Αυξήσεις «φωτιά» στα τρόφιμα και τον Ιούλιο

Παρά τα μέτρα που έχει προαναγγείλει η νέα κυβέρνηση, οι ανατιμήσεις φαίνεται ότι θα συνεχιστούν, αφού αναμένονται νέες αυξήσεις στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα ρεπορτάζ της αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, ανατιμήσεις «φωτιά» υπολογίζονται και τον Ιούλιο σε προϊόντα όπως η γραβιέρα, το ελαιόλαδο, τα γαλακτοκομικά, τα απορρυπαντικά και οι μαρμελάδες, σε μια περίοδο που οι καταναλωτές εμφανίζονται όλο και πιο συγκρατημένοι κατά τις επισκέψεις τους σε σούπερ και μίνι μάρκετ. Υπενθυμίζεται ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα υποχώρησε στο 2,7% τον Ιούνιο, από 4,1% τον Μάιο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, ενώ στην Ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 5,5%, έναντι 6,1% τον Μάιο. Τον Ιούνιο του 2022 ο πληθωρισμός είχε φθάσει και το 11,6%. Ωστόσο, με βάση τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, τρόφιμα, αλκοόλ και καπνός καταγράφουν τις υψηλότερες ανατιμήσεις τον Ιούνιο (11,7%, έναντι 12,5% τον Μάιο), ακολουθούμενες από τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (5,5%, σε σύγκριση με 5,8% τον Μάιο), υπηρεσίες (5,4%, έναντι 5,0% τον Μάιο) και ενέργεια (-5,6%, σε σύγκριση με -1,8% τον Μάιο).

Οι καταναλωτές χρησιμοποιούν συχνά κάρτα ακόμα και για αγορές κάτω των 2 ευρώ σε μίνι μάρκετ και περίπτερα, αναδεικνύοντας ένα σημαντικό πρόβλημα για τη μικρή λιανική.

Συνεχίζονται Market Pass και «Καλάθι του νοικοκυριού»

Το Market Pass και το «Καλάθι του νοικοκυριού» θα παραμείνουν στην ελληνική αγορά του σούπερ και μίνι μάρκετ και τους επόμενους μήνες σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η νέα κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Από τα άμεσα οικονομικά μέτρα που ανακοινώθηκαν ξεχωρίζουν τα εξής:
• Από 1/1/2024 τίθεται σε ισχύ το νέο μισθολόγιο του Δημοσίου, με οριζόντιες αυξήσεις σε όλους τους υπαλλήλους ύστερα από 15 χρόνια. Ειδική έμφαση δίνεται στις αμοιβές όσων κατέχουν θέση ευθύνης, σε αυτούς που έχουν οικογένεια κ.ο.κ.
• Επέκταση του Market Pass για τους επόμενους μήνες, για την κάλυψη του 10% των μηνιαίων αγορών των περισσότερων νοικοκυριών.
• Νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για τα ασφαλισμένα από φυσικές καταστροφές ακίνητα.
• Πρόσθετη έκπτωση φόρου κατά 1.000 ευρώ στις οικογένειες με παιδιά.
• Συνέχιση της εφάπαξ ενίσχυσης, στο τέλος του 2023, όσων συνεχίζουν να πλήττονται από την προσωπική διαφορά Κατρούγκαλου, που θα αντληθεί από το πλεόνασμα της ανάπτυξης.

Όσον αφορά το «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί τελικά μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023, καθώς ανακοινώθηκε η παράτασή του από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Παρότι δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις ανατιμήσεις στην αγορά και την… τσέπη των καταναλωτών, η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης, θα παραμείνει στα σούπερ μάρκετ. Αντίθετα, τα καταστήματα της μικρής λιανικής δεν φαίνεται να… συγκινούνται, αφού δεν υπάρχει και το αντίστοιχο ενδιαφέρον από τους πελάτες τους. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 και το μέτρο του μέγιστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.

