Η έρευνα αναδεικνύει ουσιαστικά και τον τρόπο που αξιολογούν τη συνολική προϊοντική εικόνα της κύριας αλυσίδας σούπερ μάρκετ, από την οποία συνήθως αγοράζουν οι καταναλωτές με υψηλή αξιολόγηση και επιλογή των PL (PL fans) και οι υπόλοιποι. Φαίνεται, λοιπόν, ότι στο σύνολο των παραμέτρων value-for-money, φρέσκα προϊόντα, ποικιλία και ποιότητα, η αξιολόγηση των PL fans είναι σημαντικά καλύτερη από το υπόλοιπο κοινό.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤΑυτό το στοιχείο δείχνει ότι οι λιανέμποροι που καταφέρνουν να κερδίσουν το αγοραστικό κοινό με τις δικές τους ποιοτικές «μάρκες» έχουν επιπλέον όφελος, καθώς έτσι αναβαθμίζεται στα μάτια του καταναλωτικού κοινού συνολικά η προϊοντική εικόνα τους. Ο καταναλωτής με θετική αντίληψη για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θεωρεί ότι απολαμβάνει μεγαλύτερη ποικιλία, ποιότητα και αξία. Ειδικά στο κομμάτι των φρέσκων προϊόντων, όπου καταγράφεται η μεγαλύτερη διαφορά στην αξιολόγηση, 66% έναντι 82%, γίνεται αντιληπτός ο βαθμός σύνδεσης των κατηγοριών των φρέσκων προϊόντων με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Σε έναν βαθμό μπορούμε να πούμε ότι ενώ τα φρέσκα προϊόντα, τα οπωροκηπευτικά, το κρέας ή το ψάρι δεν έχουν ετικέτα ή τουλάχιστον δεν προωθούνται με αυτό τον τρόπο, στα μάτια του καταναλωτή ταυτίζονται με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αρκετές λιανεμπορικές αλυσίδες το έχουν αντιληφθεί αυτό και τα τελευταία χρόνια βλέπουμε όλο και πιο έντονα την υιοθέτηση ιδιωτικών επωνυμιών και νέων συσκευασιών στις κατηγορίες των φρέσκων προϊόντων.

Με δεδομένη τη χαμηλή διείσδυση σε ποσοστό επί των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και σε συνδυασμό με την πολύ καλύτερη αξιολόγηση της ποιότητας των προϊόντων αυτών, μπορούμε να περιμένουμε σημαντικές εξελίξεις στο μέλλον, ειδικά από τις «αλυσίδες» σούπερ μάρκετ που θα αντιληφθούν την ευκαιρία που υπάρχει.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤΟι προσφορές «στηρίζουν» τις επώνυμες μάρκες

Μέσω των προσφορών και των εκπτώσεων συνεχίζουν να αντιστέκονται, από την πλευρά τους, τα επώνυμα προϊόντα των πιο γνωστών εταιρειών. Η ίδια έρευνα του ΙΕΛΚΑ σημειώνει, από την άλλη πλευρά, ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό έχει μεν ωριμάσει σε σημαντικό βαθμό σε σχέση με τη χρήση και επιλογή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά συνεχίζει να επιλέγει κυρίως προϊόντα από επώνυμες «μάρκες», λόγω και της σημαντικής εξοικονόμησης από τις προσφορές.

Πιο συγκεκριμένα, τα διαθέσιμα στοιχεία πωλήσεων-μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν σταθεροποίηση της διείσδυσής τους στην ελληνική αγορά ως ποσοστό επί του συνόλου των πωλήσεων (άλλωστε, το ποσοστό των πωλήσεων των συγκεκριμένων προϊόντων σε σχέση με το σύνολο παραμένει αρκετά μακριά από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους). Παρ’ όλα αυτά τα ποιοτικά στοιχεία της έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ δείχνουν ότι πλέον τα προϊόντα αυτά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του αγοραστικού κοινού αλλά και της εικόνας των «αλυσίδων» σούπερ μάρκετ.

