Αναζητείται λύση για τις πληρωμές μέσω κάρτας

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τα μίνι μάρκετ είναι η συνεχώς αυξανόμενη χρήση της κάρτας για τις πληρωμές από τους Έλληνες καταναλωτές. Τα στοιχεία δείχνουν πλέον ότι κατά κύριο λόγο η πλειονότητα κάνει τις καθημερινές της συναλλαγές τόσο στα καταστήματα όσο και διαδικτυακά, με τη χρήση κάρτας. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μίνι μάρκετ και περίπτερα οι επισκέπτες συχνά χρησιμοποιούν την κάρτα ακόμα και για αγορές κάτω των 2 ευρώ, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι ο τρόπος των καθημερινών συναλλαγών έχει γυρίσει οριστικά σελίδα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτελεί και ότι το 7,5% του συνόλου των συναλλαγών με κάρτες γίνεται για αγορές κάτω των 2 ευρώ με το 42% του πλήθους των συναλλαγών να αφορά αγορές κάτω των 10 ευρώ.

Νέα περιθώρια αναμένονται πλέον για τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS μετά τη λήξη των αρχικών προθεσμιών.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Οι Τρόποι Πληρωμής που προτιμούν οι Έλληνες», η χρεωστική κάρτα βρίσκεται πλέον στην κορυφή των προτιμήσεων των καταναλωτών για την πληρωμή των αγορών τους. Τα στοιχεία δε, που παρουσίασε κατά τη διάρκεια του 10ου Digital Banking Forum ο Αντίγονος Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Cardlink, δείχνουν ότι η αξία των συναλλαγών με κάρτες αυξήθηκε το 2022 κατά 21%, ενώ ο αριθμός των συναλλαγών κατά 19% σε σχέση με το 2021, με τα διψήφια ποσοστά ανάπτυξης να συνεχίζονται και το 2023. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό, ότι η χρήση κάρτας στις πληρωμές στα μίνι μάρκετ έχει πλέον καθιερωθεί, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί μία λύση από τις αρχές για τα προβλήματα στη μικρή λιανική. Οι επαγγελματίες του κλάδου συνεχίζουν να πληρώνουν τις προμήθειες των τραπεζών, με αποτέλεσμα μία σειρά από προϊόντα να διανέμονται με μηδαμινό κέρδος για τους ίδιους. Η ανάγκη να εξεταστεί το συγκεκριμένο ζήτημα είναι μεγάλη, καθώς επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία των καταστημάτων της μικρής λιανικής.

Αυξάνονται κλοπές και πλαστά χαρτονομίσματα

Η «εκτόξευση» των τιμών σε σούπερ και μίνι μάρκετ έχει οδηγήσει και σε αύξηση των κλοπών και άλλων παρανομιών στα καταστήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι κλοπές στα σούπερ μάρκετ της Βρετανίας έσπασαν πέρυσι κάθε ρεκόρ. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Βρετανικής Ένωσης Παντοπωλών (ACS), έχουν καταγραφεί 1,1 εκατομμύριο περιστατικά, τα οποία αποδίδονται στην οικονομική κρίση αλλά, κυριότερα, στη δράση εγκληματιών. Τα αντικείμενα που κλέβουν πιο συχνά από τα σούπερ μάρκετ είναι «κρέας, αλκοολούχα ποτά, γλυκίσματα, αντικείμενα μεγάλης αξίας που μπορούν να μεταπωληθούν» σημειώνεται στην έκθεση της ACS, η οποία εκτιμά ότι για τα περισσότερα περιστατικά ευθύνονται «είτε άνθρωποι που είναι εθισμένοι στο αλκοόλ ή τα ναρκωτικά είτε ομάδες οργανωμένου εγκλήματος».

Στα σούπερ μάρκετ και τα παντοπωλεία οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει πλέον να βλέπουν αντικλεπτικά σε βασικά προϊόντα διατροφής, κυρίως στο κρέας. Εξάλλου τα καταστήματα που πωλούν καλλυντικά αποφεύγουν να τοποθετούν είδη μακιγιάζ στα ράφια λόγω των συχνών κλοπών. Η εικόνα δεν είναι όμως ξένη και για την Ελλάδα, αφού η πλειονότητα των μίνι μάρκετ και των περιπτέρων έχει έρθει αντιμέτωπη με ληστές. Πρόσφατα, οι αστυνομικές αρχές κατάφεραν να συλλάβουν 45χρονο Γεωργιανό, ο οποίος συνήθιζε να ληστεύει μίνι μάρκετ στο Βραχάτι Κορινθίας. Ο εν λόγω άντρας, μέσα σε λίγες εβδομάδες διέπραξε, μαζί με τον συνεργό του, επτά ληστείες, αφαιρώντας από τα ράφια διάφορα είδη καλλυντικών και αλκοολούχα ποτά αξίας 750 ευρώ. Οι άντρες της αστυνομίας ωστόσο τον συνέλαβαν, βρήκαν τα κλεμμένα αντικείμενα και τα παρέδωσαν πίσω στα σούπερ μάρκετ.

