Συσκευασμένα τρόφιμα. Ξεκάθαρη στροφή του καταναλωτικού κοινού στα συσκευασμένα προϊόντα δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς εν μέσω πανδημίας. Τα καταστήματα της μικρής λιανικής φαίνεται να ευνοούνται από την τάση αυτή, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των κωδικών τους εντάσσεται στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Της Ελένης Σαραντάκη

«Εκτοξεύτηκε» η ζήτησή τους εν μέσω πανδημίας

Πολλές ήταν οι καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που επηρεάστηκαν από την υγειονομική κρίση που προκάλεσε σε όλα τα κράτη η πανδημία του κορωνοϊού, Covid-19. Όλα τα στοιχεία και στη χώρα μας δείχνουν ότι διαμορφώθηκαν νέες τάσεις κατά το διάστημα αυτό, πολλές από τις οποίες θα καθιερωθούν στην αγορά και τα επόμενα χρόνια. Με τα σούπερ μάρκετ και τα μεγάλα μίνι μάρκετ να είναι από τους κερδισμένους των ιδιαίτερων συνθηκών, η «στόχευσή» τους επικεντρώνεται σε κατηγορίες προϊόντων που δείχνουν να αυξάνουν τη ζήτησή τους εν μέσω κορωνοϊού. Από καθαριστικά και χαρτικά, μέχρι φρούτα και λαχανικά, υπάρχουν πολλοί τομείς με ραγδαία ανάπτυξη, που μπορούν να προσφέρουν μεγάλα περιθώρια κέρδους για τα καταστήματα. Ξεκάθαρη ψήφο εμπιστοσύνης, όμως, φαίνεται ότι κερδίζουν γενικότερα τα συσκευασμένα τρόφιμα, καθώς η πλειονότητα των καταναλωτών έδειξε να τα θεωρεί πιο ασφαλή, σε αυτή τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας.

Ξεκάθαρη «στροφή» στα συσκευασμένα τρόφιμα

Οι έρευνες της περιόδου έχουν δείξει ξεκάθαρη «στροφή» του αγοραστικού κοινού στα συσκευασμένα τρόφιμα, τόσο στα σούπερ μάρκετ όσο και στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μετρήσεις της εταιρείας ερευνών IRI έδειξαν πως η κατηγορία του συσκευασμένου τυριού παρουσίασε αυξημένες πωλήσεις σε όγκο κατά 19,2% το πρώτο τετράμηνο του 2020, συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό, ενώ η αντίστοιχη κατηγορία του πάγκου αύξηση μόλις 4%. Το ίδιο διάστημα τα συσκευασμένα αλλαντικά παρουσίασαν αύξηση σε όγκο κατά 11,1%, ενώ του πάγκου κατά 3,1%. Η ανοδική τάση στις συγκεκριμένες κατηγορίες συσκευασμένων τροφίμων συνδέεται ξεκάθαρα με την επέλαση της πανδημίας, αλλά αναμένεται να διατηρηθεί για καιρό, καθώς οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά σταδιακά παγιώνονται. Μεγάλη αύξηση, όμως, δεν παρουσίασαν σε σούπερ και μίνι μάρκετ μόνο τα τυροκομικά προϊόντα και τα αλλαντικά.

Έρευνες του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) δείχνουν, από το πρώτο lockdown και μετά, μεγάλη αύξηση των συσκευασμένων τροφίμων και κυρίως των ζυμαρικών, του ρυζιού, όλων των προϊόντων που συνδέονται με τη ζαχαροπλαστική, όπως αλεύρι και ζάχαρη, και των κατεψυγμένων, καθώς τα προϊόντα μακράς διάρκειας έχουν λάβει κυρίαρχη θέση στο καρότσι του καταναλωτή. Τα μίνι μάρκετ παραδοσιακά διαθέτουν στα ράφια και τα ψυγεία τους μεγάλη ποικιλία συσκευασμένων προϊόντων κι η γενικότερη συγκυρία έχει οδηγήσει πολλούς επαγγελματίες στην ενίσχυση της γκάμας τους. Ανάλογη κατάσταση επικρατεί και στο εξωτερικό, όπου ο δεύτερος γύρος καραντίνας οδήγησε τους καταναλωτές σε μαζικές αγορές συσκευασμένων προϊόντων. Για παράδειγμα στη Γερμανία, στις αρχές Νοεμβρίου, οι πελάτες των μεγάλων αλυσίδων και της μικρής λιανικής έσπευσαν να αποθηκεύσουν υλικά ψησίματος, οι πωλήσεις αλευριού αυξήθηκαν κατά 101% από τα επίπεδα προ κρίσης και της μαγιάς και ζάχαρης κατά 74% και 63% αντίστοιχα. Οι πωλήσεις αυτών των προϊόντων ήταν μεν χαμηλότερες από αυτές της άνοιξης, κατά την πρώτη καραντίνα, αλλά παραμένουν θεαματικές. Στη χώρα μας, το δεύτερο κύμα της πανδημίας και το lockdown που ακολούθησε έχει δείξει μέχρι στιγμής ότι η αυξημένη ζήτηση για συσκευασμένα τρόφιμα παραμένει, με τη διαφορά ότι το καταναλωτικό κοινό είναι πλέον πιο ώριμο κι αποφεύγει να «στοκάρει» προϊόντα στον βαθμό που το έκανε τον Μάρτιο. Η πανδημία του COVID-19, όμως, οδηγεί τους καταναλωτές και τώρα και όλο το προηγούμενο διάστημα στην αναζήτηση προϊόντων συσκευασμένων-τυποποιημένων, τα οποία θεωρούνται ασφαλή κι εύκολα να αποθηκευτούν στο σπίτι για αρκετό διάστημα.

