Κέρδισαν ψήφο εμπιστοσύνης τα καταστήματα της γειτονιάς

Όπως καταγράφεται κι από την επικοινωνία του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» με επαγγελματίες της αγοράς, οι απόψεις είναι πολλές για τα θετικά και τα αρνητικά της νέας συνθήκης με τον κορωνοϊό στα μίνι μάρκετ. Το βέβαιο είναι όμως ότι η μικρή λιανική ήταν σε σημαντικό βαθμό από τους ευνοημένους κλάδους της ελληνικής οικονομίας το διάστημα αυτό. Τα καταστήματα της γειτονιάς πήραν «ψήφο εμπιστοσύνης» από πολλούς καταναλωτές κι είχαν την ευκαιρία να την αξιοποιήσουν κατάλληλα. Το γεγονός επιβεβαιώνεται κι από την πρόσφατη ανάλυση της Grant Thornton για την επίδραση της πανδημίας στο λιανικό εμπόριο. Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις οδήγησαν μεγάλο μέρος των καταναλωτών να αλλάξει το κατάστημα στο οποίο πραγματοποιεί τις καθημερινές του αγορές. Η τάση φανερώνει μείωση των επισκέψεων στα σούπερ μάρκετ κι αύξηση της προτίμησης για αγορές στα συνοικιακά καταστήματα, έναντι των μεγάλων υπεραγορών, τα οποία συγκεντρώνουν ταυτόχρονα μεγάλο αριθμό καταναλωτών. Παράγοντες που επηρέασαν τη στροφή των καταναλωτών αποτέλεσαν α) ο χρόνος αναμονής στην ουρά, β) ο χρόνος πραγματοποίησης των αγορών και γ) τα μέτρα υγιεινής που έλαβαν τα καταστήματα.

Παράλληλα, η ανάλυση δείχνει ότι τα περιοριστικά μέτρα δεν επηρέασαν όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου με τον ίδιο τρόπο. Κατηγορίες όπως τα μεγάλα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα ειδών διατροφής παρουσίασαν ετήσια αύξηση τον Απρίλιο της τάξης του +8,6% και +3,3% αντίστοιχα, σε αντίθεση με την κατηγορία της ένδυσης κι υπόδησης που δέχθηκε συντριπτικό πλήγμα.

Αλλαγές και στα ψώνια των καταναλωτών

Διαφορετικός εμφανίζεται όμως και γενικότερα ο «χάρτης» των αγορών στα καταστήματα από τους Έλληνες καταναλωτές κατά τη διάρκεια της καραντίνας και μετά το πέρας αυτής. Πολλά ήταν τα νέα προϊόντα που γέμισαν αναγκαστικά τα ράφια, εξαιτίας της ξαφνικά αυξημένης ζήτησης. Υγρά μαντιλάκια, αντισηπτικά, γάντια, αλλά και… η μαγιά, αποτέλεσαν είδη υπό εξαφάνιση την περίοδο της καραντίνας κι η ζήτησή τους συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αλλά με πολύ μικρότερο ρυθμό. Παρ’ όλα αυτά, όλα δείχνουν ότι ειδικά τα προϊόντα υγιεινής θα συνεχίζουν να βρίσκονται σε υψηλότερα επίπεδα πωλήσεων, σε σχέση με την περίοδο προ κορωνοϊού, αφού οι Έλληνες καταναλωτές τα έβαλαν στην καθημερινότητά τους.

Ενισχύεται η προτίμηση των καταναλωτών για αγορές στα συνοικιακά καταστήματα έναντι των μεγάλων υπεραγορών, μετά την καραντίνα του κορωνοϊού.