Την ίδια ώρα, αυξάνονται και τα φαινόμενα της διακίνησης πλαστών χαρτονομισμάτων στη μικρή λιανική. Πριν λίγο καιρό ξεσκεπάστηκε μάλιστα κύκλωμα, το οποίο και δρούσε με ακάλυπτες επιταγές σε επιχειρήσεις εμπορίας τροφίμων και ποτών αλλά και σε καταστήματα της μικρής λιανικής. Κατόπιν εισαγγελικής διάταξης, δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία και οι φωτογραφίες των 19 προσώπων που κατηγορούνται για μια σειρά από εταιρείες-«βιτρίνα», που εξαπάτησαν επιχειρήσεις, αγοράζοντας προϊόντα με ακάλυπτες επιταγές ή πλαστά τραπεζικά εμβάσματα, τα οποία και μεταπωλούσαν στη συνέχεια, σε ανταγωνιστικές τιμές. Η συνολική ζημιά που προκλήθηκε στις παθούσες επιχειρήσεις φέρεται να ανέρχεται σε 2,6 εκατ. ευρώ.

Μεγαλώνει ο ανταγωνισμός με τα online μάρκετ

Μετά την πανδημία, οι συναλλαγές χωρίς φυσική παρουσία «εκτινάχθηκαν» καθώς πολλοί καταναλωτές επέλεγαν να ολοκληρώσουν τις αγορές τους με ηλεκτρονικό τρόπο, ή μέσα από e-commerce ή άλλα αντίστοιχα εργαλεία. Σήμερα, 7 στους 10 χρήστες του διαδικτύου προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους online, σύμφωνα με τον Διονύση Γρηγοράτο, διευθύνων σύμβουλο της Nexi Ελλάδος. Ο ίδιος τόνισε πως: «δεν υπάρχουν πλέον σύνορα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, που σημαίνει ότι ο καταναλωτής, απ’ όπου κι αν βρίσκεται, μπορεί να πάρει την κάρτα του και να αγοράσει κάποιο προϊόν». Το γεγονός έχει επηρεάσει όμως και τον ανταγωνισμό στα καταστήματα της μικρής λιανικής, τα οποία καλούνται είτε να υιοθετήσουν με τη σειρά τους online υπηρεσίες είτε να τις ανταγωνιστούν, έστω με τη χρήση των social media και άλλων διαδικτυακών πλατφόρμων πωλήσεων.

Μάνος Χαιρέτης
«Χρειάζονται και τα social media»
Ο κ. Μάνος Χαιρέτης διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην αγορά της μικρής λιανικής, καθώς πλέον δραστηριοποιείται με τρία καταστήματα στον νομό του Ηρακλείου της Κρήτης. Ανάμεσά τους και ένα με πάνω από 40 χρόνια στην αγορά, αφού ξεκίνησε από τον παππού του και εδώ και 15 χρόνια το έχει αναλάβει ο ίδιος. Όπως εξήγησε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», για να ανταπεξέλθει στον ανταγωνισμό, ο ίδιος φροντίζει να ανανεώνει διαρκώς το κατάστημά του. «Χρειάζεται αρκετό τρέξιμο για να καταφέρεις να δουλεύεις σωστά. Εγώ έχω κάνει αρκετές κινήσεις τα τελευταία χρόνια. Αρχικά, ξεκίνησα να χρησιμοποιώ το delivery, με το e-food και το Wolt, τα οποία μου έδωσαν τη δυνατότητα να καλύψω ολόκληρο τον Νομό. Αρχικά μάλιστα ήταν σαν να έχω ένα έξτρα κατάστημα με τζίρο έως και 600 ευρώ την ημέρα, αλλά στη συνέχεια μπήκαν και άλλα καταστήματα και το e-food market και περιορίστηκε αυτή η δυναμική. Πλέον χρησιμοποιώ αρκετά και τα social media και ξεκίνησα και το TikTok, το οποίο έχει βοηθήσει πολύ. Υπάρχουν πολλοί πελάτες που βλέπουν εκεί νέα προϊόντα και έρχονται να τα αγοράσουν. Έχω φέρει πλέον και brands από το εξωτερικό που έχουν ιδιαίτερη ζήτηση», υποστήριξε στο περιοδικό μας. Όσον αφορά τις ανατιμήσεις, μας είπε ότι: «ο κόσμος διαμαρτύρεται για τις αυξήσεις και ακούς τα παράπονά τους, αλλά ξέρουν ότι είναι γενικό το φαινόμενο». Τέλος, για το Market Pass τόνισε ότι τα χρήματα είναι πολύ λίγα για να κάνουν κάποια διαφορά στη μικρή λιανική.