Προβληματισμός για τις ανατιμήσεις στα προϊόντα. Ένα νέο ζήτημα έχει προκύψει και για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, καθώς η αύξηση στις τιμές πολλών προϊόντων οδηγεί, αναγκαστικά, στην άνοδο της ακρίβειας και στο ράφι ή σε ένα ακόμη «χτύπημα» στα χαμηλά περιθώρια κέρδους των ίδιων των καταστημάτων.

Ανεβάζουν τις τιμές ή μειώνουν τα κέρδη τα μίνι μάρκετ

Οι ανατιμήσεις αποτελούν το νέο προβληματισμό και για τον κλάδο των μίνι μάρκετ, καθώς πολλά από τα προϊόντα στα ράφια έχουν πια αρκετά ενισχυμένη τιμή στους προμηθευτές τους. Οι αυξήσεις είναι γενικότερα μεγάλες σε όλη την αγορά, από τρόφιμα και πρώτες ύλες μέχρι καύσιμα και αγαθά υψηλής προστιθέμενης αξίας, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι υψηλότερες τιμές για πρώτες ύλες, το αυξημένο εργατικό κόστος και το κόστος μεταφοράς αναγκάζει τους παραγωγούς τροφίμων να αυξήσουν τις τιμές και να δημιουργήσουν ένα χάος στην αγορά. Κι αυτό γιατί η άνοδος των τιμών στα περισσότερα προϊόντα αναγκάζει τους καταναλωτές να βάλουν ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη σε μια δύσκολη περίοδο, με την πανδημία του κορωνοϊού να μην αποτελεί ακόμα παρελθόν και τις συνέπειές της να έχουν μόλις αρχίσει να γίνονται αισθητές και στην οικονομία. Ο προβληματισμός είναι μεγάλος όμως και για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, οι οποίοι καλούνται πια να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις των τιμών και στα προϊόντα που τοποθετούν στα ράφια τους.

Αυξήσεις «φωτιά» σε όλα τα προϊόντα

Η αύξηση του πληθωρισμού στην Ελλάδα κατά 6,2% τον Ιανουάριο, από άνοδο 5,1% τον περασμένο Δεκέμβριο και έναντι μείωσης 2% τον Ιανουάριο πέρυσι, οδήγησε και σε ένα απίθανο ράλι τιμών, με την πλειοψηφία των προϊόντων να δέχονται σημαντικές ανατιμήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έναν μόνο μήνα (Ιανουάριος 2022-Δεκέμβριος 2021) ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε όλα τα είδη που συνθέτουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», με εξαίρεση το αρνί και κατσίκι (μείωση 7,3%). Ειδικότερα, οι τιμές αυξήθηκαν σε: Αλεύρι και άλλα δημητριακά (7,8%), Λαχανικά νωπά (6,6%), Χυμούς φρούτων (5%), Πατάτες (4,4%), Γιαούρτι (3,5%), Γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι (3,1%), Ψάρια νωπά (2,4%), Οινοπνευματώδη ποτά (2,4%), Κρασιά (2,4%), Χοιρινό (2,1%), Γάλα νωπό πλήρες (2,1%), Τυριά (1,5%) και Φρούτα νωπά (0,8%).

Ανατιμήσεις καταγράφηκαν επίσης σε: Φυσικό αέριο (14,2%), Ηλεκτρισμό (8,8%), Πετρέλαιο θέρμανσης (5,2%), Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,5%), Καύσιμα και λιπαντικά (2,3%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,5%) και Αυτοκίνητα καινούργια (0,9%).

Παράλληλα, μεταξύ Ιανουαρίου εφέτος και Ιανουαρίου 2021 υπήρξαν ανατιμήσεις σε όλα τα είδη διατροφής, με εξαίρεση το χοιρινό και τα αλλαντικά. Συγκεκριμένα, οι τιμές αυξήθηκαν σε: Αρνί και κατσίκι (17,6%), Άλλα βρώσιμα έλαια (17,3%), Ελαιόλαδο (15,4%), Λαχανικά νωπά (14,4%), Πατάτες (12,3%), Φρούτα νωπά (8,4%), Παρασκευάσματα με βάση το κρέας (7,4%), Ζυμαρικά (7,1%), Αλεύρι και άλλα δημητριακά (6,6%), Τυριά (6,3%), Γιαούρτι (6,1%), Ψάρια νωπά (5,9%), Ψωμί (5%), Πουλερικά (4,7%), Χυμούς φρούτων (4,1%), Σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας (3,9%), Άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (3,2%), Καφέ (3,2%), Λοιπά τρόφιμα (2,7%), Μοσχάρι (2,4%) και Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,9%).

Ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε όλα τα είδη που συνθέτουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» από τις αρχές του 2022.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 6,2% τον Ιανουάριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών: 5,2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά. 3% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες. 0,4% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση, κυρίως, των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.

Γιώργος Σκουρλής
Αυξημένα σχεδόν όλα τα προϊόντα

Για αύξηση σχεδόν σε όλα τα προϊόντα του μίνι μάρκετ, έκανε λόγο στο περιοδικό Mini Market & Μικρή Λιανική, ο κ. Γιώργος Σκουρλής, ιδιοκτήτης καταστήματος στο Γαλάτσι. «Σχεδόν όλα τα προϊόντα που έχουμε στο κατάστημα έχουν ανεβασμένες τιμές τον τελευταίο καιρό, αυξάνοντας και τα δικά μας έξοδα, σε μία δύσκολη περίοδο με αυξήσεις και στο ρεύμα κ.λπ.». Με τα περιθώρια ειδικά στα μικρά μίνι μάρκετ και τα ψιλικατζίδικα να είναι ελάχιστα, δε, η απόφαση για τις τιμές μοιάζει σε πολλές περιπτώσεις δεδομένη. «Αναγκαστικά θα αυξήσουμε κι εμείς λίγο τις τιμές, για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Βλέπεις άλλωστε ότι και στα σούπερ μάρκετ όλες οι τιμές είναι ανεβασμένες, γιατί με τα έξοδά μας να είναι αυξημένα δεν γίνεται να αφομοιώσουμε και τις ανατιμήσεις», τόνισε χαρακτηριστικά στο περιοδικό μας