Απειλή για σούπερ και μίνι μάρκετ τα dark stores

Μία ακόμα σημαντική αλλαγή στη αγορά που επηρεάζει τόσο τα σούπερ μάρκετ όσο και τα μίνι μάρκετ είναι αυτή της ανάπτυξης των dark stores, που υποστηρίζουν τις online πωλήσεις. Η ξαφνική αύξηση της ζήτησης και για διαδικτυακές αγορές και στα είδη σούπερ μάρκετ οδήγησε σε μεγάλες επενδύσεις στα e-shops των αλυσίδων αλλά και στις υπηρεσίες delivery, οι οποίες μοιάζουν πια αναπόφευκτες και για τον τομέα του μίνι μάρκετ, αλλά και για τα μικρότερα καταστήματα της γειτονιάς, ακόμα και για τα περίπτερα. Κορυφαίες πλατφόρμες delivery, όπως η Wolt, η e-food και η Box άρχισαν να εντάσσουν στο πελατολόγιό τους και το συγκεκριμένο κλάδο, με αρκετά καταστήματα της μικρής λιανικής να συνεργάζονται μαζί τους.

Αρκετές εξαγορές καταγράφονται στον κλάδο τον τελευταίο χρόνο, με τα νησιά να αποτελούν στόχο για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Τα τεράστια μεγέθη των online πωλήσεων, όμως, δεν άργησαν να δημιουργήσουν ουσιαστικά και ένα νέο παίκτη για τον ανταγωνισμό. Τόσο η e-food όσο και η Wolt δημιούργησαν τα δικά τους μάρκετ, μέσω της λογικής των dark stores. Πρόκειται ουσιαστικά για μίνι μάρκετ, τα οποία και δεν είναι ανοιχτά καταστήματα, αλλά αποθήκες που λειτουργούν ως ηλεκτρονικά μάρκετ, προσφέροντας μόνο τη λύση του delivery στους καταναλωτές. Με αυτή τη μορφή εμφανίστηκαν και τα Pop Market, ενώ η πιο πρόσφατη είσοδος στην ελληνική αγορά ήρθε από τα Rabbit. Ο πρώτος του χώρος άνοιξε στο κέντρο της Αθήνας, ο δεύτερος στο Μαρούσι, και θα συνεχίσει να εξαπλώνεται σε άλλες περιοχές, αφού το αναπτυξιακό του πλάνο προβλέπει τη λειτουργία συνολικά τεσσάρων dark stores σε Καλλιθέα, Μαρούσι, Αργυρούπολη και Ψυχικό. Χρησιμοποιώντας τη δική του ομάδα διανομέων, το Rabbit παραδίδει καθημερινά, από Δευτέρα έως Κυριακή και από τις 8 το πρωί έως τα μεσάνυχτα, προϊόντα στους καταναλωτές της Αθήνας, οι οποίοι μπορούν να παραγγέλνουν μέσα από το σχετικό app. Στόχος της νέας πλατφόρμας είναι μάλιστα να επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.

Πρώτη «μάχη», με νικητή τα σούπερ μάρκετ

Με τις πλατφόρμες delivery να διεκδικούν όμως μερίδια από σούπερ και μίνι μάρκετ, δεν άργησε να αρχίσει και ο… πόλεμος στην ελληνική αγορά, αφού οι αλυσίδες δε βλέπουν με καλό μάτι τη δραστηριοποίησή τους στο συγκεκριμένο κλάδο και ειδικά στα online μάρκετ, στα οποία έχουν επενδύσει πολλά εκατομμύρια ευρώ. Κάπως έτσι, τα My Market προσέφυγαν ήδη εναντίον της e-food για παραπλανητική διαφήμιση, καθώς η διάσημη πλατφόρμα delivery, στο δικό της μάρκετ μέσω dark store, έκανε λόγο για παράδοση σε 15 λεπτά, κάτι που φαίνεται ότι δεν ίσχυε στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, τα στοιχεία διαψεύδουν το μότο του e-food market, και κάπως έτσι ήρθε η πρώτη «νίκη» των σούπερ μάρκετ σε έναν πόλεμο που αναμένεται να έχει επιπτώσεις και στη μικρή λιανική. Πιο συγκεκριμένα και μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας ανέφερε τα εξής:

