Σχολικά είδη. Η επιστροφή των μαθητών στα θρανία παραδοσιακά αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, προκειμένου να ενισχύσουν τον τζίρο τους, επενδύοντας στην κατηγορία των σχολικών, αφού όλο και περισσότεροι γονείς αναγκάζονται σε αγορές της τελευταίας στιγμής.

Της Ελένης Σαραντάκη

Σύντομα ξεκινά η νέα σχολική χρονιά. Οι μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης θα επιστρέψουν μετά τις καλοκαιρινές τους διακοπές στις τάξεις, με αποτέλεσμα τα μίνι μάρκετ ήδη να έχουν ήδη τη δυνατότητα να ενισχύσουν την γκάμα τους με σχολικά είδη. Ειδικά για τα καταστήματα που βρίσκονται κοντά σε σχολεία ή φροντιστήρια, τα σχολικά αποτελούν μια κατηγορία προϊόντων που μπορούν να κάνουν όντως τη… διαφορά, όχι μόνο το Σεπτέμβριο αλλά και τους υπόλοιπους μήνες του χειμώνα. Μπορεί οι βασικές αγορές των σχολικών ειδών να πραγματοποιούνται συνήθως σε εξειδικευμένα καταστήματα, όπως τα βιβλιοπωλεία ή τα καταστήματα παιχνιδιών, ωστόσο, ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής έχει την ευκαιρία να καλύψει τις ανάγκες και τις ελλείψεις που προκύπτουν την τελευταία στιγμή.

Το μίνι μάρκετ αποτελεί την εύκολη λύση για την αγορά σχολικών από τους γονείς που αδυνατούν να βρουν τον χρόνο να επισκεφθούν ένα εξειδικευμένο κατάστημα.

Είναι σύνηθες ένας μαθητής που μπαίνει στο κατάστημα για να αγοράσει ένα snack ή ένα energy drink να χρειάζεται επίσης ένα τετράδιο ή ένα στιλό πριν πάει στο μάθημα, καταφεύγοντας στο πλησιέστερο μίνι μάρκετ για να προμηθευτεί αυτό που χρειάζεται. Η μικρή λιανική ευνοείται παράλληλα και από τους έντονους ρυθμούς της καθημερινότητας των σύγχρονων ενηλίκων. Δεν είναι λίγοι οι γονείς που αδυνατούν να βρουν χρόνο να επισκεφτούν ένα κατάστημα σχολικών για να αγοράσουν τα αναγκαία για το σχολείο των παιδιών τους, αφού μοιράζουν τον χρόνο τους μεταξύ δουλειάς και των λοιπών υποχρεώσεων του σπιτιού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καταφεύγουν στην εύκολη λύση του κοντινού μίνι μάρκετ, ειδικά στην περίπτωση που τα παιδιά τους πηγαίνουν στις πρώτες τάξεις του δημοτικού και δεν έχουν αποκτήσει ακόμα συγκεκριμένες προτιμήσεις στη γραφική ύλη και τα αναλώσιμα που χρησιμοποιούν.

Μια αγορά που συνεχώς αναπτύσσεται

Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς σχολικών ειδών αναμένεται να αυξηθεί σχεδόν κατά 15,12 δισ. δολάρια μέχρι το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς. Αυτή η αύξηση του μεγέθους αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες, όπως είναι για παράδειγμα η αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά και η ανάπτυξη νέων καναλιών λιανικής που ενισχύθηκαν αισθητά μετά την πανδημία. Τα σχολικά είδη περιλαμβάνουν χαρτικά, στιλό, μολύβια, γόμες, ξύστρες, είδη ζωγραφικής, μολυβοθήκες, τετράδια κ.λπ. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, ο υψηλός βαθμός εξατομίκευσης στον σχεδιασμό και στην εκτύπωση έχει καταφέρει να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των κατασκευαστών και των καταναλωτών, παρέχοντάς τους έτσι προμήθειες που ταιριάζουν ακριβώς στις ανάγκες τους. Η σχολική γραφική ύλη διατίθεται σε μια μεγάλη γκάμα υλικών, όπως χαρτί, ξύλο, μέταλλο και πλαστικό, με αποτέλεσμα ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής να έχει αναρίθμητες επιλογές στη διάθεσή του.

«Φουντώνει» ο ανταγωνισμός από το online κανάλι

Η μεγάλη δυναμική της κατηγορίας φαίνεται εύκολα πλέον από την εικόνα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά κυρίως από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που επενδύουν στα σχολικά σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με το χρονικό διάστημα προ πανδημίας. Αφενός, τα σούπερ μάρκετ ενισχύουν την γκάμα των σχολικών και αφιερώνουν ολόκληρους διαδρόμους σε τσάντες και αναλώσιμα τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβρη, διεκδικώντας μερίδιο από τον τζίρο των εξειδικευμένων καταστημάτων. Αφετέρου, τα e-shops, εκμεταλλεύονται την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών, με βασικό «εισιτήριο» την τιμή. Δεδομένων των ραγδαίων αυξήσεων και των πληθωριστικών πιέσεων του τελευταίου χρόνου, οι καταναλωτές αναζητούν τη χαμηλότερη τιμή, όχι μόνο στα είδη που καλύπτουν τις βασικές ανάγκες των νοικοκυριών, αλλά και στα σχολικά. Ωστόσο, η αμεσότητα στην εξυπηρέτηση και η διαπροσωπική σχέση που χτίζει ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής με τους πελάτες του αποτελούν -και στην κατηγορία των σχολικών- το δυνατό «χαρτί» για την ενίσχυση των πωλήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο κανάλι των σχολικών ειδών, η ποικιλία και το εύρος των τιμών που παρατηρούνται είναι ιδιαιτέρως μεγάλα. Ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες, που διαμορφώνει τις τιμές των ειδών αυτών, είναι αφενός το «σήμα» που φέρουν, δηλαδή το brand της εταιρείας, αφετέρου το θέμα που απεικονίζεται πάνω σε αυτά (π.χ. ήρωες κινουμένων σχεδίων). Για παράδειγμα, ένα απλό σετ τετραδίων των 7 τεμαχίων ξεκινά από 2 περίπου ευρώ και μπορεί να ανέλθει στο ποσό των 5-6 ευρώ, ανάλογα με την απεικόνιση ή την ηλικία στην οποία απευθύνεται. Παρόμοια διαφοροποίηση παρατηρείται και στα μολύβια.