3 Μη αλκοολούχα. Η ζήτηση για οίνους μηδενικού αλκοόλ βρίσκεται επίσης σε ανοδική πορεία κι επεκτάθηκε και στο χύμα κρασί, ειδικά κατά τη διάρκεια του 2019. Θεωρείται ένα ευαίσθητο προϊόν, που απαιτεί την προσθήκη συντηρητικών και συνδέεται με την τάση για βιολογικά προϊόντα. Τα μη αλκοολούχα ποτά, πάντως, είναι μία ευρύτερη τάση, η οποία διαγράφεται σε πιο έντονο βαθμό στην Ελλάδα στις μπίρες, όπου σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου έχει στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, τόσο στην παραγωγή, όσο και στη διαφήμιση. Κάτι αντίστοιχο λοιπόν φαίνεται ότι «έρχεται» και στο κρασί, με προϊόντα μηδενικής αλκοόλης να διεκδικούν θέση στα ράφια τα επόμενα χρόνια.

4 Ετικέτα. Την ώρα που τα κρασιά «ετικέτας» φαίνεται να χάνουν τη δυναμική τους, προς τέρψιν και της μικρής λιανικής, η οποία αποτελεί κατά βάση «κανάλι» του… ανταγωνισμού, η ίδια η ετικέτα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία ακόμη νέα τάση για την αγορά του κρασιού. Πιο συγκεκριμένα, οι καταναλωτές νέας γενιάς φαίνεται ότι ψάχνουν περισσότερες πληροφορίες για το κρασί που θα επιλέξουν και μέσω της ετικέτας του. Ακόμη και μέσα από εφαρμογές, όπως το Vivino της Delhaize, οι millennials αναζητούν όλο και περισσότερο πληροφορίες για το προϊόν και την εταιρεία που αγοράζουν. Παράλληλα, οι μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου έχουν στραφεί και στο AND (Application Delivery Network) το οποίο προσπαθεί να εξειδικεύσει κάθε ετικέτα, ιδανικά στον κάθε καταναλωτή, προσελκύοντας όλη την γκάμα της αγοράς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πρακτικής αποτελεί η καινοτομία της Coca Cola στα αναψυκτικά, με τα ελληνικά ονόματα στις συσκευασίες.

5 Ευκολία. Τα σούπερ μάρκετ του μέλλοντος, όπως το Amazon GO, έχουν ήδη αρχίσει να επηρεάζουν όλους τους κλάδους της αγοράς. Ζούμε σε έναν κόσμο που πηγαίνει πολύ γρήγορα, εστιάζοντας στη σημασία της ευκολίας και της πρακτικότητας. Από την άποψη του εμπορικού σύμπαντος, αυτό μεταφράζεται, για παράδειγμα, στην εμφάνιση τέτοιων καταστημάτων που προσφέρουν μια εμπειρία πελατείας χωρίς εμπόδια. Στο Amazon Go δεν υπάρχουν μετρητά ή πληρωμές, ώστε δεν υπάρχει αναμονή. Οι πελάτες κατεβάζουν μια εφαρμογή που σχετίζεται με την πιστωτική τους κάρτα και μετά περνούν από μια αυτόματη πύλη στην είσοδο του καταστήματος. Αυτό που αγοράζουν εντοπίζεται από κάμερες κι αισθητήρες και στη συνέχεια χρεώνεται στην πιστωτική τους κάρτα στην έξοδο του καταστήματος.

Εκτός από την εύκολη κατανάλωση λοιπόν και η εύκολη αγορά θα αποτελέσει μία από τις τάσεις που θα «κυριαρχήσουν» τα επόμενα χρόνια και στον τομέα του κρασιού.

«Χτυπούν» τις τιμές και τα σούπερ μάρκετ

Η αγορά του κρασιού φαίνεται ότι έχει μεγάλο περιθώριο κέρδους για τα καταστήματα της μικρής λιανικής. Κι αυτό γιατί πέρα από τη μείωση της φορολογίας, ο ανταγωνισμός φαίνεται ότι είναι μικρότερος, όσον αφορά τις χαμηλές τιμές. Σε αντίθεση, δηλαδή, με άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπου γίνεται «μάχη» τιμών, την οποία δύσκολα μπορούν να ακολουθήσουν τα καταστήματα της μικρής λιανικής, στο κρασί ακόμη και τα σούπερ μάρκετ «χτυπούν» προς τα… πάνω τις τιμές. Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, στο ράφι του σούπερ μάρκετ και της κάβας στην Ελλάδα οι φιάλες υπερτιμούνται, κάποιες φορές σκόπιμα, ώστε να υπάρχει περιθώριο μεγάλων προσφορών. Αν και συνήθως οι παραγωγοί πουλάνε παντού στην ίδια τιμή, συγκριτικά με τα περίπου 3 ευρώ που εισπράττουν ανά φιάλη, αυτή «εκτοξεύεται» γύρω στα 7 ευρώ στη λιανική, την ώρα που στο γερμανικό ή το αγγλικό σούπερ μάρκετ διατίθεται το ίδιο προϊόν γύρω στα 5-5,50 ευρώ.