«Η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας, όπως προβλέπεται από τον Ελληνικό Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας και τον Κανονισμό Λειτουργίας, εξέτασε την υπό έλεγχο διαφημιστική επικοινωνία σε σχέση με την υποβληθείσα αίτηση ελέγχου και έλαβε υπόψη της τα στοιχεία και επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν στη συνεδρίαση, προκειμένου να κρίνει εάν η εν λόγω επικοινωνία είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του ΕΚΔ-Ε.

»Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών και των περιορισμών στις συναθροίσεις εξαιτίας της πανδημίας COVID 19, η Επιτροπή συνεδρίασε μέσω τηλεδιάσκεψης.

»Για την αξιολόγηση του διαφημιστικού ισχυρισμού “efood market, super market σε 15 λεπτά”, ως προς την υπόσχεση παράδοσης σε 15 λεπτά, η Επιτροπή έλαβε υπόψη της όσα λεπτομερώς συζητήθηκαν κατά τη συνεδρίαση και ιδιαίτερα τα προσκομισθέντα από την ελεγχόμενη πλευρά στοιχεία, που αποτυπώνουν το χρόνο στον οποίο έχουν πράγματι παραδοθεί οι παραγγελίες κατά το τελευταίο 4μηνο (orders share % per delivery time group). Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, εντός 15 λεπτών έχει παραδοθεί το 42% των παραγγελιών, ενώ το 90% αυτών έχει παραδοθεί στα 30 λεπτά.

»Η Επιτροπή σχημάτισε ομόφωνα την άποψη ότι καίτοι η παράδοση ειδών super market σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα καθιστά την υπηρεσία αυτή καινοτόμο, η υπόσχεση που διατυπώνεται για παράδοση σε 15 λεπτά δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς».

Ψηφιακή κάρτα εργασίας στα σούπερ μάρκετ

Τα σούπερ μάρκετ πάντως έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν και ένα νέο δεδομένο στη δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα. Με το ΕΡΓΑΝΗ II άρχισε η τελική περίοδος εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που ξεκίνησε την 1η Ιουλίου σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ, με περισσότερους από 250 εργαζόμενους. Το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II θα είναι η βάση για την επέκταση της ψηφιακής κάρτας και στις άλλες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι μία από τις πλέον εμβληματικές μεταρρυθμίσεις του νόμου 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας που γίνεται πράξη. Με την εφαρμογή της, το σύνολο των πληροφοριών για το ωράριο εργασίας, τις υπερωρίες, την υπερεργασία, τις βάρδιες, τα διαλείμματα, τα ρεπό και τις άδειες θα δηλώνεται ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμο με το πάτημα ενός κουμπιού σε εργαζόμενους, εργοδότες και ελεγκτικές Αρχές. Έτσι, όπως αναφέρει, «διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, οι συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις, η εφαρμογή της νομοθεσίας και τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος. Πρόκειται εξάλλου για ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ, που υλοποιείται από τη σημερινή κυβέρνηση». Για το θέμα αυτό μίλησε μάλιστα και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφέροντας τα εξής: «Φαινόμενα καταστρατήγησης του ωραρίου εργασίας υπάρχουν ακόμη αρκετά, αλλά με το εργαλείο της ψηφιακής κάρτας εργασίας οι επιθεωρητές εργασίας θα μπορούν να γνωρίζουν αμέσως τον πραγματικό χρόνο εργασίας των υπαλλήλων. Οι εργοδότες δε θα μπορούν να εκμεταλλεύονται τους εργαζόμενους».