Σημαντική ανάπτυξη για τις συσκευασμένες σαλάτες

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στα ψυγεία του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αύξηση της ζήτησης για τυποποιημένες σαλάτες, οι οποίες μάλιστα διατίθενται και σε μεγάλη γκάμα συνδυασμών. Οι έτοιμες σε πακέτο σαλάτες «τρέχουν» το τελευταίο διάστημα µε σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης, με τα χύμα λαχανικά για σαλάτες να εμφανίζουν τελευταία τάση υποχώρησης στο μερίδιό τους. Η σταδιακή προτίμηση που δείχνουν οι καταναλωτές στη συγκεκριμένη κατηγορία συσκευασμένων τροφίμων δεν είναι μόνο λόγω της πανδημίας. Οι σύγχρονες γενιές αναζητούν την ευκολία στην υγιεινή διατροφή, ώστε να κερδίζουν πολύτιμο χρόνο και να τρώνε πιο συχνά υγιεινά. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξή τους παίζει, επίσης, η μεγάλη ποικιλία στους συνδυασμούς λαχανικών που συνθέτουν τις σαλάτες, στην οποία έχουν επενδύσει εταιρείες όπως η Eurocatering AΕ, με το brand «Φρεσκούλης», κι η Μπάρμπα Στάθης. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς, η δημοφιλής αυτή τάση δεν έχει φτάσει ακόμα στο απόγειό της, με τις προοπτικές να δείχνουν ακόμα ανεξάντλητες. Σε αυτό συνομολογεί και το περιθώριο αύξησης κατά περίπου 1 δισ. δολαρίων του συνολικού τζίρου της αγοράς συσκευασμένων λαχανικών της Ευρώπης ως το 2026, με το αθροιστικό ετήσιο ποσοστό αύξησης ως το 2026 να υπολογίζεται στο 3,1% για το διάστημα 2019-2026, σύμφωνα με έκθεση της Allied Market Research.

«Οι έρευνες της περιόδου έχουν δείξει ξεκάθαρη “στροφή” του αγοραστικού κοινού
στα συσκευασμένα τρόφιμα, τόσο στα σούπερ μάρκετ όσο και στα καταστήματα
της μικρής λιανικής».

Κυριαρχούν τα συσκευασμένα και στις online παραγγελίες

Τα μέτρα περιορισμού του συνωστισμού σε συνδυασμό με τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας κατά την περίοδο της καραντίνας μειώνουν δραστικά τη συχνότητα των επισκέψεων σε όλα τα κανάλια φυσικής πώλησης τροφίμων.

Αυτό οδήγησε στην «εκτόξευση» του ηλεκτρονικού εμπορίου, ακόμα και στα τρόφιμα, γεγονός που ευνοεί την περαιτέρω ανάπτυξη των συσκευασμένων. Στο φυσικό κατάστημα, ο καταναλωτής έχει την ευκαιρία να εξετάσει την ποιότητα των χύμα προϊόντων με ακρίβεια, κάτι το οποίο δεν είναι ευκόλως πραγματοποιήσιμο στις online αγορές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πραγματοποιεί περισσότερες παραγγελίες συσκευασμένων τροφίμων και να αναβάλλει τις αγορές ευπαθών προϊόντων για την επόμενη επίσκεψή του στο σούπερ μάρκετ ή το παντοπωλείο της γειτονιάς του. Σύμφωνα με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα ήταν της τάξεως του 15%, με τον ρυθμό προσθήκης νέων αγοραστών να είναι σχετικά αργός.

Το 2019 το ποσοστό των καταναλωτών που είχαν πραγματοποιήσει έστω μία αγορά από το διαδίκτυο ήταν μόλις 21%. Το ποσοστό αυτό υπερδιπλασιάστηκε από τις αρχές Απριλίου 2020, γεγονός που επαληθεύει τη ραγδαία μεταβολή στις αγοραστικές συνήθειες που προκάλεσε η πανδημία.

