Νέες εξαγορές αλλάζουν το χάρτη του κλάδου

Την τελευταία δεκαετία έχουν καταγραφεί μία σειρά από εξαγορές και συγχωνεύσεις αλυσίδων σούπερ μάρκετ, που άλλαξαν το χάρτη του κλάδου στην Ελλάδα. Οι κινήσεις, όμως, στην ελληνική αγορά συνεχίζονται και τον τελευταίο καιρό με μία σειρά από νέες αγοροπωλησίες και συνεργασίες. Πρόσφατα, έγινε γνωστό πως η OK! Anytime Markets εξαγόρασε την εταιρεία KosmoThess Cash & Carry, που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ελλάδα μέσω franchise, με καταστήματα ευκολίας 80-300 τμ. Με τη συγκεκριμένη εξαγορά, η OK! Anytime Markets υλοποιεί το επενδυτικό της πλάνο, που προβλέπει άνοιγμα στην αγορά της Β. Ελλάδας, όπου εντός του 2021 άνοιξαν 3 καταστήματα ΟΚ! στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Η Κρητικός από την πλευρά της, υλοποιώντας το επενδυτικό και αναπτυξιακό της πλάνο, προέβη στην απόκτηση ποσοστού 49% της θυγατρικής «Cretan Retail Management Παντοπωλεία Κρήτης Α.Ε.», με διακριτικό τίτλο «CRM – Παντοπωλεία Κρήτης Α.Ε.», η οποία εδρεύει στους Μαλάδες Ηρακλείου Κρήτης, εξυπηρετώντας πάνω από 140 καταστήματα και κατέχοντας πλέον το 100% των μετοχών της. Με την κίνηση αυτή προσβλέπει στην ενίσχυση της παρουσίας της σε ολόκληρη την Περιφέρεια της Κρήτης μέσα από το μοντέλο της CRM Αριάδνη, επεκτείνοντας το δίκτυό της τόσο στη συγκεκριμένη περιοχή όσο και σε άλλα σημεία στην Ελλάδα. Με την απορρόφηση της CRM, η Κρητικός δραστηριοποιείται σε 27 νομούς της χώρας, ενώ αριθμεί πάνω από 370 καταστήματα, 6 κέντρα διανομής και περισσότερους από 2.500 εργαζόμενους. Κατόπιν, κατά τη διάρκεια του 2022, η Σκλαβενίτης έκανε γνωστό ότι στο δίκτυο της αλυσίδας θα ενταχθούν τα καταστήματα της τοπικής αλυσίδας SEP Παπαδόπουλος στα Ιωάννινα. Η σχετική συμφωνία προβλέπει ότι η SEP Παπαδόπουλος θα διατηρήσει δύο καταστήματα από τα 11 συνολικά που διαθέτει σήμερα και η Σκλαβενίτης αποκτά τα υπόλοιπα εννέα. Οι θέσεις εργασίας των εννέα καταστημάτων που θα ενταχθούν στο δίκτυο της Σκλαβενίτης και αντιστοιχούν συνολικά σε 160 ανθρώπους αναμένεται να διατηρηθούν πλήρως.

Επίσης, πριν από λίγες εβδομάδες, η Market IN απέκτησε την εταιρεία Χαρά Α.Ε., που αποτελεί μια σημαντική τοπική αλυσίδα για το νησί της Χίου, με 9 καταστήματα. Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση: «Στόχος είναι η δημιουργία σύγχρονων, μοντέρνων καταστημάτων, φιλικών προς τους πελάτες και το περιβάλλον και πάντα με τις καλύτερες τιμές και εξυπηρέτηση. Η οικογένεια της Market IN μεγαλώνει και συνεχίζει την ανάπτυξή της, παραμένοντας μία 100% Ελληνική Οικογενειακή εταιρεία και εφαρμόζοντας το όραμα του αείμνηστου ιδρυτή της Θωμά Ράμμου».

