Τα ελληνικά προϊόντα γνωρίζουν νέα «άνθιση» στην εποχή του κορωνοϊού, με τους Έλληνες καταναλωτές να τα εμπιστεύονται περισσότερο και να αυξάνουν τη ζήτησή τους σε μίνι μάρκετ και παντοπωλεία. Για αύξηση της τάξης του 20% εν μέσω καραντίνας κάνουν λόγο οι επαγγελματίες της αγοράς.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Μεγάλη ζήτηση για «made in Greece» στη μικρή λιανική

Η οικονομική κρίση που ξέσπασε στην Ελλάδα πριν από μερικά χρόνια είχε πολλές και μεγάλες συνέπειες στην αγορά. Μία, όμως, εξ αυτών είχε θετικό αντίκτυπο, καθώς ανέδειξε την ανάγκη αξιοποίησης των ελληνικών πρώτων υλών κι οδήγησε σε μία «στροφή» προς τους Έλληνες παραγωγούς. Η ιστορία, ωστόσο, φαίνεται ότι επαναλαμβάνεται και το τελευταίο διάστημα, με την παγκόσμια υγειονομική κρίση να επηρεάζει και τους καταναλωτές στη χώρα μας, ως προς την επιλογή των προϊόντων που αγοράζουν στα σούπερ και μίνι μάρκετ, αλλά και γενικότερα στη μικρή λιανική. Όλες οι σχετικές έρευνες δείχνουν νέα αύξηση της ζήτησης στα ελληνικά προϊόντα και την ετικέτα «Made in Greece», την ώρα που τα παντοπωλεία που προμηθεύουν τα ράφια τους με προϊόντα από κάθε γωνιά της χώρας επισημαίνουν ότι η πελατειακή τους βάση έχει μεγαλώσει αισθητά τους τελευταίους μήνες στο σχετικό ρεπορτάζ που έκανε το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική». Παντοπωλεία

To 60% των καταναλωτών επιλέγει ελληνικά προϊόντα

Τα νέα δεδομένα στην αγορά με την εμφάνιση του κορωνοϊού κατέγραψε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) από τις πρώτες ημέρες της καραντίνας, αναδεικνύοντας ως βασική τάση την αγορά ελληνικών προϊόντων από τους Έλληνες καταναλωτές.

Ήδη το πρώτο δεκαπενθήμερο της κρίσης, η έρευνα σημείωσε μεγάλες κι απότομες αλλαγές στις επιλογές που κάνουν οι καταναλωτές. Συγκεκριμένα, τα επιμέρους στοιχεία έδειξαν ότι το ποσοστό των καταναλωτών που προτιμά συσκευασμένα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας (χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση) αυξήθηκε από 19% σε 33%, αλλά ακόμη μεγαλύτερη ήταν η «στροφή» προς τους Έλληνες παραγωγούς.

Οι καταναλωτές έδειξαν την προτίμησή τους σε προϊόντα ελληνικής προέλευσης σε ποσοστό 60%, σύμφωνα με σχετική έρενα στον τομέα του λιανεμπορίου.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις για τη σχετική μελέτη, οι καταναλωτές έδειξαν την προτίμησή τους σε προϊόντα ελληνικής προέλευσης σε ποσοστό 60%, ενώ δήλωσαν ότι ελέγχουν περισσότερο την προέλευση των τροφίμων σε ποσοστό 48% κι ότι προτιμούν τα κοντινότερα καταστήματα για τις αγορές τους σε ποσοστό 72%. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην ερώτηση «Αν αύριο το πρωί εξαφανιζόταν ο κορωνοϊός κι επανερχόμασταν στις προηγούμενες συνθήκες αγοράς, θα διατηρούσατε τις παραπάνω αγοραστικές συνήθειες;» ποσοστό 46% του κοινού δηλώνει ότι συμφωνεί. Αυτό το στοιχείο αποτελεί ένδειξη ότι οι εξελίξεις που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία μπορεί να έχουν συνέπειες για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά κι ότι η τάση προς τα ελληνικά προϊόντα είναι πιθανό να διατηρηθεί για πολύ καιρό ακόμη. Παντοπωλεία

«Πουλάει» η ελληνική ετικέτα

Η ώθηση στα ελληνικά προϊόντα έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια, αλλά οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να στηρίζουν πια τους παραγωγούς της χώρας τους σταθερά, προτιμώντας ένα ελληνικό προϊόν σε σχέση με ένα εισαγόμενο και μάλιστα ζητούν να είναι εμφανής η διαφορά. Χαρακτηριστική είναι η έρευνα που είχε δημοσιεύσει το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών μέσω τηλεφωνικής δημοσκόπησης, με σκοπό την καταγραφή των στάσεων και συμπεριφορών των πελατών των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με αυτή, λοιπόν, ποσοστό 80,4% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από τα εισαγωγής. Διευκρινίζεται ότι αυτή η ερώτηση αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα στο ράφι, τιμές, προσφορές κ.λπ.).

