Παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις στην πλειονότητα των προϊόντων, τα γλυκά και αλμυρά snacks συνεχίζουν να έχουν ισχυρές πωλήσεις στα μίνι μάρκετ και στα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής. Οι επιλογές διαφοροποιούνται όμως διαρκώς με έμφαση στην υγιεινή διατροφή και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

Της Ελένης Σαραντάκη

Δυναμική κατηγορία για τα μίνι μάρκετ

H κατηγορία των snacks περιλαμβάνει μια τεράστια γκάμα κωδικών και πρακτικά απευθύνεται σε κάθε καταναλωτή, μικρό ή μεγάλο, που αναζητά ένα γρήγορο γεύμα τις ώρες που βρίσκεται καθ’ οδόν, στη δουλειά, στο σχολείο, ή όταν απλώς χαλαρώνει μπροστά στην τηλεόραση. Μπορεί η πανδημία να έβαλε «φρένο» τα προηγούμενα χρόνια στις αυθόρμητες αγορές και στις κοινωνικές συναναστροφές που συνδέονται στενά με ένα snack, όμως ο κλάδος κατάφερε να σταθεί «όρθιος» και μάλιστα με αξιοσημείωτες επιδόσεις. Φυσικά, η εκτόξευση του κόστους σε ενέργεια και πρώτες ύλες επηρέασε και την κατηγορία των snacks, παρόλα αυτά, κωδικοί όπως αυτοί των τυποποιημένων μπισκότων, των κρουασάν και των αλμυρών snacks αναμένεται να σημειώσουν άνοδο της τάξεως του 2% το επόμενο διάστημα, σύμφωνα με σχετική κλαδική μελέτη της ICAP CRIF που εξετάζει την εγχώρια αγορά. Αυτό που παρατηρείται έντονα τα τελευταία χρόνια είναι ότι τα προϊόντα αλλάζουν και προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της εποχής. Οι αλλαγές μάλιστα εκτιμάται ότι θα συνεχιστούν μέχρι το 2027, ώστε πλέον να γίνεται λόγος για μια ολική αναμόρφωση στο ράφι.

Το ποσοστό των πωλήσεων στα snacks, που αφορά τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής, υπολογίζεται στο 60% επί του συνόλου της αγοράς.

Αλλάζει τις συνήθειες το υβριδικό lifestyle

Η σταδιακή άρση των περιορισμών το 2021, εξαιτίας των αυξανόμενων ποσοστών εμβολιασμού, δημιούργησε ένα υβριδικό μοντέλο διαβίωσης. Το σπίτι εξακολουθεί να παραμένει ισχυρό «καταφύγιο», όμως οι καταναλωτές επέστρεψαν στους ρυθμούς τους, στις κοινωνικές εκδηλώσεις και στην on the go κατανάλωση προϊόντων. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, η κατανάλωση γλυκών και αλμυρών snacks «πρωταγωνιστεί» στο σπίτι, ενώ παρόμοια είναι η κατάσταση και στο γραφείο, όπου σταδιακά έχουν επιστρέψει οι εργαζόμενοι. Παράλληλα, η κατηγορία ευνοείται εξαιρετικά από την αλλαγή στις καθορισμένες ώρες γευμάτων, που παρατηρείται στους σύγχρονους καταναλωτές. Το πρωινό πλέον είναι «συνώνυμο» με την αγορά ενός snack από το μίνι μάρκετ, αφού κάθε εργαζόμενος επιθυμεί λύσεις που του προσφέρουν ευκολία και εξοικονόμηση χρόνου. Το μεσημεριανό επίσης αντικαθίσταται πολύ συχνά από ένα σάντουιτς, μερικά κριτσίνια ή λίγα μπισκότα δημητριακών, καθώς το ωράριο εργασίας σπάνια επιτρέπει την κατανάλωση ολοκληρωμένων γευμάτων, όπως θα συνέβαινε στο σπίτι.

Η «τρέλα» των plant-based στην κατηγορία των snacks

Η ανάπτυξη των vegan snacks επιταχύνθηκε από το 2021 και μετά. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τα plant-based προϊόντα ως μια πιο υγιεινή επιλογή, τη στιγμή που η ανησυχία του αγοραστικού κοινού για το περιβάλλον αρχίζει και επηρεάζει τις πωλήσεις. Στην ελληνική αγορά πλέον υπάρχει μια τεράστια γκάμα γλυκών και αλμυρών snacks που φέρουν την ετικέτα «vegan», είτε πρόκειται για μπισκότα είτε για σοκολάτες. Δεν είναι λίγες μάλιστα και οι περιπτώσεις που τα snacks ενισχύονται με βιταμίνες και άλλα θρεπτικά στοιχεία, καθώς οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο λανσάρουν συχνά «ελκυστικά» προϊόντα με λειτουργικά οφέλη για τον οργανισμό. Κυρίαρχη τάση αποτελούν τα snacks με υπερτροφές, καθώς στη χώρα μας έχουν κυκλοφορήσει αναρίθμητοι κωδικοί μπισκότων με ταχίνι, φιστικοβούτυρο, μέλι και άλλα συστατικά, που συνδυάζονται συνήθως με βρώμη. Ταυτόχρονα, έδαφος κερδίζουν και τα snacks από αποξηραμένα φρούτα χωρίς ζάχαρη. Δυναμική παρουσία έχει αποκτήσει επίσης κι η μαύρη σοκολάτα, που ταυτίζεται στη συνείδηση των καταναλωτών με μία πιο υγιεινή επιλογή σε σχέση με τη σοκολάτα γάλακτος. Τα μούρα είναι από τις πιο διάσημες τροφές στην κατηγορία των superfoods, καθώς στο σύνολό τους χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε γλυκά snacks και στην Ελλάδα.