Η ασφάλεια στα τρόφιμα «εκτοπίζει» την τιμή από την πρώτη θέση

Στο πρόσφατο παρελθόν, το «κυνήγι» των προσφορών και της πιο συμφέρουσας τιμής κυριαρχούσε στο εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων, με την ποιότητα να κερδίζει σταδιακά «έδαφος», μετά από μια δεκαετία οικονομικής κρίσης, με τεράστιες επιπτώσεις στο εισόδημα των Ελλήνων. Η πανδημία όμως ανέτρεψε σε σημαντικό βαθμό την εικόνα στα σούπερ μάρκετ και τα μικρότερα σημεία λιανικής, φέρνοντας στο προσκήνιο την υγιεινή και την ασφάλεια. Αυτός είναι κι ο βασικότερος λόγος που τα συσκευασμένα τρόφιμα πλέον αποτελούν σταθερή επιλογή των καταναλωτών. Θεωρούνται πολύ πιο ασφαλή, καθώς προστατεύονται από τη συσκευασία, και κατευνάζουν σε έναν βαθμό τον φόβο των πελατών για πιθανή μόλυνσή τους από τον ιό. Τους προηγούμενους μήνες, έγινε φανερό στην αγορά ότι οι Έλληνες απέφευγαν να αγοράζουν τα χύμα προϊόντα, καθώς θεωρούσαν ότι ήταν περισσότερο εκτεθειμένα στον κίνδυνο. Αυτή η τάση εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί από τους καταναλωτές το επόμενο διάστημα, όχι μόνο για λόγους ασφαλείας, αλλά γιατί τα συσκευασμένα τρόφιμα δίνουν τη δυνατότητα της εύκολης αποθήκευσης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Σε περίοδο lockdown ειδικά, ένα μεγάλο ποσοστό προτιμά να αποθηκεύει τρόφιμα σε μεγαλύτερες ποσότητες από τις συνηθισμένες, προκειμένου να αποφεύγει τις μακροσκελείς ουρές στα σούπερ μάρκετ και τη σχετική ταλαιπωρία που τα συνοδεύει.

«Τα συσκευασμένα τρόφιμα θεωρούνται πιο ασφαλή για τους Έλληνες καταναλωτές και κατευνάζουν σε έναν βαθμό τον φόβο τους για μια πιθανή μόλυνση από τον ιό, σε αυτή τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας».

Τυποποιημένα γεύματα αγοράζουν οι καταναλωτές λόγω καραντίνας

Η δεύτερη καραντίνα που επιβλήθηκε από τις αρμόδιες Αρχές για τον μήνα Νοέμβριο στη χώρα οδήγησε εκ νέου τους καταναλωτές στην αναζήτηση κωδικών που θα διευκολύνουν την παραμονή τους εντός της οικίας για αρκετές εβδομάδες. Θεαματική ήταν η αύξηση που παρατηρήθηκε σε αντισηπτικά, όπως ήταν αναμενόμενο, αλλά και σε έτοιμα συσκευασμένα γεύματα. Πρόκειται για μια κατηγορία τροφίμων στην οποία επενδύουν σταθερά το τελευταίο διάστημα τα σούπερ μάρκετ, όπως ο ΑΒ Βασιλόπουλος, αλλά είναι κι αρκετά εύκολο να τοποθετήσει στο κατάστημά του κι ο επαγγελματίας του μίνι μάρκετ. Από τις 3 Νοεμβρίου που μπήκε λουκέτο στην εστίαση, οι καταναλωτές έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στα τυποποιημένα έτοιμα γεύματα που μπορούν να βρουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής, με τις πωλήσεις να «τρέχουν» αυτή την περίοδο με υψηλό διψήφιο ποσοστό. Πλέον, υπάρχουν πολλές επιλογές στην αγορά για τον ιδιοκτήτη του μίνι μάρκετ, καθώς εταιρείες όπως η Παλίρροια, η 3αλφα και η Agrino έχουν λανσάρει κωδικούς ReadytoEat, που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις των καταναλωτών που αναζητούν εύκολες λύσεις, που να παραπέμπουν σε σπιτικό, μαγειρεμένο φαγητό.