Μερίδιο 65% το χύμα κρασί

Σε πολύ υψηλά επίπεδα έχει βρεθεί στην Ελλάδα, ειδικά μέσα στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, το χύμα κρασί. Σύμφωνα με σχετικά στοιχεία προηγούμενων χρόνων, το χύμα κρασί κυριαρχεί στην ελληνική αγορά, με μερίδιο που «αγγίζει» ακόμη και το 65%, έναντι περίπου 35% για το εμφιαλωμένο επώνυμο. Το γεγονός αναδεικνύει τη σημαντικότητα του προϊόντος και για τη μικρή λιανική, καθώς τα μίνι μάρκετ και τα παντοπωλεία αποτελούν το Νο1 κανάλι για την πώληση των χύμα κρασιών. Παράλληλα, σε μεγάλη «άνθιση» βρίσκεται και το κρασί σε κουτί, το λεγόμενο wine box, που έχει επίσης ως βάση του τα σούπερ μάρκετ, αλλά και τα μικρότερα καταστήματα αυτού του τύπου. Οι καταναλωτές σπάνια θα επιλέξουν την κάβα για την προμήθεια τέτοιων προϊόντων, ανοίγοντας έτσι μια αξιοσημείωτη προοπτική για τη μικρή λιανική.

Πρόβλημα το παρεμπόριο και τα νοθευμένα

Η κρίση στην Ελλάδα επηρέασε αρνητικά και την αγορά του κρασιού, με το παρεμπόριο να βρίσκει… διεξόδους, με την κυκλοφορία μεγάλων ποσοτήτων παράνομου ή και νοθευμένου κρασιού στην αγορά, το οποίο πολλές φορές έφθασε μέχρι και τα σημεία της λιανικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις τον προηγούμενο μήνα οι τελωνειακές υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, σε συνεργασία με τη Χημική Υπηρεσία της ΑΑΔΕ και την Αστυνομία, εντόπισαν στο Αρμένιο Λάρισας και στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας προϊόντα άκρως επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία. Επρόκειτο για παράνομο εμφιαλωτήριο κρασιού, με άδεια «κάβας», το οποίο εισήγε καθαρή αιθυλική αλκοόλη (οινόπνευμα) από άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. και στη συνέχεια έφτιαχνε παραποιημένα και νοθευμένα ποτά, με σκοπό τη διάθεσή τους στην ελληνική αγορά. Πιο συγκεκριμένα, από τους ελέγχους εντοπίστηκαν:

  • Δεκατρείς τόνοι οινοπνεύματος (96 βαθμών) εντός δεξαμενών, αποθηκευμένοι σε φορτηγό.
  • Εξήντα φιάλες βουλγαρικής προέλευσης.
  • Αιθυλική αλκοόλη σαράντα λίτρων.
  • Αλκοολούχα υγρά σαράντα λίτρων.
  • Χίλια πενήντα δυο λίτρα αποσταγμάτων.
  • Πέντε χιλιάδες εξακόσια δεκατρία λίτρα κρασί.

Μεγάλη γκάμα προϊόντων στα Cash & Carry

Σε προηγούμενο τεύχος του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» διαβάσατε και την… αυτοψία που κάναμε στα Cash & Carry της Αθήνας, καταγράφοντας την ποικιλία των προϊόντων και των προσφορών που μπορεί να εκμεταλλευτεί ένα κατάστημα της μικρής λιανικής. Μεταξύ όσων ξεχώρισαν, λοιπόν, ήταν κι οι κάβες που έχουν δημιουργήσει τα υπερ-καταστήματα χονδρικής, τα οποία και διαθέτουν μεγάλη γκάμα επώνυμων και μη κρασιών, με πολλές ευκαιρίες που προσφέρουν σημαντικό περιθώριο κέρδους στους επαγγελματίες.