Προϊόντα Sugar Free. Η μείωση της ζάχαρης στα τρόφιμα αποτελεί τα τελευταία χρόνια μία από τις επικρατέστερες τάσεις στο λιανεμπόριο, καθώς οι σύγχρονοι καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν προϊόντα που ανταποκρίνονται σε ένα πιο υγιεινό διατροφικό μοντέλο.

Της Ελένης Σαραντάκη

Ενισχύεται διαρκώς η τάση για τρόφιμα και ποτά χωρίς ζάχαρη

Μπορεί πριν από μία δεκαετία τα περισσότερα μίνι μάρκετ να στήριζαν ένα σημαντικό μερίδιο του τζίρου τους σε snacks και ροφήματα πλούσια σε λιπαρά, πλέον όμως η εικόνα στα ράφια έχει αλλάξει ριζικά. Τα προϊόντα που «πρωταγωνιστούν» στα καταστήματα της μικρής λιανικής είναι αυτά που συνδέονται με την υγιεινή διατροφή και, ως επί το πλείστον, φέρουν την ετικέτα «sugar free». Φυσικά, δεν πρόκειται για τυχαίο γεγονός, αλλά για μια «στροφή» που πραγματοποίησε η βιομηχανία τροφίμων και ποτών, προκειμένου να αντεπεξέλθει στις σύγχρονες απαιτήσεις. Ο αυξανόμενος αριθμός περιπτώσεων διαβήτη, η αυξανόμενη ζήτηση για τρόφιμα με χαμηλές θερμίδες και οι φόροι ζάχαρης που επιβάλλονται στα ποτά είναι οι βασικοί λόγοι πίσω από την ανάπτυξη της αγοράς προϊόντων χωρίς ζάχαρη, η οποία αναμένεται να αγγίξει τα 259,4 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2027. Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από το Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης, η μείωση κατά 20% της ζάχαρης στα συσκευασμένα τρόφιμα και 40% στα αναψυκτικά θα μπορούσε να αποτρέψει 2,48 εκατομμύρια περιπτώσεις καρδιαγγειακών παθήσεων, 490.000 θανάτους που σχετίζονται με τη νόσο και 750.000 περιπτώσεις διαβήτη μόνο στις ΗΠΑ.

Η νέα γενιά καταναλωτών στρέφεται σε επιλογές που συνδέονται με τη μακροζωία και την ευεξία, εκτοξεύοντας τη ζήτηση για προϊόντα χωρίς ζάχαρη.

Εύκολα μπορεί να παρατηρήσει ο επαγγελματίας του μίνι μάρκετ ότι οι σύγχρονοι καταναλωτές είναι πιο ευαίσθητοι από ποτέ στα θέματα που αφορούν την υγεία και τη διατροφή τους, με αποτέλεσμα να μειώνουν σταθερά τη ζάχαρη στα τρόφιμα και να επιλέγουν αναψυκτικά, χυμούς και πάσης φύσεως snacks που φέρουν την ετικέτα «χωρίς». Ως αποτέλεσμα, πολλές εταιρείες στη βιομηχανία τροφίμων έχουν ήδη αρχίσει να περιορίζουν ή να εξαλείφουν τη ζάχαρη από τα προϊόντα τους και να παράγουν κωδικούς με υποκατάστατα ή φυσικά γλυκαντικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2022, τα αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη αντιπροσώπευαν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, λόγω της προτίμησης των καταναλωτών σε υγιεινές διατροφικές προτάσεις. Η νέα γενιά καταναλωτών στρέφεται σε επιλογές που συνδέονται με τη μακροζωία και την ευεξία και την εκτεταμένη χρήση υποκατάστατων ζάχαρης σε διάφορα προϊόντα διατροφής, συμπεριλαμβανομένων των γλυκών.

Ο στόχος της μακροζωίας διαμορφώνει το καλάθι

Τα τελευταία χρόνια, ένα από τα ισχυρότερα trends για τις γενιές των millennials και Z αποτελεί το «Healthy Pleasure». Πρόκειται για μια τάση που θέλει τον καταναλωτή να απολαμβάνει τη φροντίδα της υγείας του, και άρα να επιλέγει στην καθημερινότητά του ανάλογα προϊόντα. Σημασία για τις νεότερες γενιές δεν έχει μόνο η άντληση ευχαρίστησης από τα τρόφιμα που καταναλώνουν, αλλά είναι απαραίτητο αυτά να συμβάλλουν στη συνολική υγεία και ευημερία τους. Τα τρόφιμα με υψηλό ενεργειακό περιεχόμενο και χαμηλή θερμιδική αξία φαίνεται να επιδρούν στην αύξηση της εμφάνισης παχυσαρκίας. Τέτοια τρόφιμα είναι αυτά που έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη κι αλάτι, και ταυτόχρονα χαμηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες, μέταλλα κι ιχνοστοιχεία. Τα προϊόντα χωρίς ζάχαρη, αντιθέτως, ταυτίζονται σημαντικά με τους στόχους υγείας και ευεξίας που θέτουν οι σύγχρονοι καταναλωτές, και γι’ αυτό γίνονται ανάρπαστα τόσο στα σούπερ μάρκετ όσο και στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Τη στιγμή που η τάση προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής με μειωμένη κατανάλωση ζάχαρης συνεχίζει να κερδίζει έδαφος, είναι σαφές ότι η δημοτικότητα των zero sugar προϊόντων θα συνεχίζει να αυξάνεται.