Δύο στους τρεις καταναλωτές (62%) θεωρούν ποιοτικώς καλύτερα τα επώνυμα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, σε σχέση με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Διαχρονικά παρατηρείται μια τάση ωρίμανσης του καταναλωτικού κοινού στην επιλογή ποιοτικών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αλλά η πλειονότητα εξακολουθεί να επιλέγει επώνυμα προϊόντα με τα μερίδια των δύο κατηγοριών να παρουσιάζουν στασιμότητα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εταιρεία Nielsen το μερίδιο σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο οργανωμένο λιανεμπόριο (αίθουσες άνω των 100 τ.μ.) στο καλάθι των ταχυκίνητων κατηγοριών ήταν το 2017 25,3% από 25,9% το 2016 (όταν π.χ. σε χώρες όπως η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τα ποσοστά αυτά ξεπερνούν το 40%).

Η γνώμη των καταναλωτών

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤΗ πλειονότητα των καταναλωτών στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, περίπου 2 στους 3 (62%), θεωρεί καλύτερα ποιοτικά τα επώνυμα προϊόντα, με 1 στους 2 καταναλωτές να δηλώνει ότι είναι πάντα καλύτερο να αγοράζει επώνυμα προϊόντα. Σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έχουν παίξει και οι πολλές και έντονες προσφορές που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά, με τις οποίες τα επώνυμα προϊόντα προσφέρονται σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές ακόμα και σε σχέση με τις φθηνότερες επιλογές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Χαρακτηριστικό είναι ότι πλέον οι Έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό 57% δηλώνουν ότι προτιμούν περισσότερες προσφορές –κάτι στο οποίο επενδύουν τα επώνυμα προϊόντα– παρά χαμηλές τιμές – κάτι στο οποίο έχουν πλεονέκτημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτή η τάση είναι δικαιολογημένη, όταν σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, οι καταναλωτές εξοικονομούν κατά μέσο όρο το 12% της αξίας των αγορών τους από το σούπερ μάρκετ μέσω προσφορών και εκπτωτικών ενεργειών στα επώνυμα προϊόντα.

Παράλληλα με αυτά τα δεδομένα, όμως, η πλειονότητα των καταναλωτών εξακολουθεί να αυξάνει τον αριθμό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που δοκιμάζει-επιλέγει αλλά με φθίνοντα ρυθμό. Το στοιχείο αυτό δείχνει ότι διαχρονικά, έστω και με αργά βήματα, αυξάνεται η διείσδυση των προϊόντων αυτών στα καλάθια των καταναλωτών, αλλά κυρίως ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω αύξησης αυτής της υπάρχουσας διείσδυσης.

Ετήσιο όφελος 300 ευρώ από προσφορές

Οι προσφορές αποτελούν το βασικό «όπλο» των επώνυμων προϊόντων, αλλά είναι και ένα βασικό κριτήριο επιλογής για τους καταναλωτές, αφού σύμφωνα με ανάλυση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας (ΣΕΒ), ο συνδυασμός προσφορών και εκπτώσεων προσφέρει εξοικονόμηση άνω των 300 ευρώ τον χρόνο σε κάθε Έλληνα καταναλωτή.
Σύμφωνα με τον ΣΕΒ μάλιστα, τα εγχώρια σούπερ μάρκετ έχουν στραφεί σε προσφορές και προωθητικές ενέργειες προκειμένου να συγκρατήσουν μερίδια αγοράς και να προσελκύσουν νέους πελάτες, δίνοντάς τους ταυτόχρονα τη δυνατότητα να δοκιμάσουν νέα προϊόντα, με αποτέλεσμα τη μείωση της μέσης τιμής στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων.
Με βάση τα επιμέρους στοιχεία, σε κλάδους όπως το οργανωμένο λιανεμπόριο, η παροχή προσφορών και προωθητικών ενεργειών έχουν εδραιωθεί ως το βασικότερο στοιχείο του ανταγωνισμού, ενώ από την πλευρά των καταναλωτών διαπιστώνονται σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά. Χαρακτηριστικά είναι τα εξής στοιχεία:

  • Έξι στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι πάντοτε αναζητούν τις προσφορές στις αγορές τους.
  • Σχεδόν 1 στους 3 καταναλωτές αγοράζει βάσει προσφορών και όχι μάρκας.
  • Υπάρχει αύξηση κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες (από 42% το 2015 σε 51% το 2017) όσων δηλώνουν ότι περιμένουν κάποια προϊόντα να βγουν σε προσφορά για να τα αγοράσουν.
  • Ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό (63%) δηλώνει ότι οι προσφορές και εκπτώσεις αποτελούν τον κύριο λόγο επιλογής ενός καταστήματος για αγορές.