Η διάταξη του δαπέδου οδηγεί τους πελάτες

Είναι σημαντικό να μπορούν οι πελάτες να περιηγηθούν ελεύθερα, χωρίς να χρειάζεται να πάρουν τα μάτια τους από τα εμπορεύματα.

Ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζεται η διάταξη του δαπέδου και οι αποστάσεις των διαδρόμων σε ένα κατάστημα της μικρής λιανικής, θα επηρεάσει άμεσα και τον τρόπο με τον οποίο μετακινούνται οι πελάτες του μέσα στον χώρο. Είναι σημαντικό λοιπόν να μπορούν να περιηγηθούν οι καταναλωτές ελεύθερα, χωρίς να χρειάζεται να πάρουν τα μάτια τους από τα εμπορεύματα. Οι έξυπνα σχεδιασμένες διατάξεις δαπέδου μπορούν να οδηγήσουν τους πελάτες στους χώρους του καταστήματος που περιέχουν τα προϊόντα υψηλού περιθωρίου κέρδους. Το Cruizers Convenience Marketplace στις ΗΠΑ (φώτο) είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα ενός στρατηγικά σχεδιασμένου καταστήματος της μικρής λιανικής. Οι διάδρομοι και τα σχέδια του δαπέδου βοηθούν τους πελάτες να πλοηγούνται στο κατάστημα εύκολα και παρέχουν μια εξαιρετική εμπειρία αγορών.

Θεωρείται καλή ιδέα να τοποθετείται οποιοδήποτε εποχικό εμπόρευμα κοντά στην είσοδο του καταστήματος, ώστε να γίνεται πάντα αντιληπτό από τους πελάτες.

Σημεία «κλειδιά» στο κατάστημα

Ανεξάρτητα από τη διάταξη δαπέδου όμως, υπάρχουν και κάποιοι σημαντικοί κανόνες για την τοποθέτηση των προϊόντων μέσα σε ένα κατάστημα της μικρής λιανικής. Πρόκειται για μία σειρά από σημεία «κλειδιά», που μπορούν να οδηγήσουν σε έξτρα αγορές τους καταναλωτές και να αυξήσουν τις πωλήσεις για τους επαγγελματίες του κλάδου.

Είσοδος. Σε γενικές γραμμές, είναι πάντα καλή ιδέα να τοποθετείται οποιοδήποτε εποχικό εμπόρευμα κοντά στην είσοδο του καταστήματος. Δεδομένου ότι αυτά τα προϊόντα δεν θα πωλούνται όλο τον χρόνο, πρέπει να είναι σίγουρο ότι τραβούν αμέσως την προσοχή των πελατών. Έτσι, η εμφάνισή τους στο μπροστινό μέρος έχει τη μεγαλύτερη λογική.

Η δεξιά πλευρά κοντά στην είσοδο. Καλή πρακτική θεωρείται επίσης, η δημιουργία ενός «power wall» στα δεξιά της εισόδου ενός καταστήματος της μικρής λιανικής όπου θα εμφανίζονται τα πιο ελκυστικά προϊόντα. Οι πελάτες έχουν την τάση να στρίβουν δεξιά κατά την είσοδό τους σε ένα κατάστημα. Επομένως, είναι πάντα καλή ιδέα να τοποθετούνται προϊόντα υψηλής κατανάλωσης (και υψηλού περιθωρίου κέρδους) σε αυτές τις τοποθεσίες.

Τα τρόφιμα και άλλα απαραίτητα προϊόντα πρέπει να διατηρούνται στο πίσω μέρος του καταστήματος.

