Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ζήτηση

Προφανείς πηγές γλουτένης είναι το ψωμί, τα δημητριακά πρωινού, τα ζυμαρικά, τα παξιμάδια, οι φρυγανιές, τα κράκερς, τα κριτσίνια, η πίτσα, τα κέικ και τα μπισκότα. Η γλουτένη χρησιμοποιείται όμως κατά την παρασκευή διάφορων άλλων τροφίμων, όπως προϊόντων κρέατος, αλλαντικών, κύβων σε σούπες και σάλτσες. Έτσι, οι καταναλωτές που είναι αναγκασμένοι να τηρούν δίαιτα ελεύθερη γλουτένης υποχρεώνονται να δίνουν ιδιαίτερη σημασία στις ετικέτες των τροφίμων και να επιβεβαιώνουν ότι το εκάστοτε προϊόν των παραπάνω κατηγοριών δεν περιέχει γλουτένη. Ως εκ τούτου, δεν είναι λίγοι οι κλάδοι που έχουν λανσάρει gluten free κωδικούς, με κάποιους απ’ αυτούς να έχουν αρχίσει να κυριαρχούν στην αγορά. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο τομέας των προϊόντων αρτοποιίας αντιπροσώπευε το μεγαλύτερο μερίδιο εσόδων, σχεδόν 29% το 2021, και αναμένεται να διατηρήσει την κυριαρχία του κατά την περίοδο πρόβλεψης.

Η αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με μια υγιεινή διατροφή, συμπεριλαμβανομένων φυσικών, βιολογικών τροφίμων και τροφών χωρίς γλουτένη, αναμένεται να οδηγήσει στην ανάπτυξη της κατηγορίας. Επιπλέον παράγοντες, όπως η παρουσία ενός ποικίλου χαρτοφυλακίου προϊόντων με συνεχείς καινοτομίες, αναμένεται να έχουν θετικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Το τμήμα αρτοποιίας προβλέπεται επίσης να καταγράψει το ταχύτερο CAGR της τάξης του 10,9% από το 2022 έως το 2030. Η διαθεσιμότητα μιας μεγάλης γκάμας προϊόντων σε προσιτές τιμές σε συνδυασμό με την ευκολία των έτοιμων προς κατανάλωση τροφίμων, εκτιμάται ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του κλάδου της αρτοποιίας.

Πέρα από το ψωμί όμως, τα κέικ, τα μπισκότα, τα ζυμαρικά και τα δημητριακά πρωινού, θεωρούνται επίσης κατηγορίες που θα αυξήσουν σημαντικά τις πωλήσεις τους τα επόμενα χρόνια σε κωδικούς χωρίς γλουτένη. Ακόμη, κατηγορίες όπως τα αλλαντικά και τα ροφήματα έχουν στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, με τα στοιχεία να δείχνουν, άλλωστε, ότι το 21% των νέων προϊόντων σε όλο τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών αφορά προϊόντα χωρίς γλουτένη.

Μόδα στη νέα γενιά καταναλωτών

Η νέα γενιά καταναλωτών, από τους millennials μέχρι τους Gen Z, προσέχει περισσότερο τη διατροφή της και διαβάζει τις ετικέτες των προϊόντων. Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε ότι η πλειονότητα των προϊόντων «υπογραμμίζει» στις ετικέτες της σχετικά δεδομένα, όπως «χωρίς γλουτένη», «χωρίς ζάχαρη», «φυτικό προϊόν», «κατάλληλο για vegan» και άλλα πολλά. Έχει αρχίσει να δημιουργείται μια νέα μόδα, όπου η επιλογή προϊόντων από τα ράφια των σούπερ μάρκετ και αντίστοιχα των μίνι μάρκετ και των υπολοίπων καταστημάτων της μικρής λιανικής γίνεται με βάση το πόσο υγιεινό φαίνεται ένα προϊόν, ακόμη κι αν πρόκειται για σνακ, όπως οι σοκολάτες ή τα γαριδάκια. Οι βιομηχανίες τροφίμων και ποτών γνωρίζουν όμως το γεγονός, και έτσι όλο και περισσότερα προϊόντα λανσάρονται στην αγορά με τη συγκεκριμένη λογική, ενισχύοντας τη σχετική ζήτηση στα καταστήματα. Αυτό επηρεάζει φυσικά και τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, οι οποίοι οφείλουν να δώσουν έμφαση στην πώλησή τους.

Πλεονέκτημα οι διαχωρισμοί στα μίνι μάρκετ

Όπως γίνεται αντιληπτό, η κατηγορία με τα προϊόντα «χωρίς γλουτένη» θα ακολουθήσει ανοδική πορεία και τα επόμενα χρόνια, αναγκάζοντας και τα μίνι μάρκετ να αυξήσουν τους σχετικούς κωδικούς στα ράφια τους. Μπορεί μάλιστα να αποτελέσει και πλεονέκτημα, ο διαχωρισμός τους στα καταστήματα, με ειδική θέση για τα εν λόγω προϊόντα, ώστε να προσελκύουν πιο εύκολα τους καταναλωτές. Ειδικά σε μίνι μάρκετ με πολλούς πελάτες νέων ηλικιών.

Νίκος Γεωργακόπουλος
«Οι νέοι προτιμούν τα χωρίς γλουτένη»
Τη δική του εμπειρία, ως ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ στο Γαλάτσι την τελευταία πενταετία, μοιράστηκε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» ο κ. Νίκος Γεωργακόπουλος. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα τον τελευταίο καιρό είναι οι ανατιμήσεις στα προϊόντα, που είναι αρκετές και μεγάλες. Προσπαθούμε να έχουμε καλύτερες τιμές και από τα σούπερ μάρκετ σε κάποια συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά όταν αυξάνονται διαρκώς, δυσκολεύει και εμάς το έργο μας. Τα γαλακτοκομικά, τα χαρτικά, το αλεύρι, τα λάδια… ακόμη και η coca cola έχει πάρει τρεις ανατιμήσεις. Αποτέλεσμα είναι ο κόσμος να δυσκολεύεται να ψωνίσει». Ο ίδιος δεν πιστεύει πάντως στο «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς μας είπε χαρακτηριστικά: «Αν ήταν, ας το έκαναν ίδιο για όλες τις επιχειρήσεις, όχι μόνο για τα σούπερ μάρκετ, όπου σε πολλά προϊόντα, όπως ο ελληνικός καφές, η τιμή έχει παραμείνει ίδια». Όσον αφορά τις νέες τάσεις στην αγορά, ο κ. Γεωργακόπουλος υποστήριξε ότι αρκετός κόσμος ψάχνει πλέον vegan επιλογές και προϊόντα χωρίς ζάχαρη και γλουτένη. «Ναι, υπάρχει κόσμος που προσέχει τη διατροφή του είτε για τον εαυτό του είτε για τα παιδιά του και τα vegan προϊόντα χωρίς γλουτένη και τα χωρίς ζάχαρη έχουν ζήτηση, ειδικά από τους νέους», είπε στο περιοδικό μας.