Displays & ανάδειξη προϊόντων. Στη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε, η ανάγκη για μεγαλύτερες πωλήσεις είναι ζωτικής σημασίας για τα καταστήματα της μικρής λιανικής και η καλύτερη ανάδειξη των προϊόντων τους στα ράφια μπορεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.

Του Στέλιου Ασλανίδη

Tις δικές τους λύσεις για την ανάδειξη των προϊόντων τους καλούνται να βρουν τα καταστήματα της μικρής λιανικής, για να αντεπεξέλθουν στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, αλλά και τις ανταγωνιστικές συνθήκες της αγοράς. Η εικόνα παίζει μεγάλο ρόλο στις αγορές από το σούπερ και το μίνι μάρκετ και γι’ αυτό τα μεγάλα καταστήματα επενδύουν πολλά στον χώρο και την καλύτερη δυνατή αξιοποίησή του, με στόχο την ενίσχυση των πωλήσεών τους. Οι σχετικές έρευνες δείχνουν άλλωστε ότι πάνω από το 80% των ανθρώπων σχεδόν πάντα προσθέτουν επιπλέον προϊόντα στα καλάθια αγορών τους στο κατάστημα, σε σχέση με ό,τι είχαν αποφασίσει αρχικά να αγοράσουν, επισκεπτόμενοι ένα σούπερ ή μίνι μάρκετ.

Πάνω από το 80% των καταναλωτών προσθέτει, σχεδόν πάντα, επιπλέον προϊόντα στα καλάθια αγορών του στο κατάστημα.

Όπως έχουμε αναλύσει και σε προηγούμενο τεύχος, ο εκσυγχρονισμός και η ανάδειξη των καταστημάτων και των προϊόντων θα είναι «κλειδί» για το μέλλον της μικρής λιανικής, αφού η τεχνολογία και η νέα γενιά καταναλωτών έχει αλλάξει τα δεδομένα στις αγορές από τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα, καλώντας ουσιαστικά στην εξέλιξη των καταστημάτων και των πωλήσεων, αν θέλουν να «επιβιώσουν» σε βάθος χρόνου. Πέρα όμως από την εικόνα τους στα social media και τις online πλατφόρμες, οι επαγγελματίες του κλάδου θα πρέπει να εστιάσουν και στο εσωτερικό του μαγαζιού τους. Τα ράφια, τα stands και γενικότερα τα displays προϊόντων μπορούν να αποτελέσουν μία σημαντική λύση στη «μάχη» με τον ανταγωνισμό ή ακόμη και για την επιβίωση των καταστημάτων. Οι πρακτικές για την ανάδειξη των προϊόντων και την καλύτερη προώθησή τους μέσα στο κατάστημα είναι πολλές και δοκιμασμένες ακόμη και σε μεγάλες «αλυσίδες» μίνι μάρκετ στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να δείχνουν τον… δρόμο και να δίνουν ιδέες που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και στην Ελλάδα.

Στόχος οι έξτρα αγορές στο κατάστημα

Οι παρορμητικές αγορές είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που έχουν τα καταστήματα της μικρής λιανικής και η ενίσχυσή τους είναι ο μεγαλύτερος στόχος για την αύξηση των πωλήσεων και τη μεγιστοποίηση των περιθωρίων κέρδους. Η εικόνα παίζει λοιπόν πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό το κομμάτι, αφού ένα βαρετό κατάστημα με στριμωγμένα ράφια δεν ενθαρρύνει τους αγοραστές να αγοράσουν κάτι περισσότερο από αυτό που χρειάζονται. Το visual merchandising, η δημιουργία οπτικών εντυπώσεων δηλαδή στον πελάτη εντός και εκτός του καταστήματος, μπορεί να βοηθήσει στην εστίαση της προσοχής των αγοραστών σε προϊόντα που δεν είχαν σκεφτεί να αγοράσουν όταν μπήκαν στο κατάστημα. Αυτές οι παρορμητικές αγορές μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα για τους ιδιοκτήτες, καθώς έχουν τη δυνατότητα να στρέψουν την προσοχή τους στα είδη με υψηλό περιθώριο κέρδους.

Κερδίζει η απλότητα στα displays

Τα ράφια γεμάτα άσχετα προϊόντα σε αντικρουόμενα χρώματα είναι τόσο χαοτικά όσο και ενοχλητικά. Πάρα πολλά προϊόντα και πάρα πολλά χρώματα μπορούν εύκολα να κατακλύσουν τις αισθήσεις και να επηρεάσουν αρνητικά την εμπειρία των αγορών. Έτσι, όταν σχεδιάζετε τα displays του καταστήματος, να θυμάστε πάντα ότι όσα λιγότερα φθάνουν στο μάτι, τόσο πιο εύκολη είναι η εστίαση του καταναλωτή. Μπορείτε να επιλέξετε παρόμοια χρώματα και μοτίβα ή να ομαδοποιήσετε σχετικά προϊόντα μαζί για να δημιουργήσετε μια εμφάνιση με συνοχή στα displays σας. Ένα display που συνδυάζει παρόμοιες αποχρώσεις, εκτυπώσεις και συμπληρωματικά προϊόντα για να δημιουργήσει ένα συνεκτικό θέμα, αποπνέει ζεστασιά, είναι εύκολο για τα μάτια και βάζει στο προσκήνιο προϊόντα που οι πελάτες τείνουν να παραβλέπουν εύκολα.

Ο ρόλος των γραφικών και των σημάνσεων

Γραφικά που ξεχωρίζουν στο Chestnut Market της Νέα Υόρκης

Τα γραφικά και η σήμανση των καταστημάτων ψιλικών παίζουν τεράστιο ρόλο στο είδος της εμπειρίας των αγορών που προσφέρεται στους πελάτες. Τα οπτικά ελκυστικά γραφικά μπορούν να τραβήξουν την προσοχή τους και να προκαλέσουν συναισθήματα που τους ενθαρρύνουν να αγοράσουν προϊόντα από τα ράφια, αντί «απλώς να κοιτάζουν». Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι τα γραφικά σε ένα κατάστημα της μικρής λιανικής πρέπει να είναι απλά, καλόγουστα και να μπορούν να μεταδώσουν το μήνυμά τους με λίγες λέξεις. Ο σωστός συνδυασμός είναι χρώματα που δεν κατακλύζουν τις αισθήσεις, αλλά δημιουργούν το κατάλληλο είδος αντίθεσης που φέρνει στο προσκήνιο τα προϊόντα που θέλει να αναδείξει ο ιδιοκτήτης του καταστήματος. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το νέο κατάστημα Chestnut Market που άνοιξε πρόσφατα σε γειτονιά της Νέας Υόρκης. Τα διαστατικά γράμματα, οι υφές και τα μοτίβα που ενσωματώνονται στα γραφικά του καταστήματος αναβαθμίζουν πλήρως την εμφάνιση και την αίσθησή του. Οι φωτισμένες ξύλινες δοκοί δημιουργούν επίσης μια χαλαρή και σύγχρονη αισθητική, που είναι και ζεστή και φιλόξενη.