Το πίσω μέρος του καταστήματος. Τα τρόφιμα και άλλα απαραίτητα προϊόντα πρέπει να διατηρούνται στο πίσω μέρος του καταστήματος. Αυτό αναγκάζει τους πελάτες να περπατήσουν σε ολόκληρο το κατάστημα και να περάσουν όλα τα εμπορεύματα. Όταν γίνει σωστά, τα displays και οι πινακίδες των προϊόντων του καταστήματος είναι βέβαιο ότι θα τραβήξουν την προσοχή τους, ώστε να καταλήξουν να αγοράσουν ένα ή δύο πράγματα διαφορετικά από αυτά που είχαν προγραμματίσει. Όπως μπορείτε να δείτε και στη σχετική φωτογραφία από ένα κατάστημα στο Πόρτλαντ, το κατεψυγμένο τμήμα του, τα τρόφιμα, τα είδη παντοπωλείου και άλλα απαραίτητα έχουν τοποθετηθεί στο πίσω μέρος του καταστήματος.

Κεντρικοί διάδρομοι. Τα προϊόντα με υψηλό περιθώριο κέρδους πρέπει να τοποθετούνται σε όλη τη διαδρομή, έτσι ώστε οι πελάτες που πηγαίνουν προς το πίσω μέρος του καταστήματος να μπορούν να τα εντοπίσουν εύκολα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες πωλήσεις και να ενισχύσει την κερδοφορία. Ένα τουριστικό κατάστημα ψιλικών σε νησί για παράδειγμα, ενδείκνυται να τοποθετεί δροσιστικά κρύα ποτά στο τέλος του διαδρόμου, ελπίζοντας σε ορισμένες παρορμητικές αγορές, μέχρι να φθάσει ο καταναλωτής σε αυτά.

Ταμπέλες και σήμανση

Ο τυπικός αγοραστής περπατά σε ένα κατάστημα με μόνο 200-300 χιλιοστά του δευτερολέπτου οπτικής επαφής με displays κάθε φορά. Η απόφαση να αγοράσει ένα προϊόν ή να επιλέξει μια μάρκα λαμβάνεται σε μόλις τρία έως επτά δευτερόλεπτα. Ως εκ τούτου, μία καλή συμβουλή για τα καταστήματα της μικρής λιανικής που επιθυμούν να αυξήσουν τις πωλήσεις είναι να χρησιμοποιούν σήμανση που καθιστά απλούστερη και ευκολότερη την αγορά μέσα στο κατάστημα. Η χρήση κάποιας ταμπέλας ή άλλης μορφής σήμανσης είναι πάντα καλή ιδέα, ανεξάρτητα από το μέγεθος του καταστήματος ή την ποσότητα του προϊόντος. Κι αυτό γιατί, όταν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να οδηγήσει τους πελάτες σε συγκεκριμένα σημεία του καταστήματος και σε ράφια που μπορεί να μην έβλεπαν στον ελάχιστο χρόνο τους μέσα στον χώρο. Η εμπειρία λέει ότι κάνει τις αγορές πιο βολικές και μπορεί να λειτουργήσει ακόμη και ως σιωπηλός πωλητής

Stands και ράφια στο κατάστημα

Ένας άλλος εγγυημένος τρόπος για να κερδίσει κανείς το βλέμμα του πελάτη είναι τα stands μέσα στο κατάστημα. Πολλές εταιρείες προσφέρουν από μόνες τους αυτή τη δυνατότητα στους επαγγελματίες του κλάδου, γλιτώνοντάς τους από χρόνο και χρήμα. Τα stands όμως είναι μία πολύ καλή ιδέα και για το ίδιο το κατάστημα, όταν θέλει να προωθήσει συγκεκριμένα προϊόντα. Από τα αντηλιακά και άλλα εποχικά προϊόντα, προσφορές που διαρκούν συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, νέα προϊόντα που θέλετε να είστε σίγουροι ότι θα δουν οι καταναλωτές, μέχρι και παιχνίδια που θα τραβήξουν την προσοχή των παιδιών, τα ξεχωριστά stands μέσα στο κατάστημα μπορούν να βοηθήσουν τις πωλήσεις. Επίσης μπορούν να «ομορφύνουν» τον χώρο και να κάνουν πιο ευχάριστες τις αγορές για τον καταναλωτή. Και στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν πλέον και πολλές καλαίσθητες κατασκευές, π.χ. με ξύλο, που μπορούν να σταθούν σε ένα κατάστημα και που δεν θα θυμίζουν τα συνηθισμένα.