Με χαμηλή ή και καθόλου ζάχαρη

Στην κατηγορία των light προϊόντων ανήκουν κι όσα έχουν μειωμένη ποσότητα ζάχαρης ή και καθόλου. Όπως και στις παραπάνω κατηγορίες, έτσι κι εδώ, υπάρχει πλέον μία πολύ μεγάλη γκάμα προϊόντων που διαρκώς αυξάνεται. Μεγάλος ανταγωνισμός στο συγκεκριμένο κομμάτι υπάρχει σαφώς στους χυμούς και στα αναψυκτικά. Αναψυκτικά με χαμηλή θερμιδική αξία έχουν λανσάρει όλες σχεδόν οι εταιρείες σήμερα, ελληνικές και ξένες. Εγχώρια, μεγάλη άνοδο έχουν τα αναψυκτικά με στέβια, καθώς -κι όχι άδικα- θεωρείται ένα γλυκαντικό πιο ασφαλές για τον οργανισμό, σε σύγκριση με άλλες γλυκαντικές ουσίες που χρησιμοποιούν οι βιομηχανίες.

Ανάμεσα σε αυτές, ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η εταιρεία ΛΟΥΞ έχει λανσάρει τη σειρά αναψυκτικών plus ‘n’ light, αλλά και παγωμένο τσάι με στέβια σε τρεις γεύσεις, λεμόνι, ροδάκινο και ρόδι με φρούτα του δάσους. Επιπλέον, η ΚΡΙΝΟΣ παρουσίασε πρόσφατα τα ROS SOLIS, αναψυκτικά σόδας και τόνικ σε έξι γεύσεις. Οι πιο διαδεδομένες γλυκαντικές ουσίες, που τις συναντούμε πολλές φορές στα συστατικά αναψυκτικών, είναι η ασπαρτάμη, η σακχαρίνη και το ακεσουλφαμικό κάλιο. Η ασπαρτάμη είναι 200 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη κι έχει μικρή θερμιδική αξία. Ο οργανισμός την απορροφά ως πρωτεΐνη και τη μεταβολίζει κανονικά. Εκτός από τα αναψυκτικά, χρησιμοποιείται σε χιλιάδες άλλα προϊόντα, όπως κρέμες, γλυκά, γαλακτοκομικά κ.ά. Η σακχαρίνη και το ακελσουφαμικό κάλιο είναι αντίστοιχα 300 και 200 φορές πιο γλυκά από τη ζάχαρη.

Οι δύο αυτές ουσίες δεν μεταβολίζονται στον οργανισμό, όμως η χρήση τους θεωρείται ότι είναι ασφαλής και δεν προκαλεί βλάβες στην υγεία, και χρησιμοποιούνται σε χιλιάδες προϊόντα και σε περισσότερες από 100 χώρες. Η στέβια είναι ένα γλυκαντικό 200 με 250 φορές πιο γλυκό από τη ζάχαρη, το οποίο το παράγει η γη, καλλιεργείται, κι ως εκ τούτου θεωρείται πιο ασφαλές, σε σύγκριση με κάποιο γλυκαντικό που μπορεί να είναι χημικό παράγωγο.
Επιπλέον, η καλλιέργειά της έχει επεκταθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και, ως λογικό επακόλουθο, οι εγχώριες εταιρείες την προτιμούν ως βασικό συστατικό για να λανσάρουν light αναψυκτικά, αλλά και πολλά άλλα προϊόντα, από γλυκά και γιαούρτια μέχρι και κέτσαπ. Ο κατάλογος συνεχώς μεγαλώνει κι η στέβια, η οποία να σημειωθεί έχει μηδενικό γλυκαιμικό δείκτη και θερμίδες, δείχνει να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος ως πρώτη ύλη στη βιομηχανία τροφίμων.

Όπως επισημαίνεται και από παράγοντες της αγοράς, το βασικό πλεονέκτημα ενός καταστήματος μικρής λιανικής είναι η προσωπική επαφή.