Οι αλλαγές στα ταμπελάκια τιμών

Από τις 15 Μαΐου, ξεκίνησε και μία ακόμη αλλαγή στην ελληνική αγορά, αυτή στη σήμανση των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, η οποία προβλέπει αυστηρά πρόστιμα για τους παραβάτες, της τάξεως των 1.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος. Συγκεκριμένα, στα ταμπελάκια των προϊόντων πρέπει να αναγράφονται με έντονα και μεγάλα γράμματα οι τιμές προς διευκόλυνση των καταναλωτών. Οι τιμές θα αναγράφονται με ευδιάκριτους χαρακτήρες και το μέγεθος των χαρακτήρων αναγραφής της τιμής πώλησης ανά μονάδα μέτρησης θα πρέπει να είναι ίσο με το 70%, τουλάχιστον, του μεγέθους των χαρακτήρων της τιμής πώλησης ανά συσκευασία. Επίσης, οι τιμές θα πρέπει να αναγράφονται με έντονη γραφή (bold). Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται μόνο τα καταστήματα λιανικής με εμβαδόν μικρότερο από 50 τ.μ. εφόσον δεν πωλούν προϊόντα αρτοποιίας, τα περίπτερα, τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης, μαγειρεμένα ή ωμά τρόφιμα που προσφέρονται από καταστήματα εστίασης, παγωτά καθαρού βάρους έως 200 γραμμάρια, σοκολάτες καθαρού βάρους έως 100 γραμμάρια, προϊόντα καθαρού βάρους έως 50 γραμμάρια, εφόσον πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το τεμάχιο, προϊόντα καθαρού όγκου έως 50 χιλιοστά του λίτρου, εφόσον πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το τεμάχιο, καλλυντικά και προϊόντα αρωματοποιίας και είδη κοσμηματοπωλείου.

Παραμένει στο προσκήνιο η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών

Το αλαλούμ με τις ταμειακές μηχανές συνεχίζεται επίσης για τα καταστήματα της μικρής λιανικής, αφού τα χρονικά περιθώρια που είχαν δοθεί αρχικά για αλλαγές έχουν ήδη ολοκληρωθεί, χωρίς κάποια ουσιαστική εξέλιξη. Κάπως έτσι διαπιστώθηκε η ανάγκη να δοθεί χρόνος προσαρμογής για την πλήρη προετοιμασία του συνόλου της αγοράς, για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS, και στη συνάντηση που είχαν ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γ. Πιτσιλής, με υπηρεσιακά στελέχη του οργανισμού με εκπροσώπους επιχειρήσεων που υποστηρίζουν τεχνολογικά ταμειακές μηχανές, φορολογικούς μηχανισμούς και μηχανήματα συναλλαγών με κάρτες (POS), καθώς και με παρόχους ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Όπως σημειώθηκε στη σχετική ανακοίνωση, ο χρόνος αυτός θα καθοριστεί σε συνεργασία με τη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, το προσεχές διάστημα. Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η στενή συνεργασία μεταξύ όλων των πλευρών και καταγράφηκε η μέχρι στιγμής πρόοδος στο μεγάλο έργο της διασύνδεσης ταμειακών μηχανών και POS. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα έχουν πιστοποιηθεί τα λογισμικά αναβάθμισης για 50 τύπους ταμειακών μηχανών, που αντιστοιχούν σε 220.000 ταμειακές μηχανές, δηλ. στο 55% των ταμειακών μηχανών που λειτουργούν στην αγορά. Επιπλέον, συμφωνήθηκε να συνεχιστούν και να ενταθούν οι τεχνικές συναντήσεις με κλιμάκια από όλες τις πλευρές, υπό τον συντονισμό της ΑΑΔΕ.

Ιάσονας Κυριακόπουλος
«Έχουν μειωθεί οι πωλήσεις λόγω ανατιμήσεων»
Για την κατάσταση στην αγορά και της προκλήσεις των καταστημάτων της μικρής λιανικής μίλησε στο περιοδικό μας και ο κ. Ιάσονας Κυριακόπουλος, ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ επί της οδού Πρωτοπαπαδάκη, στο Γαλάτσι. «Οι αυξήσεις στην πλειονότητα των προϊόντων συνεχίζονται και ήδη βλέπουμε μείωση στις αγορές από τους καταναλωτές. Το καλό για εμάς είναι ότι τα ποσοστά κέρδους παραμένουν τα ίδια, αλλά αν αρχίσει να πέφτει και ο τζίρος μας, τότε θα δημιουργηθεί σημαντικό πρόβλημα». Ο ίδιος σημείωσε τις τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των παγωτών και των χαρτικών, ενώ στάθηκε και στη δυσκολία να γεμίσει το ράφι. «Το μπάτζετ πρέπει να είναι πια μεγαλύτερο. Ευτυχώς εμείς έχουμε αρκετή κίνηση και μπορούμε να καλύπτουμε τις ανάγκες μας, αλλά χρειάζονται σίγουρα περισσότερα χρήματα για να γεμίσουν τα ράφια», μας είπε.