Τέλος, μέσα στον Ιούλιο του 2022, ολοκληρώθηκε και η έναρξη όλων των καταστημάτων Μασούτης στην Κέρκυρα, τα οποία προέρχονται από τη συμφωνία με την εταιρεία ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης Υπεραγορές για μεταβίβαση των καταστημάτων της Κέρκυρας των εταιρειών Γαλαξίας και Μαρκάτο στη Διαμαντής Μασούτης. Η Μασούτης εγκαινίασε την παρουσία της στο νησί με 18 νέα καταστήματα, τα οποία εκτός από την πόλη της Κέρκυρας καλύπτουν και το βόρειο και το νότιο τμήμα του νησιού. Απασχολούνται συνολικά 299 εργαζόμενοι.

Καινοτομίες στα καταστήματα

Η «μάχη» του ανταγωνισμού έχει φέρει και μία σειρά από καινοτομίες σε καταστήματα, με τα σούπερ μάρκετ να προσπαθούν να ξεχωρίσουν στην αγορά με διάφορους τρόπους. Μία από αυτές είναι και τα σούπερ μάρκετ χωρίς ταμεία, τα οποία έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους στο εξωτερικό και έρχονται πια και στην Ελλάδα. Η Carrefour, που ξεκίνησε την επαναλειτουργία της στην εγχώρια αγορά, έχει προαναγγείλει τα καταστήματα Flash 10/10, έναν τύπο πλήρως αυτοματοποιημένων καταστημάτων, μικρής επιφάνειας, τα οποία η εταιρεία δημιουργεί εντός των αστικών κέντρων. Βασικό χαρακτηριστικό των εν λόγω καταστημάτων αποτελεί η έλλειψη ταμείων και η δυνατότητα που δίνεται στον πελάτη να εξυπηρετείται γρήγορα, ακολουθώντας τη φιλοσοφία 10/10, δηλαδή «10 δευτερόλεπτα για ψώνια και 10 δευτερόλεπτα για πληρωμή». To Flash 10/10 έχει ως στόχο να προσφέρει μια εμπειρία αγορών χωρίς αναμονές, με τους πελάτες να εισέρχονται και να εξέρχονται από το κατάστημα χωρίς να χρειάζεται να περάσουν από κάποια πύλη και χωρίς να χρησιμοποιούν το ταμείο.

Τα dark stores και οι υπηρεσίες delivery αποτελούν τη νέα απειλή τόσο για τα σούπερ μάρκετ όσο και για τη μικρή λιανική, καθώς αυξάνουν τον ανταγωνισμό.

Η Μασούτης από την πλευρά της εγκαινίασε πρόσφατα ένα πρότυπο κατάστημα φιλικό για άτομα με οπτική αναπηρία, στην περιοχή Σχολή Τυφλών στην ανατολική Θεσσαλονίκη, επί των οδών Αλμπέρτου Ναρ 6-8 & Κύπρου. Το project έγινε πραγματικότητα σε συνεργασία με την εταιρεία Tandem, το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών και το ΕΚΕΤΑ (Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης). Παρέχει όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες, οι οποίες δημιουργούν στα άτομα με οπτική αναπηρία ένα περιβάλλον όπου μπορούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους με την ίδια ευκολία και άνεση που μπορεί να το κάνει οποιοσδήποτε άνθρωπος μέσα από τις υπηρεσίες των καταστημάτων Μασούτης. Καινοτομία για την ελληνική αγορά αποτελεί όμως και το i-mall Micro Market στη Νέα Σμύρνη Αττικής, το πρώτο κατάστημα που λειτουργεί χωρίς προσωπικό. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα χώρο με αυτόματους πωλητές, όπου οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους με κάρτα ή ηλεκτρονικά πορτοφόλια και λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο. Το κατάστημα απευθύνεται κυρίως σε καταναλωτές μικρότερης ηλικίας, που είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, και αναμένεται προσεχώς να επεκταθεί και σε νέα σημεία.