Μπαχαρικά και βότανα, θεραπευτικά κι αντιοξειδωτικά

Τα μπαχαρικά, σχεδόν στο σύνολό τους, αποτελούν πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών που προστατεύουν από τη γήρανση, αλλά και από διάφορες παθήσεις, όπως ο διαβήτης και τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ενώ ταυτόχρονα δυναμώνουν το ανοσοποιητικό. Πολλά μπαχαρικά έχουν αντιφλεγμονώδη και παυσίπονη δράση, άλλα διευκολύνουν τη χώνεψη, ενώ κάποια έχουν αντιμικροβιακή δράση, εξουδετερώνοντας παθογόνους μικροοργανισμούς. Για τους λόγους αυτούς, ιδίως στις μέρες μας που η υγεία, λόγω της πανδημίας, βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, οι καταναλωτές δίνουν βαρύτητα στις επιλογές που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και θωρακίζουν τον οργανισμό. Ας δούμε μερικές από τις ιδιότητες που έχουν τα μπαχαρικά που χρησιμοποιούμε περισσότερο στην Ελλάδα. Τρόφιμα

Το πιο διαδεδομένο μπαχαρικό είναι το πιπέρι που μπαίνει σχεδόν σε όλα τα φαγητά. Περιέχει την πιπερίνη, η οποία έχει ευεργετική δράση στο πεπτικό σύστημα, ενώ αποτελεί φυτική πηγή σιδήρου. Εκτός από το κλασικό «μαύρο» πιπέρι, υπάρχουν αρκετοί τύποι όπως λευκό, κόκκινο, καγιέν, και άλλα. Η ρίγανη είναι το πιο βασικό μυρωδικό για την ελληνική κουζίνα. Περιέχει μια σειρά από αντιοξειδωτικά συστατικά, που της προσδίδουν αντιβακτηριδιακή κι αντιοξειδωτική δράση. Πλούσιο σε αντιοξειδωτικά συστατικά είναι και το έτερο μυρωδικό της χώρας μας, ο βασιλικός, ο οποίος φέρεται να έχει έντονη αντιμικροβιακή και αντιφλεγμονώδη δράση. Παρόμοια δράση έχει και το τρίτο βασικό μυρωδικό που συναντάμε συχνά στην Ελλάδα, το θυμάρι. Αντιοξειδωτικά συστατικά περιέχει και το γαρίφαλο, γεγονός που του δίνει και αντιγηραντικές ιδιότητες. Τρόφιμα

Το μοσχοκάρυδο έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και, σύμφωνα με μελέτες, είναι ιδανικό για την αντιμετώπιση οιδημάτων. Το δεντρολίβανο είναι πηγή φυτικών ινών, φυτικού σιδήρου, ασβεστίου και βιταμίνης Β6. Βοηθάει στην πέψη, στην κυκλοφορία του αίματος και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Επιπλέον, περιέχει ένα οξύ που σχετίζεται με την προστασία του εγκεφάλου από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, οι οποίες προκαλούν βλάβες στα κύτταρα. Τα συστατικά του κόλιαντρου, σύμφωνα με κάποιες έρευνες, έχουν αγχολυτική δράση, ενώ παράλληλα έχει ισχυρή φυσική αντιμικροβιακή δράση. Τρόφιμα

