Δυνατότητα ευελιξίας στις τιμές

Η κατηγορία των σχολικών ειδών δίνει επίσης τη δυνατότητα «ευελιξίας» στις τιμές των προϊόντων στα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα ψιλικών, προσφέροντας σε πολλές περιπτώσεις σημαντικό περιθώριο κέρδους στους επαγγελματίες του κλάδου. Το εύρος των τιμών σε κάθε προϊόν, μάλιστα, είναι γνωστό, μέσα και από τις σχετικές έρευνες κάθε χρονιάς, από τη Διεύθυνση Ελέγχων και Παρατηρητηρίων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Με βάση την πιο πρόσφατη, λοιπόν, στο ξεκίνημα της περασμένης περιόδου, κατά την οποία μελετήθηκαν καταστήματα διάθεσης σχολικών ειδών που διέθεταν τα προϊόντα τους και μέσω των ηλεκτρονικών σελίδων τους, η ποικιλία των ειδών και το εύρος των τιμών που παρατηρούνται είναι ιδιαιτέρως μεγάλα.

Σημαντικότατο στοιχείο που διαφοροποιεί τις τιμές των ειδών αυτών είναι το «σήμα» που φέρουν, όχι μόνο της εταιρείας που τα παράγει ή/και τα διαθέτει, αλλά και το θέμα που απεικονίζεται πάνω σε αυτά (π.χ. ήρωες κινουμένων σχεδίων κ.λπ.), χωρίς να διαφοροποιούνται τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά του προϊόντος για την κάλυψη των αναγκών που προορίζονται. Το μέσο χαμηλότερο κόστος για την προμήθεια βασικών σχολικών ειδών κυμαίνεται από 22,71 έως 43,67 ευρώ, όντας σταθερά αυξημένο τα τελευταία χρόνια. Στον πίνακα αριστερά παρουσιάζεται γενικότερα το εύρος των χαμηλότερων τιμών που παρατηρήθηκαν στα σημεία πώλησης της έρευνας.

Με βάση τις τιμές αυτές, σε ένα ενδεικτικό «καλάθι» υπολογίζεται ότι το μέσο χαμηλότερο κόστος για την προμήθεια βασικών σχολικών ειδών – πλην σχολικής τσάντας – ανέρχεται από 22,71 έως 43,67 Ευρώ. Αναλυτικά, τα είδη κι οι ποσότητες του ενδεικτικού καλαθιού παρουσιάζονται στον σχετικό πίνακα. Σε σχέση με τα αποτελέσματα της αντίστοιχης περσινής έρευνας, παρατηρείται διεύρυνση μεταξύ κατώτατων – ανώτατων τιμών, ενώ κατά μέσο όρο εντοπίζεται μείωση της τάξης του 1,83%.

 

Οι τιμές της σχολικής τσάντας παρουσιάζονται ξεχωριστά, καθώς και εδώ παρατηρείται μεγάλο εύρος. Επίσης, το κόστος ως είδος είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από των υπολοίπων ειδών, σε σημείο που – ανάλογα με το ποια συγκεκριμένη τσάντα θα επιλέξει κάθε καταναλωτής – ενδέχεται να ξεπεράσει το 50% του συνολικού κόστους για σχολικά είδη. Επιπλέον, η τσάντα δεν χαρακτηρίζεται ως «αναλώσιμο» είδος, όπως τα περισσότερα από τα είδη των ανωτέρω πινάκων, ενώ η επιλογή της έχει να κάνει και με ζητήματα υγείας των παιδιών (π.χ. ανατομική ή μη, με τρόλεϊ κ.λπ.). Ένας επιπλέον παράγοντας που διαφοροποιεί την τιμή της σχολικής τσάντας είναι κι οι ηλικίες στις οποίες απευθύνεται. Στον τελευταίο πίνακα που ακολουθεί εμφανίζεται το εύρος κι οι επικρατούσες τιμές. Όπως γίνεται αντιληπτό, τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν τις δικές τους τιμές για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πελατών τους, σε συνδυασμό και με το δικό τους εμπορικό όφελος που θα αφήσει ένα ικανοποιητικό έσοδο στον επαγγελματίας της αγοράς.

Το μέσο χαμηλότερο κόστος για την προμήθεια βασικών σχολικών ειδών κυμαίνεται από 22,71 έως 43,67 ευρώ όντας σταθερά αυξημένο τα τελευταία χρόνια.

Δαπάνες άνω των 100 ευρώ στα σχολικά

Ανάλογα, λοιπόν, και με τις τιμές κάθε προϊόντος σε κάθε κατάστημα και της μικρής λιανικής, οι επαγγελματίες της αγοράς έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν για τα σχολικά είδη στα ράφια τους πλήθος πελατών, οι οποίοι και δαπανούν σημαντικά ποσά κάθε χρόνο στη συγκεκριμένη κατηγορία. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Picodi, υπολογίζεται ότι κάθε οικογένεια χρειάζεται τουλάχιστον 85 ευρώ για σχολικά είδη, μόνο για ένα παιδί της Α’ Δημοτικού και μόνο για τα ψώνια του Σεπτεμβρίου. Γενικότερα, κάθε νοικοκυριό με παιδιά στην Ελλάδα ξεπερνά τα 100 ευρώ σε δαπάνες για σχολικά είδη σε μηνιαία βάση, το διάστημα πριν και μετά την έναρξη της σχολικής περιόδου. Το ποσό αυτό είναι χαρακτηριστικό, λοιπόν, και για τα έσοδα που μπορεί να έχει ένα μίνι μάρκετ ή ένα κατάστημα ψιλικών, το οποίο και θα επενδύσει στα εν λόγω εποχικά είδη, δημιουργώντας ένα ράφι αποκλειστικά για τα σχολικά.

Νέα δεδομένα το 2020 για τα σχολικά είδη στα μίνι μάρκετ

Οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής, όμως, θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι η φετινή χρονιά θα είναι διαφορετική και όσον αφορά τις πωλήσεις των σχολικών ειδών, εξαιτίας των νέων δεδομένων που διαμορφώνει στην Ελλάδα ο κορωνοϊός. Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ανακοινώσεις από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, τα σχολεία θα ανοίξουν μία εβδομάδα νωρίτερα από το συνηθισμένο, γεγονός που θα πρέπει να αλλάξει πιθανότατα και τη δική τους προετοιμασία. Τα ράφια με τα σχολικά είδη στα μίνι μάρκετ θα πρέπει να είναι έτοιμα, γεμάτα και… γυαλισμένα, ακόμη πιο νωρίς τη φετινή σχολική περίοδο, ώστε να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να προσφέρουν αυτό το αναγκαίο έξτρα έσοδο στα καταστήματα της μικρής λιανικής.