Το 77% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι υπάρχει «στροφή» των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, ενώ το 90% δηλώνει πως επιθυμεί να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής. Το 61% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα, ενώ το 92% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι το 86% πιστεύει πως προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας. Στα παραπάνω δεδομένα διακρίνεται να «κυριαρχεί» το καταναλωτικό κίνημα για τη στροφή στο «Made in Greece», που προέκυψε από προβληματισμό για τις αιτίες της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα και που όλα δείχνουν ότι θα έχει νέα ανάπτυξη σε αυτή τη νέα κρίση στην παγκόσμια αγορά, λόγω του κορωνοϊού. Παντοπωλεία

Στα ελληνικά προϊόντα επενδύουν τα σούπερ μάρκετ

Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αυξημένη ζήτηση για ελληνικά προϊόντα, η οποία είναι εμφανής κι από τις κινήσεις που έχουν κάνει προς αυτή την κατεύθυνση στην πλειονότητά τους οι μεγάλες «αλυσίδες» σούπερ μάρκετ της χώρας. Ο Σκλαβενίτης παρουσίασε πρόσφατα ένα ολόκληρο παντοπωλείο μέσα στο κατάστημά του στο Avenue του Αμαρουσίου, όπου και συγκεντρώνει εκλεκτά προϊόντα παραγωγών από όλα τα μέρη της Ελλάδας, όπως ρύζι Μακεδονίας, όσπρια βιολογικής καλλιέργειας, ζυμαρικά, τραχανάδες, κους κους και πλιγούρια από επιλεγμένους συνεταιρισμούς, τρούφα Γρεβενών και πολλά άλλα. Αντίστοιχα, εν μέσω κορωνοϊού, ο Γαλαξίας ανακοίνωσε μια νέα συνεργασία με τον θεσσαλικό συνεταιρισμό ΘΕΣγάλα για τη διάθεση των προϊόντων του σε επιλεγμένα καταστήματά του στους νομούς Αττικής, Λάρισας, Μαγνησίας, Τρικάλων και Καρδίτσας.

Πάντα, ό,τι βρίσκουν οι καταναλωτές και σε ελληνικό το επιλέγουν, καθώς θεωρούν ότι η ποιότητά του είναι καλύτερη.

Προς την ίδια κατεύθυνση, τα ΑΒ Βασιλόπουλος συνεχίζουν να αυξάνουν τη δική τους ελληνική ετικέτα, προσθέτοντας πρόσφατα σε αυτή μία σειρά από ελληνικά κρασιά από 13 μικρά οινοποιεία της Ελλάδας, σε αποκλειστική συνεργασία με τον Σύνδεσμο Μικρών Οινοποιών Ελλάδος (ΣΜΟΕ). Επιπλέον, η ΑΒ Βασιλόπουλος τοποθέτησε από τις 15 Ιουλίου στα καταστήματά της παραδοσιακά προϊόντα από Έλληνες παραγωγούς, «ταξιδεύοντας» στο Αιγαίο, και συγκεκριμένα στη Θάσο, στην Εύβοια, στη Χίο, στα Κύθηρα και στις Κυκλάδες.

Πρόκειται για μια σειρά που περιλαμβάνει μέλια, παξιμάδια, τυριά, ζυμαρικά, αλεύρι, γλυκά και κρασιά, τα οποία θα είναι διαθέσιμα στα ράφια της εταιρείας μέχρι τις 14 Αυγούστου. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι η Ένωση Ελλήνων Παραγωγών κάνει τη δική της είσοδο στον κλάδο του λιανεμπορίου, με «όπλο» τα ελληνικά προϊόντα, ανοίγοντας το δικό της μάρκετ. «Η ένωση Ελλήνων παραγωγών κάνει γνωστό στους καταναλωτές ότι στην Κατερίνη, αντί για μια φορά τον μήνα που γινόταν η δράση, σύντομα, θα ανοίξουμε το πρώτο μάρκετ παραγωγών.

Με περισσότερους παραγωγούς και σε τιμές παραγωγών, Xωρίς μεσάζοντες, σύντομα νεότερα και για άλλες πόλεις, όπως Κοζάνη, Βέροια, Γιαννιτσά, Θεσσαλονίκη». Η Ένωση διαθέτει ελληνικά προϊόντα, όπως απορρυπαντικά, ελαιόλαδα, μανιτάρια, όσπρια, ζυμαρικά, φρούτα, τυριά, αλεύρι, ξηρούς καρπούς, χυμούς, βότανα και πολλά άλλα. Παντοπωλεία

Ενισχυμένα τα παντοπωλεία με ελληνικά προϊόντα

Η αύξηση στη ζήτηση για ελληνικά προϊόντα γίνεται αντιληπτή κι από την κίνηση στα παντοπωλεία που έχουν επενδύσει αποκλειστικά στην ελληνική ετικέτα, στα «Made in Greece» προϊόντα, προσφέροντας πλήθος κωδικών που συχνά απουσιάζουν από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ κι έχουν προέλευση από μικρούς και μεγαλύτερους παραγωγούς από κάθε γωνιά της Ελλάδας. Το ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» σε μία σειρά από τέτοια εξειδικευμένα παντοπωλεία έδειξε ότι στην πλειοψηφία τους ήταν κι αυτά από τους ευνοημένους του κορωνοϊού και της καραντίνας, καθώς αύξησαν τις πωλήσεις τους σε σημαντικό βαθμό. Παντοπωλεία