Μειώνεται η ζάχαρη σε τρόφιμα και ποτά. Η υγιεινή διατροφή έχει αρχίσει να επικρατεί στη συνείδηση της νέας γενιάς καταναλωτών και αλλάζει τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, με τα προϊόντα χωρίς ή με λιγότερη ζάχαρη να αυξάνονται διαρκώς στα ράφια και τα ψυγεία των μίνι μάρκετ.

Της Ελένης Σαραντάκη

Sugar Free & Less Sugar

H τιμή της ζάχαρης αυξάνεται διαρκώς τους τελευταίους μήνες ενώ ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αρχίσει να δημιουργεί και ελλείψεις της στην αγορά, με τους καταναλωτές να δίνουν μάχη σε σούπερ και μίνι μάρκετ του εξωτερικού για να την αγοράσουν. Ο φόβος των ελλείψεων έστρεψε όμως τους καταναλωτές και στην Ελλάδα σε «στοκάρισμα» προμηθειών, την ώρα που κάποια ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν βάλει πλαφόν στις αγορές στη λευκή κρυσταλλική ζάχαρη. Πρόκειται όμως κυρίως για πρόσκαιρες ενέργειες, που δεν συνάδουν με τη γενικότερη εικόνα στη βιομηχανία των τροφίμων και των ποτών, η οποία και απομακρύνεται διαρκώς από τη ζάχαρη. Η νέα γενιά καταναλωτών έχει αρχίσει να αναδεικνύει την υγιεινή διατροφή ως κορυφαία τάση για τα επόμενα χρόνια, «εξαφανίζοντας» σιγά σιγά τα ανθυγιεινά προϊόντα που κυριάρχησαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται µια στροφή του καταναλωτικού κοινού προς τις υγιεινές επιλογές, η οποία και ενισχύθηκε περαιτέρω από την έλευση της πανδημίας του κορωνοϊού και μετά. Στις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού εδραιώνονται πλέον τα προϊόντα χωρίς πρόσθετη ζάχαρη, χωρίς αλάτι ή συντηρητικά, χωρίς ζωικά συστατικά, αλλά ενισχυμένα µε πρωτεΐνη. Για τον λόγο αυτό και οι εταιρείες τροφίμων και ποτών, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, ανταποκρίνονται ήδη στις ανάγκες των καταναλωτών και αυξάνουν διαρκώς τα προϊόντα με μειωμένη ή καθόλου ζάχαρη, στα ράφια και στα ψυγεία των μίνι μάρκετ.

Η μείωση της ζάχαρης σε τρόφιμα και ποτά δεν αποτελεί μόνο μία αντίδραση στις αλλαγές της καταναλωτικής ζήτησης, αλλά προωθείται και σε εθνικό επίπεδο για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας.

Η τάση αλλάζει ακόμη και κορυφαία brands

Η νέα γενιά καταναλωτών έχει εκπαιδευτεί να τρέφεται πιο σωστά και στην Ελλάδα κι αποφεύγει τη ζάχαρη στα προϊόντα, αναζητώντας εναλλακτικές γλυκαντικές ουσίες, όπως η stevia. Η ετικέτα «χωρίς» είναι πλέον ένα δέλεαρ στις αγορές στην πλειονότητα των προϊόντων και στα μίνι μάρκετ, γεγονός που έχουν αντιληφθεί και στη χώρα μας οι κορυφαίες βιομηχανίες του κλάδου των τροφίμων και των ποτών. Ως εκ τούτου, παρατηρούμε ότι ιστορικά brands, με πωλήσεις εκατομμυρίων ευρώ τις τελευταίες δεκαετίες, προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, προσφέροντας πια κωδικούς με μειωμένη ή καθόλου ζάχαρη. Στα αναψυκτικά η Λούξ έχει επενδύσει στα «plus ‘n light» και η Coca-Cola έχει πια ως Νο 1 προϊόν τη Zero εκδοχή της, ενώ στα μπισκότα η εταιρεία Παπαδοπούλου επεκτείνει διαρκώς το σχετικό της χαρτοφυλάκιο, λανσάροντας μέχρι και τα θρυλικά Caprice με λιγότερη ζάχαρη. Αντίστοιχα κινούνται και γαλακτοβιομηχανίες όπως η Όλυμπος, η Μεβγάλ και η ΔΕΛΤΑ, ενώ το ίδιο ισχύει ακόμη και στα γλυκά, με σοκολατοποιίες όπως η ΙΟΝ να έχουν περιορίσει τη ζάχαρη σε μια μεγάλη μερίδα των προϊόντων τους.

