιπολασμός της κοιλιοκάκης και άλλων ασθενειών που οφείλονται στον ανθυγιεινό τρόπο ζωής θα οδηγήσουν σε εκτόξευση της ζήτησης για προϊόντα χωρίς γλουτένη. Η κατανάλωση υγιεινών προϊόντων διατροφής για την πρόληψη διαταραχών υγείας, όπως οι καρδιακές παθήσεις, ο διαβήτης, η παχυσαρκία, η χρόνια πνευμονική νόσος και το μεταβολικό σύνδρομο, αναμένεται να ωθήσει στην ανάπτυξη αυτής της αγοράς. Το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19 έχει επηρεάσει εκθετικά τη χρήση προϊόντων χωρίς γλουτένη λόγω των αυξανόμενων ανησυχιών για την υγεία και την ευεξία εκ μέρους των καταναλωτών. Εμπνευσμένοι από εκείνους που ενθαρρύνουν τις δίαιτες χωρίς γλουτένη για καλύτερη υγεία, πολλοί καταναλωτές έχουν υιοθετήσει τη διατροφή ατόμων, για τα οποία η κατανάλωση τροφών χωρίς γλουτένη αποτελεί υποχρεωτική ιατρική ανάγκη. Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι δοκιμάζουν νέες δίαιτες, όπως οι δίαιτες paleo ή keto, τα άτομα που χρειάζονται δίαιτα χωρίς γλουτένη λόγω των υφιστάμενων ιατρικών τους παθήσεων, καθώς και εκείνοι που επιθυμούν να ζήσουν έναν τρόπο ζωής χωρίς γλουτένη απλώς και μόνο επειδή τους κάνει να αισθάνονται καλύτερα, γίνονται βασικός μοχλός της ζήτησης της αγοράς. O κόσμος είναι μάρτυρας μιας αλλαγής στην υιοθέτηση πιο υγιεινών τροφίμων από τους καταναλωτές, οι οποίοι μπορούν πλέον να εξατομικεύσουν την εμπειρία αγορών τους, ώστε να ανταποκρίνονται στις μοναδικές διατροφικές απαιτήσεις τους, υποβοηθούμενοι από τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Οι χρωματικά κωδικοποιημένες ετικέτες στα ράφια που υποδεικνύουν τις θρεπτικές ιδιότητες ορισμένων προϊόντων, όπως τα ωφέλιμα για την καρδιά προϊόντα και τα προϊόντα χωρίς γλουτένη, διατίθενται εδώ και καιρό στους πελάτες από τους λιανοπωλητές. Κάπως έτσι, η έρευνα του Grand View Research δείχνει ότι μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς προϊόντων χωρίς γλουτένη αποτιμήθηκε σε 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021 και αναμένεται να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 9,8% από το 2022 έως το 2030.