ΜΠΙΡΕΣ Η πανδημία ανέτρεψε τα δεδομένα και στην αγορά της μπίρας, με τα μίνι μάρκετ να βγαίνουν κερδισμένα, αφού οι πωλήσεις τους στο συγκεκριμένο κανάλι, ακολούθησαν ανοδική πορεία κατά την περίοδο της καραντίνας.

Της Ελένης Σαραντάκη

Αυξήθηκαν οι πωλήσεις τους στα μίνι μάρκετ

ΜΠΙΡΕΣΔεκάδες κωδικοί μπίρας φιλοξενούνται στα ψυγεία των μίνι μάρκετ, καθώς οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής επενδύουν σταθερά στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Μπίρες από μεγάλες πολυεθνικές, ελληνικές μπίρες από μικρές ζυθοποιίες ή καινοτόμα προϊόντα χωρίς αλκοόλ αποτέλεσαν, και εν μέσω καραντίνας, τονωτική ένεση για μίνι μάρκετ και περίπτερα, παρά το γεγονός ότι το κλείσιμο της εστίασης και οι ολέθριες επιπτώσεις στον τουρισμό έφεραν τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κανάλι αντιμέτωπες με τεράστια προβλήματα. Η πανδημία βρήκε την αγορά μπίρας στην Ελλάδα σε μια φάση μεγάλης ανάπτυξης, κυρίως από τον κλάδο των μεσαίων και μικρών ζυθοποιείων, με τη συνολική παραγωγή μπίρας στη χώρα να υπολογίζεται σε 4.075.000 εκατόλιτρα ετησίως.

Το κλείσιμο της εστίασης και η «εξαφάνιση» του τουρισμού, όμως, «πάγωσαν» την μπίρα και τις εταιρείες που ασχολούνται με αυτή. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ο όγκος των πωλήσεών της στην εγχώρια αγορά υποχώρησε κατά 26% –περίπου, δηλαδή, στα επίπεδα του συνόλου της αγοράς– ενώ συνολικά ο όγκος των πωλήσεών της (συμπεριλαμβανομένων και των εξαγωγών) υποχώρησε κατά 9%. Η μπίρα όμως αποτελεί ένα προϊόν που συστηματικά καταναλώνεται από τους Έλληνες στο σπίτι με την ίδια ευκολία που καταναλώνεται και στη βραδινή έξοδο ή στο παγκάκι ενός πάρκου και, ως εκ τούτου, οι πωλήσεις της βρήκαν διέξοδο προς αυτή την κατεύθυνση. Σε αυτό βοήθησε βέβαια και η δελεαστική τιμή των προϊόντων, που τα καθιστά ευκολότερα στην πώληση σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο αλκοολούχο ποτό, τα οποία συνήθως οι καταναλωτές προτιμούν σε ειδικές περιστάσεις.

«Εν μέσω καραντίνας οι μπίρες στα καταστήματα πώλησης τροφίμων και ποτών σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 27,3%»

Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά το πολύμηνο Lockdown, πρόσφατα στοιχεία της αγοράς δείχνουν ότι τα αλκοολούχα ποτά, όπως η μπίρα, παρουσίασαν θεαματική αύξηση στις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ και τη μικρή λιανική. Η ανάπτυξη της κατηγορίας είναι εντυπωσιακή σε σχέση με πέρσι, με τις μπίρες στα καταστήματα πώλησης τροφίμων να σημειώνουν τη διόλου αμελητέα αύξηση στις πωλήσεις της τάξεως του 27,3%. Η αύξηση αυτή δηλώνει ότι ένα σημαντικό ποσοστό του αγοραστικού κοινού προμηθευόταν όλο αυτό το διάστημα μπίρες από τα καταστήματα, προκειμένου να διασκεδάσει στο σπίτι ή σε εξωτερικούς χώρους, όπως στις πλατείες και στις παραλίες. Η μπίρα, κλασικά, είναι ένα ιδιαίτερα δημοφιλές προϊόν στα άτομα νεαρής ηλικίας, που, παρά τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα, έβρισκαν εναλλακτικούς τρόπους διασκέδασης, αφού πρώτα επισκέπτονταν για «προμήθειες» το μίνι μάρκετ ή το περίπτερο της γειτονιάς τους, τα οποία αποτελούν άλλωστε και τα ιδανικά σημεία για αγορές της τελευταίας στιγμής. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα οι μεγάλες ζυθοποιίες έχουν προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις, ώστε να προσελκύσουν καταναλωτές που δεν επιθυμούν να καταναλώνουν αλκοόλ.

Μπίρα από το πρωί ως το βράδυ

Η στροφή των νεότερων, κυρίως, καταναλωτών στην άσκηση και σε πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες έχει επηρεάσει σημαντικά και την κατηγορία της μπίρας. Καθώς το αλκοόλ παραδοσιακά θεωρείται μια ανθυγιεινή επιλογή, ένα σημαντικό ποσοστό άρχισε να απομακρύνεται από την κατανάλωσή του, προτιμώντας εναλλακτικά προϊόντα. Στην τάση αυτή όμως οι εγχώριες βιομηχανίες έχουν απαντήσει εκμεταλλευόμενοι την καινοτομία. Δεκάδες νέα προϊόντα με χαμηλές θερμίδες και χωρίς αλκοόλ έχουν γεμίσει τα ψυγεία της μικρής λιανικής. Όλες σχεδόν οι ζυθοποιίες έχουν λανσάρει μπίρες χωρίς αλκοόλ, με τους συγκεκριμένους κωδικούς να αποτελούν το μέλλον στην κατηγορία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα μπορούν να καταναλωθούν όλες τις ώρες και να συνοδεύσουν τον καταναλωτή κατά τη διάρκεια μιας ζεστής ημέρας, χωρίς να τον επιβαρύνουν. Οι μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου, την τελευταία τριετία, έχουν πραγματοποιήσει δυναμική είσοδο στον χώρο της μπίρας χωρίς ή με λίγο αλκοόλ. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, για παράδειγμα – με την Amstel Free, με 0,0% αλκοόλ, τη Heineken LIGHT, με λιγότερες θερμίδες και λιγότερο αλκοόλ (3,3%), την ΑΛΦΑ Χωρίς, η οποία δεν περιέχει αλκοόλ, και την Amstel Radler, η οποία περιέχει 2% αλκοόλ, έχει πια ολόκληρο χαρτοφυλάκιο σε αυτή την κατηγορία.