«Πόλεμος» για τη ζάχαρη στα ράφια

Η στροφή της πλειονότητας των εταιρειών του κλάδου των τροφίμων και των ποτών στα προϊόντα χωρίς ζάχαρη έχει οδηγήσει σε «μάχη» στην αγορά, ακόμη και για την τοποθέτηση στα ράφια. Χαρακτηριστικό είναι το πρόσφατο παράδειγμα με τη γνωστή εταιρεία Kellogg’s στην Αγγλία. Ένας από τους μεγαλύτερους «παίκτες» στην αγορά των δημητριακών προσέφυγε στα δικαστήρια κατά της βρετανικής κυβέρνησης για τις νέες οδηγίες, βάσει των οποίων κάποια από τα δημητριακά πρωινού που παρασκευάζει η εταιρεία δεν θα εκτίθενται σε περίοπτη θέση στις προθήκες των καταστημάτων τροφίμων, εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε ζάχαρη. Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, θα περιοριστεί η τοποθέτηση τροφίμων και αναψυκτικών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι (HFSS) στα καταστήματα και γενικά η προώθηση αυτών των αγαθών από τον ερχόμενο Οκτώβριο. Τα προϊόντα που θεωρούνται λιγότερο υγιεινά δεν θα επιτρέπεται να εκτίθενται προς πώληση σε σημεία μεγάλης προβολής, όπως στα ταμεία, στις εισόδους καταστημάτων, στις άκρες των διαδρόμων των σούπερ μάρκετ και στα αντίστοιχα σημεία προβολής στο διαδίκτυο. Τα καταστήματα θα κληθούν επίσης να περιορίσουν τις προωθητικές ενέργειες στα προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι (HFSS), όπως οι προσφορές του τύπου «με την αγορά του ενός, το δεύτερο δωρεάν» ή «στα 3, το ένα δώρο».

Η Kellogg’s λοιπόν, η οποία παρασκευάζει μεταξύ άλλων τα δημητριακά Frosties, Coco Pops και Crunchy Nut, δήλωσε ότι ο τύπος που χρησιμοποιείται από τη βρετανική κυβέρνηση για να μετρήσει τη θρεπτική αξία των δημητριακών είναι λανθασμένος και δεν εφαρμόζεται νομίμως.
«Μετράει τα δημητριακά στεγνά, ενώ σχεδόν πάντα τρώγονται με γάλα», δήλωσε ο Κρις Σίλκοκ, ο διευθυντής του παραρτήματος του Ηνωμένου Βασιλείου της Kellogg’s. «Όλα αυτά έχουν σημασία γιατί, αν δεν λάβεις υπόψη σου τα θρεπτικά στοιχεία που προστίθενται όταν τα δημητριακά καταναλώνονται με γάλα, η πλήρης διατροφική αξία του γεύματος δεν είναι μετρήσιμη», εξήγησε ο Σίλκοκ. Η εταιρεία θα προσφύγει έτσι στα δικαστήρια για να αλλάξει ο τρόπος μέτρησης, αλλά σε κάθε περίπτωση η γενικότερη τάση για την… εξαφάνιση των προϊόντων υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, δεν φαίνεται πως πρόκειται να αλλάξει.