Στο «μικροσκόπιο» των καταναλωτών οι εταιρείες

Από το 2022, η βιωσιμότητα αποτελεί κεντρικό θέμα στις συζητήσεις και σε πολλές περιπτώσεις είναι αυτή που καθορίζει την τελική επιλογή του προϊόντος στο ράφι. Σταδιακά, παρατηρούνται περισσότερες δεσμεύσεις από τις εταιρείες, αυξημένη ευαισθητοποίηση από την πλευρά των καταναλωτών, ενώ το τελευταίο διάστημα είναι έντονη η ανάγκη διαφοροποίησης των συστατικών εν μέσω αυξανόμενου πληθωρισμού. Η βιωσιμότητα αναμένεται να μπει σε πρώτο πλάνο για όλη την επόμενη πενταετία. Τα προϊόντα σοκολάτας φαίνεται να είναι λίγο περισσότερο εκτεθειμένα σε αντιδράσεις, όσον αφορά την κοινωνική ευθύνη των εταιρειών γύρω από την παραγωγή του κακάο. Ωστόσο, κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται στην κατηγορία των snacks θα κληθεί να αντιμετωπίσει ζητήματα όπως η φτώχεια, η σπατάλη στα τρόφιμα, τα απορρίμματα συσκευασίας και η κλιματική αλλαγή. Πιστοποιήσεις όπως είναι το «βιολογικό» προϊόν πρωτοστατούν στα snacks, όμως οι μεγαλύτερες καινοτομίες αναμένεται να εφαρμοστούν στις συσκευασίες, καθώς οι καταναλωτές προσέχουν πλέον τις επιχειρήσεις που επιλέγουν και για τα τρόφιμά τους.

«Πρωταγωνίστρια» η μικρή λιανική στην κατηγορία

Η αυξητική τάση που παρατηρείται στις πωλήσεις των snacks γίνεται εμφανής και στους τζίρους της μικρής λιανικής. Παρά το γεγονός ότι τα μικρότερα καταστήματα, όπως τα ψιλικατζίδικα, αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα από τότε που ξέσπασε η πανδημία, τα μίνι μάρκετ στις γειτονιές στηρίχτηκαν σε μεγάλο βαθμό στην προτίμηση που δείχνουν οι καταναλωτές στα snacks, αυξάνοντας την γκάμα των προϊόντων τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσοστό των πωλήσεων στα snacks, που αφορά τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα, υπολογίζεται στο 60% επί του συνόλου της αγοράς. Πρόκειται για προϊόντα με μεγάλη ποικιλία, που δίνουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης στο ράφι κάθε καταστήματος, με πολλές επιλογές, που μπορούν να ενισχύσουν το περιθώριο κέρδους.

Νέο trend τα snacks από το εξωτερικό

Εκτός από τις παγκόσμιες τάσεις για την υγιεινή διατροφή και τα plant-based προϊόντα, ένα νέο trend στην ελληνική αγορά των snacks είναι και αυτό των προϊόντων του εξωτερικού. Η ζήτηση ειδικά online για κορυφαία brands από χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία μεγαλώνει διαρκώς και έχει αρχίσει να μεταφέρεται και στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Ήδη πολλοί χονδρέμποροι έχουν ενισχύσει την γκάμα τους με σχετικά προϊόντα και οι πωλήσεις τους στα μίνι μάρκετ και στα περίπτερα αυξάνονται σταθερά.Προϊόντα όπως τα Reese’s, τα Chupa Chups, τα Takis και πολλά ακόμη δημοφιλή brands διεκδικούν πλέον θέση στα ράφια των καταστημάτων της μικρής λιανικής και στην Ελλάδα, προσφέροντας μία ακόμη διαφοροποίηση του καναλιού από τα σούπερ μάρκετ. Η ζήτηση για brands του εξωτερικού στα sncaks μεγαλώνει μάλιστα, παρά το γεγονός ότι η τιμή τους είναι αναγκαστικά πολύ πιο υψηλή, εξαιτίας της μικρής ακόμη εισροής τους στην ελληνική αγορά.

Λιλιάνα Ζουλιφτάρη
«Μεγαλύτερη κατανάλωση στα πατατάκια από τους νέους»
Η κα Λιλιάνα Ζουλιφτάρη, ιδιοκτήτρια μίνι μάρκετ επί της οδού Νικολάου Αρώνη, στον Βύρωνα, μίλησε στο περιοδικό «Mini Market και Μικρή Λιανική» και επισήμανε τα προβλήματα που έχουν δημιουργήσει οι ανατιμήσεις στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, όπως και στα σνακ. «Η κίνηση στην αγορά είναι περιορισμένη, αφού οι ανατιμήσεις έχουν δημιουργήσει πρόβλημα στα μίνι μάρκετ. Οι νέοι καταναλωτές είναι αυτοί που “κρατούν” προς το παρόν τις πωλήσεις, ειδικά στα σνακ, όπου η μεγαλύτερη κατανάλωση υπάρχει στα πατατάκια και τα γαριδάκια. Μαζί με τις μπίρες, μάλιστα, είναι από τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη ζήτηση. Κυρίως όμως από νεαρές ηλικιακά ομάδες, αφού βοηθούν εμάς εδώ και τα σχολεία που υπάρχουν κοντά» ανέφερε στο περιοδικό μας.