Συσκευασμένα αλλά και «made in Greece»

Η κρίση του κορωνοϊού έστρεψε ένα μεγάλο μέρος (περίπου 60%) των καταναλωτών στα συσκευασμένα αλλά «made in Greece» προϊόντα, με σχετικές έρευνες να δείχνουν ότι ελέγχουν περισσότερο την προέλευση των τροφίμων, σε ποσοστό 48%. Ήδη από το πρώτο δεκαπενθήμερο της υγειονομικής κρίσης, καταγράφηκαν μεγάλες κι απότομες αλλαγές στις επιλογές που κάνουν οι καταναλωτές, με τα ελληνικά συσκευασμένα τρόφιμα να κυριαρχούν. Χαρακτηριστικές είναι οι απόψεις σε σχέση με την υγιεινή, οι οποίες είναι κι αυτές που επηρεάζονται πιο άμεσα από τις εξελίξεις. Το ποσοστό των καταναλωτών που προτιμούν συσκευασμένα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας αυξήθηκε από 19% σε 33%. Η εξέλιξη αυτή δείχνει και την εμπιστοσύνη που έχουν οι καταναλωτές, πλέον, στα συστήματα διασφάλισης ποιότητας των βιομηχανιών τροφίμων που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Προϊόντα όπως το ελληνικό συσκευασμένο μέλι είχαν μεγάλη ζήτηση τους τελευταίους μήνες στα ράφια της μικρής λιανικής, δικαιώνοντας τους επαγγελματίες που έχουν επενδύσει σε ελληνικούς κωδικούς.

Έρχονται και συσκευασμένα έκτακτης ανάγκης

Χαρακτηριστικό της τάσης για συσκευασμένα προϊόντα, λόγω του φόβου του κορωνοϊού, είναι και τα τρόφιμα για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, τα οποία αναμένεται να «καταφθάσουν» αυτή την περίοδο στην ελληνική αγορά για πρώτη φορά. Πρόκειται για το λεγόμενο emergency food, όπως το αποκαλούν οι Αμερικανοί. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα προϊόντα αυτά είναι ευρέως γνωστά, αφού οι ακραίες καιρικές συνθήκες «επιβάλλουν» στους πολίτες, ειδικά των απομακρυσμένων περιοχών, να είναι καλά προετοιμασμένοι. Είναι συσκευασμένα τρόφιμα ειδικής επεξεργασίας, που τα βασικά τους χαρακτηριστικά είναι ότι αποθηκεύονται εύκολα σε κανονικές συνθήκες κι έχουν πάρα πολύ μεγάλη διάρκεια συντήρησης. Για παράδειγμα, υπάρχουν τρόφιμα που λήγουν 25 χρόνια μετά. Τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα χωρίζονται σε κατηγορίες. Η κατάταξή τους στην εκάστοτε κατηγορία εξαρτάται από τη θερμοκρασία και τη διάρκεια της παστερίωσης. Όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία και μεγαλύτερη η διάρκεια παστερίωσης, τόσο περισσότεροι μικροοργανισμοί και βακτήρια σκοτώνονται. Τα προϊόντα μπορούν να καταναλωθούν χωρίς κίνδυνο και πολύ αργότερα από την ημερομηνία λήξης τους, όπως αναφέρουν οι παρασκευαστές του emergency food. Η ημερομηνία που αναγράφεται στη συσκευασία δεν αποτελεί ένδειξη πως το φαγητό, μετά το πέρας της, χαλάει, αλλά ορίζει το σημείο μέχρι το οποίο δεν χάνει την ποιότητα και τη γεύση του. Οι σύγχρονες τεχνολογίες επιτρέπουν πλέον γεύματα προσαρμοσμένα στις προτιμήσεις του καθενός. Οι εταιρείες παρέχουν, δηλαδή, από συσκευασμένα πρωινά με μπισκότα και τηγανίτες, μέχρι μακαρόνια με κιμά και πακέτα για vegetarian και vegan διατροφή.