Η «μάχη» στην ελληνική αγορά

Αλμυρά SnacksΟ θετικός ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς έχει αυξήσει παράλληλα και τον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών στο κανάλι των snacks, καθώς εκτός από τους ηγέτες της κατηγορίας έχουν εμφανιστεί κι αρκετοί μικρότεροι «παίκτες», που διεκδικούν ωστόσο το δικό τους μερίδιο, κυρίως στο κανάλι της μικρής λιανικής. Στην εγχώρια αγορά, τη μερίδα του λέοντος στην κατηγορία κατέχει η εταιρεία Tasty Foods, με ποσοστό της τάξης του 50%, κι ακολουθούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα σούπερ μάρκετ. Εταιρείες όπως η Τσακίρης, η Chipita, η American Snack, η El Sabor, η Popbuster κι η Smart Foods ακολουθούν με σημαντικά μερίδια.

Ακόμη πιο έντονη είναι η «μάχη» της ετικέτας, όπου νούμερο ένα κωδικός με βάση τις πωλήσεις, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο, είναι τα πατατάκια Lay’s, με ρυθμό ανάπτυξης 18%. Στη δεύτερη θέση είναι κι εδώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα της Tasty, με οριακή αύξηση πωλήσεων, και τα πατατάκια Τσακίρης με σημαντική αύξηση, της τάξης του 15%. Υψηλά στις προτιμήσεις εκτιμάται ότι βρίσκονται τα Cheetos, Ruffles, Pringles, Jumbo, Chipita Chips κι Extra. Μάλιστα, στον τομέα των snack έχουν επιχειρήσει τα τελευταία χρόνια «είσοδο» κι εταιρείες που δεν δραστηριοποιούνται παραδοσιακά στον χώρο, επιβεβαιώνοντας τη μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης του κλάδου. Όλο και περισσότερες βιομηχανίες εντάσσουν στο χαρτοφυλάκιό τους αλμυρά snacks, που ανταποκρίνονται στο νέο διατροφικό πρότυπο, το οποίο υπαγορεύει υγεία και χαμηλές θερμίδες.

Πιο υγιεινά τα snacks νέας γενιάς

Με τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο να πραγματοποιούν στροφή στην αναζήτηση γευστικών αλλά και πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών, οι βιομηχανίες τροφίμων έχουν αναγκαστεί να περιορίσουν τα λιπαρά στα αλμυρά snacks, προκειμένου να απενοχοποιηθεί η συγκεκριμένη κατηγορία, που παραδοσιακά περιείχε νόστιμες αλλά ανθυγιεινές επιλογές. Οι σύγχρονοι πελάτες των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής συνηθίζουν να εξετάζουν κατά πόσο τα snacks επηρεάζουν τη σωματική υγεία και τη συναισθηματική τους κατάσταση, με το 80% των καταναλωτών να αναζητά υγιή, ισορροπημένα snacks, με τα οποία θα μπορεί να αντικαταστήσει κάποια από τα γεύματά του σε καθημερινή βάση.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της αγοράς, για περισσότερο από 8 στα 10 άτομα, η ευκολία (87%) κι η ποιότητα (85%) είναι οι κορυφαίοι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή ενός snack, με το 71% των ενηλίκων να πιστεύει ότι τα snacks τους βοηθούν να ελέγχουν την πείνα τους και να διαχειρίζονται τις θερμίδες όλη την ημέρα. Ένα σημαντικό ποσοστό των ενηλίκων παγκοσμίως αναγνωρίζει την ανάγκη για ισορροπία, αξιολογώντας την επιλογή υγιεινών κι απολαυστικών snacks ανάλογα με τη στιγμή. Για τον λόγο αυτό, προϊόντα όπως πατατάκια, γαριδάκια, κράκερς, κριτσίνια και κρύα σάντουιτς έχουν αλλάξει μορφή και λανσάρονται στην αγορά από τις εταιρείες με πιο υγιεινές πρώτες ύλες, πληρώντας τις σύγχρονες προδιαγραφές.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η σειρά Cooked της εταιρείας Tsakiris, τα πατατάκια Lay’s Ολικής ή τα τσίπς με εναλλακτικές πρώτες ύλες, όπως το χούμους και τα λαχανικά, ή τα snacks από δημητριακά ολικής άλεσης Fitness Toasties, που κυκλοφόρησαν πρόσφατα στην αγορά από την εταιρεία Nestlé. Παράλληλα, εκτός από συστατικά, τα snacks της νέας εποχής αλλάζουν και συσκευασίες, προκειμένου να μεταφέρονται εύκολα και να ανταποκρίνονται στη λογική «Food to Go».

Food to go σε καινοτόμες συσκευασίες

Οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά του snacking έχουν εμπλουτίσει σε μεγάλο βαθμό την γκάμα των προϊόντων τους, λανσάροντάς τα συχνά σε πρακτικές συσκευασίες, που μπορούν να μεταφερθούν εύκολα ανά πάσα στιγμή. Αναλυτικότερα, η προϊοντική γκάμα στα αλμυρά snacks εμπλουτίζεται συνεχώς με νέες κυκλοφορίες κι ανταποκρίνεται στη νέα τάση που απαιτεί από τους σύγχρονουςκαταναλωτές να εξοικονομούν χρόνο ακόμη και στο φαγητό τους. Κράκερ, κριτσίνια, τσιπς συνδυάζουν πλέον υγιεινότερες ελληνικές μεσογειακές γεύσεις και ταυτόχρονα διατίθενται σε πρακτικές συσκευασίες, για να μεταφέρονται εύκολα, ώστε να καταναλώνονται εκτός σπιτιού, στο γραφείο, το σχολείο ή το αυτοκίνητο.

Οι επιχειρήσεις, προσπαθώντας να ικανοποιούν τις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών, διαμορφώνουν μια κατηγορία προϊόντων μεγάλης ποικιλίας. Ταυτόχρονα, δεν σταματούν να επενδύουν συνεχώς σε νέα προϊόντα, ακολουθώντας τις τάσεις που θέλουν την «απενοχοποίηση» των snacks, με πιο υγιεινές προτάσεις. Στο κανάλι των αλμυρών snacks βρίσκει «θέση» κι άλλη μία σύγχρονη τάση, αυτή της ετικέτας «χωρίς». Καινοτόμα προϊόντα χωρίς γλουτένη ή χωρίς αλάτι αποτελούν πλέον σημαντικό κομμάτι του χαρτοφυλακίου των σύγχρονων βιομηχανιών.