Από εκεί και πέρα, σημαντικά αυξημένες εκτιμάται ότι θα παραμείνουν κι οι online αγορές στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο εξαμηνιαίο Report της Convert Group για τα ελληνικά online σούπερ μάρκετ, ο ρυθμός ανάπτυξής τους «άγγιξε» το 150% στο πρώτο εξάμηνο του 2020, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο νωρίτερα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν μάλιστα και τα προϊόντα που «έφυγαν» περισσότερο μέσα από το συγκεκριμένο κανάλι, με τις μεγαλύτερες μεταβολές να αφορούν τα εξής: +407% σε χαρτικά κι είδη καθαρισμού, +397% σε καλλυντικά κι είδη περιποίησης, +372% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +348% σε συσκευασμένα τρόφιμα, +340% σε φρέσκα τρόφιμα, +299% σε προϊόντα αρτοποιίας, +159% σε ποτά κι αναψυκτικά και +83% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σε σχετική έρευνα του ΣΕΛΠΕ, 1 στους 2 καταναλωτές (49%) δήλωσε ότι ο πιο σημαντικός παράγοντας όταν αγοράζει τρόφιμα είναι τα χρήματα που δίνει, ενώ μόλις το 23% δηλώνει ότι είναι η ποιότητα. Υψηλό είναι και το ποσοστό (10%) των καταναλωτών που αγοράζουν με κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια, ενώ ένα 6% δηλώνει το κριτήριο της άνεσης-ευκολίας (convenience) που επίσης σχετίζεται με τα μέτρα λειτουργίας των καταστημάτων. Μεικτή εικόνα καταγράφεται στα κριτήρια επιλογής καταστημάτων, όπου ναι μεν παράγοντες όπως οι χαμηλές τιμές και οι προσφορές επιτυγχάνουν υψηλές βαθμολογίες, αφετέρου άλλοι παράγοντες, όπως η καθαριότητα, το προσωπικό και η διαμόρφωση του καταστήματος, επίσης παίζουν σημαντικό ρόλο.

Έμεινε η θετική ροή και τα… πλέξιγκλας

Το μεγαλύτερο κέρδος για πολλά μίνι μάρκετ που είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται στην περίοδο της καραντίνας ήταν το γεγονός ότι πολλοί νέοι πελάτες έκαναν την εμφάνισή τους κι έδωσαν τη δυνατότητα για την παροχή της προσωπικής εξυπηρέτησης των μικρών καταστημάτων για τη «διατήρηση» των πελατών. Κάπως έτσι συνεχίζεται κι η θετική ροή προς τα εν λόγω σημεία της μικρής λιανικής, ακόμη κι αν η κίνηση έχει επιστρέψει σε επίπεδα προ κορωνοϊού. Αυτό εξήγησε και στο περιοδικό «Mini Market και Μικρή Λιανική» κι ο κ. Γιώργος Σκουρλής. Ιδιοκτήτης καταστήματος στο Γαλάτσι, αναγκάστηκε ο ίδιος να ανοίγει το μαγαζί του μόνο τα απογεύματα, για λόγους υγείας εν μέσω κορωνοϊού, αλλά παρ’ όλα αυτά η αύξηση στις πωλήσεις ήταν αισθητή. «Ναι, αυξήθηκαν κατά ένα 15 με 20% τις ώρες που ήμουν ανοιχτός, από το μεσημέρι δηλαδή και μετά. Αλλάξανε, επίσης, κι οι αγορές των καταναλωτών, αφού, εκτός από τα τσιγάρα που «εκτοξεύθηκαν», ανέβηκαν πολύ κι οι πωλήσεις σε τρόφιμα, ποτά, αλλά κι απορρυπαντικά και καθαριστικά, τα οποία είτε δεν έβρισκαν στο σούπερ μάρκετ, είτε δεν τα αγόραζαν από εκεί, καθώς ήθελαν να αποφύγουν και τον συνωστισμό», εξήγησε στο περιοδικό. Πώς είναι όμως η επόμενη ημέρα της καραντίνας για το κατάστημα; «Μπορώ να πω ότι έχει παραμείνει η θετική ροή. Οι πωλήσεις έχουν επανέλθει στο προηγούμενο επίπεδο, αλλά υπάρχει σταθερά κίνηση, παρότι αυτή την περίοδο του καλοκαιριού, συνήθως, υπάρχει κάμψη για το κατάστημά μας», μας είπε ο κ. Σκουρλής. Αν πάντως κάτι έμεινε σίγουρα από το πρώτο «κύμα» του κορωνοϊ­ού και της καραντίνας, είναι το… πλέξιγκλας. «Μας το πρόσφερε μια εταιρεία καπνικών με την οποία έχουμε καλή συνεργασία και σίγουρα θα το διατηρήσουμε, ειδικά αυτή την περίοδο και με δεδομένο ότι εγώ πρέπει να προσέχω και λίγο παραπάνω για προσωπικούς λόγους».