Το φασκόμηλο είναι πηγή σιδήρου, καλίου, μαγνησίου, ασβεστίου, σιδήρου, αλλά και βιταμίνης C, νιασίνης, βιταμίνης Β6, φολικού οξέος, βήτα καροτίνης και φυτοστερολών. Περιέχει ακόμα ουσίες που έχουν αντισηπτική και τονωτική δράση και βελτιώνουν την εγκεφαλική λειτουργία. Ο κουρκουμάς είναι ένα μπαχαρικό που κυρίως συνοδεύει πιάτα στις κουζίνες της Ανατολής, σήμερα όμως κάνει όλο και συχνότερη την εμφάνισή του και στη δική μας κουζίνα. Περιέχει την ουσία κουρκουμίνη. Ο κουρκουμάς, που χρησιμοποιείται και στα μίγματα κάρυ, έχει ουσίες με αντιοξειδωτικές δράσεις που προστατεύουν από ασθένειες. Δρα επίσης καταπραϋντικά στον πόνο και ασκεί αντιφλεγμονώδη δράση. Η κουρκουμίνη, μεταξύ άλλων θεωρείται πως βοηθάει και στην ενίσχυση της μνήμης. Τέλος, η κανέλα που χρησιμοποιείται κατά κόρον στην Ελλάδα σε γλυκά και σε φαγητά, έχει αντιπαρασιτική, αντιβακτηριδιακή και αντιμυκητιακή δράση. Τρόφιμα

Τα τελευταία χρόνια πολλές έρευνες τη συσχέτισαν με την καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης στα άτομα με διαβήτη. Είναι πηγή μαγγανίου και σιδήρου, ενώ έχει και αντιπηκτικές ιδιότητες. Η κατά το δυνατόν γνώση των παραπάνω στοιχείων κι η επικοινωνία αυτής της γνώσης στους πελάτες, σε συνδυασμό με την παροχή των ανάλογων προϊόντων, μπορεί να αποτελέσει «μαγνήτη» για την πελατεία σε ένα μίνι μάρκετ. Άλλωστε, όπως επισημαίνεται και από παράγοντες της αγοράς, το βασικό πλεονέκτημα ενός καταστήματος μικρής λιανικής είναι η προσωπική επαφή. Στην ελληνική αγορά υπάρχει πληθώρα μπαχαρικών, μυρωδικών και βοτάνων από εταιρείες και μικρούς παραγωγούς. Τρόφιμα

Αλκοολούχα… χωρίς αλκοόλ

Κλείνοντας, δεν μπορούμε να μην κάνουμε αναφορά σε μια σειρά από μπίρες που έχουν λανσαριστεί το τελευταίο διάστημα κι είναι χωρίς αλκοόλ. Τα συγκεκριμένα προϊόντα φαίνεται πως κερδίζουν και αυτά έδαφος, όχι μόνο για λόγους απώλειας βάρους, αλλά και για λόγους υγείας, απόρριψης της κατανάλωσης αλκοόλ γενικότερα, ιδίως στις νεότερες γενιές, και φυσικά -και αυτός είναι ίσως ο πλέον βασικός και ουσιαστικός λόγος- για να μπορεί κανείς να οδηγεί με ασφάλεια. Η γεύση τους έχει βελτιωθεί πολύ σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και για όλα όσα προαναφέρθηκαν, σήμερα τις προτιμούν αρκετοί καταναλωτές. Κλείνοντας το συγκεκριμένο αφιέρωμα, πρέπει να τονίσουμε ότι σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε πως καλύψαμε στο σύνολό της όλη αυτή την κατηγορία προϊόντων υγείας κι ευεξίας. Τρόφιμα

Επιχειρήσαμε να παρουσιάσουμε συγκεντρωτικά κάποιες κατηγορίες προϊόντων που στη χώρα μας έχουν ανοδική τάση κι η τοποθέτησή τους σε καταστήματα μικρής λιανικής, ενδεχομένως, να φέρει πελατεία κι οικονομικό όφελος. Το ποια κατηγορία και ποια προϊόντα είναι προτιμότερο να τοποθετηθούν είναι κάτι που το ξέρουν καλύτερα οι ίδιοι οι επαγγελματίες, ανάλογα με την πελατεία τους, την περιοχή όπου βρίσκονται και την κίνηση που υπάρχει. Από την άλλη πλευρά, δεν θα διστάσουμε να πούμε πως το να αγνοεί κανείς τελείως αυτές τις νέες καταναλωτικές τάσεις και να επιμένει στο χθες είναι, όχι μόνο για μια επιχείρηση μίνι μάρκετ αλλά γενικότερα, εγγυημένη συνταγή αποτυχίας. Τρόφιμα