Οι συσκευασμένες έτοιμες σαλάτες, τα τελευταία χρόνια, κερδίζουν συνεχώς «έδαφος» στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Κυκλοφορούν στην αγορά σε ποικίλους συνδυασμούς, δίνοντας αναρίθμητες επιλογές ready to eat γευμάτων για τους πελάτες των μίνι μάρκετ.

Της Ελένης Σαραντάκη

Αναπτύσσεται η κατηγορία και στα μίνι μάρκετ

Σημαντική ανάπτυξη γνωρίζει την τελευταία δεκαετία, σε παγκόσμιο επίπεδο, η κατηγορία της κομμένης και συσκευασμένης σαλάτας. Μια γρήγορη ματιά στα ράφια -όχι μόνο των σούπερ μάρκετ αλλά και της μικρής λιανικής- κάνει φανερό το γεγονός ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κανάλι έχουν λανσάρει νέους κωδικούς για κάθε προτίμηση, ανταποκρινόμενες στην τάση. Στην αγορά είναι διαθέσιμα προϊόντα σε σακούλες με πάσης φύσεως κομμένα και πλυμένα λαχανικά και πρακτικά μπολ που συνδυάζουν τα λαχανικά με τα όσπρια, τα ζυμαρικά ή τα superfoods, με συστατικά όπως το κοτόπουλο ή ο τόνος, αποτελώντας ένα πλήρες γεύμα για όλες τις ώρες.

Πλέον οι σαλάτες δεν παρασκευάζονται μόνο κατ’ οίκον από φρέσκα λαχανικά αλλά έρχονται και σε πακέτο, προσφέροντας μια ready to eat πρόταση για τους καταναλωτές. Η ραγδαία αύξηση της ζήτησης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια είναι αποτέλεσμα αρκετών παραγόντων. Αφ’ ενός η «στροφή» προς την υγιεινή διατροφή του αγοραστικού κοινού έδωσε νέα «πνοή» στην κατηγορία των λαχανικών και αφ’ ετέρου η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα οι πελάτες των καταστημάτων να προτιμούν τα συσκευασμένα τρόφιμα, θεωρώντας τα πιο ασφαλή. Παράλληλα, η έλλειψη χρόνου, που κατεξοχήν χαρακτηρίζει την καθημερινότητα των σύγχρονων ανθρώπων, έχει οδηγήσει στην αναζήτηση έτοιμων γευμάτων που μπορούν να λειτουργήσουν ως κύριο πιάτο ή snack στη δουλειά ή τις ώρες που η οικογένεια βρίσκεται στο σπίτι. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, η κατηγορία της συσκευασμένης σαλάτας αναμένεται να αναπτυχθεί περαιτέρω μέσα στα επόμενα χρόνια και τα συγκεκριμένα προϊόντα θα μπορούσαν να προσθέσουν ένα extra έσοδο στα ταμεία και των μίνι μάρκετ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δημοφιλής αυτή τάση δεν έχει φτάσει ακόμα στο απόγειό της, με τις προοπτικές να δείχνουν ακόμα ανεξάντλητες. Σε αυτό συνομολογεί και το περιθώριο αύξησης κατά περίπου 1 δις δολαρίων του συνολικού τζίρου της αγοράς συσκευασμένων λαχανικών της Ευρώπης ώς το 2026, με το αθροιστικό ετήσιο ποσοστό αύξησης να υπολογίζεται στο 3,1% για το διάστημα 2019-2026, σύμφωνα με έκθεση της Allied Market Research.

«Οι συσκευασμένες σαλάτες που έχουν γεμίσει την αγορά διατίθενται σε μια πραγματικά μεγάλη γκάμα, συνδυάζοντας τα λαχανικά με τα φρούτα, τα superfoods, τα όσπρια, το κρέας ακόμα και τα θαλασσινά».

Με διψήφια ποσοστά «τρέχουν» οι έτοιμες σαλάτες

Το συσκευασμένο φαγητό, όπως ήταν λογικό, γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη υπό το πρίσμα της πανδημίας. Οι καταναλωτές, προκειμένου να προστατευτούν από την απειλή του ιού περιόρισαν τα χύμα προϊόντα και στράφηκαν σε κωδικούς συσκευασμένους που προστατεύονταν αλλά και αποθηκεύονταν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Μπορεί η ισορροπία στην αγορά να έχει πλέον αποκατασταθεί, όμως η διψήφια ανάπτυξη, σε ό,τι αφορά τις έτοιμες σαλάτες, συνεχίζεται και μάλιστα με ακόμα μεγαλύτερη ένταση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, η ανάπτυξή τους το 2021 ξεπέρασε το 20%, ενώ τα δύο προηγούμενα χρόνια κυμάνθηκε λίγο πάνω από το 10%. Τη στιγμή που οι έτοιμες σε πακέτο σαλάτες «τρέχουν» το τελευταίο διάστημα µε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, τα χύμα λαχανικά για σαλάτες εμφανίζουν τελευταία μια τάση υποχώρησης στο μερίδιό τους, αφού οι εποχές που το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας τρεφόταν με χύμα προϊόντα έχει παρέλθει και μάλιστα ανεπιστρεπτί.

«Βασίλισσα» η σαλάτα στην κατηγορία του Ready to eat

Οι έρευνες της περιόδου έχουν δείξει ξεκάθαρη «στροφή» του αγοραστικού κοινού στα συσκευασμένα τρόφιμα, μεταξύ των οποίων και οι σαλάτες, τόσο στα σούπερ μάρκετ όσο και στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Και μπορεί πλέον οι αγορές να μην είναι μαζικές, όπως συνέβαινε στη διάρκεια των lockdown, όμως η τάση παραμένει ισχυρή. Μία σειρά από κατηγορίες προϊόντων προβλέπεται ότι θα έχουν ιδιαίτερα ανοδική πορεία τα επόμενα χρόνια, αλλάζοντας την εικόνα και στα ράφια των καταστημάτων της μικρής λιανικής. Το No1 trend στα τρόφιμα, όμως, φαίνεται ότι είναι το έτοιμο σε πακέτο φαγητό, με αποτέλεσμα πλέον να βλέπουμε προϊόντα στα ράφια που είναι κάτι παραπάνω από μια απλή σαλάτα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η νέα σειρά υγιεινών γευμάτων με βάση τα λαχανικά που κυκλοφόρησε πρόσφατα στην αγορά από τον «Φρεσκούλη» και περιλαμβάνει 4 διαφορετικούς κωδικούς κατάλληλους και για on the go κατανάλωση.

Πρόκειται για τα προϊόντα Super Bowl, που διατίθενται σε συνδυασμούς με ρεβύθια και μαύρο ρύζι, γαρίδες και μαύρο ρύζι, noodles ρυζιού και πλιγούρι με καρότο, που αποτελεί τη vegan πρόταση της σειράς. Επιπλέον, στην κατηγορία πλυμένες Σαλάτες Λαχανικών ο «Φρεσκούλης» εκτός από τα κλασικά μεγέθη σαλάτας προσφέρει οικογενειακές και ατομικές σαλάτες. Συγκεκριμένα, οι σαλάτες Ιταλική και Καπριτσιόζα διατίθενται σε οικογενειακό μέγεθος 425 γραμμαρίων και 335 γραμμαρίων, αντίστοιχα. Μάλιστα, οι εν λόγω πρακτικές συσκευασίες χαρακτηρίζονται από τον καινοτόμο σχεδιασμό για εύκολο άνοιγμα-κλείσιμο, με επανακλειόμενο αυτοκόλλητο (open-close) προκειμένου να διατηρούνται αναλλοίωτα τα ευεργετικά χαρακτηριστικά των φρέσκων λαχανικών και κάθε φορά να χρησιμοποιείται από το περιεχόμενο ακριβώς όση ποσότητα είναι απαραίτητη και η υπόλοιπη να διατηρείται στο ψυγείο μέχρι την επόμενη χρήση. Σε ατομική συσκευασία της μίας μερίδας 90-100 γραμμαρίων κυκλοφορούν, τέλος, οι σαλάτες Ιταλιάνα, Γουστόζα και Καπριτσιόζα οι οποίες είναι πολύ βολικές για τον καταναλωτή και προσφέρουν ένα εύκολο γεύμα. Αξίζει να σημειωθεί άλλωστε, ότι σε έρευνα του State of Grocery Consumer, το 34% των CEO στις επιχειρήσεις τροφίμων υπέδειξε το έτοιμο φαγητό ως την κορυφαία προτεραιότητα για τα επόμενα χρόνια. Και αυτό γιατί η τάση για ευκολία στο φαγητό είναι από τις πλέον ανερχόμενες, με την κατηγορία του Ready to Eat (RTE ή, στα ελληνικά, έτοιμου φαγητού) να έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνει τα δεδομένα στο εξωτερικό, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αντίστοιχα μίνι μάρκετ. Έρευνα της Nielsen στις ΗΠΑ κατέγραψε ότι το 57% των καταναλωτών επιζητά περισσότερο από καθετί στα καταστήματα της μικρής λιανικής (convenience stores) την υπηρεσία των έτοιμων λύσεων φαγητού.