Απώλειες και νέα δεδομένα στην αγορά

Απώλειες που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ καταγράφει τα τελευταία χρόνια η ελληνική αγορά αναψυκτικών, καθώς αποδείχτηκε ότι ήταν ένα προϊόν που έκοψαν εύκολα οι Έλληνες, λόγω κρίσης. Ταυτόχρονα, οι νέες διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών εξηγούν ουσιαστικά και τη νέα τάση σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα αναψυκτικά.

Οι εταιρείες του κλάδου, σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στην Ελλάδα, έχουν αρχίσει να προσφέρουν πιο υγιεινές επιλογές στο κοινό, περιορίζοντας το επίπεδο ζάχαρης, καθώς αυτό φαίνεται ότι αναζητούν πλέον οι ίδιοι οι καταναλωτές.

Για τον λόγο αυτό, οι μεγάλες βιομηχανίες επεκτείνουν συνεχώς το χαρτοφυλάκιό τους.
Με τις απώλειες του τζίρου του κλάδου να φτάνουν το 50%, οι κυριότεροι παίχτες της αγοράς αναδιαμορφώνουν την τακτική τους και δίνουν μάχη για την κατάκτηση μεγαλύτερου μεριδίου της πίτας, η οποία χαρακτηρίζεται από την ενίσχυση των ελληνικών εταιρειών, έναντι των πολυεθνικών. Τα προϊόντα χωρίς ζάχαρη αποτελούν το μέσο των εταιρειών, προκειμένου να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους, προσεγγίζοντας περισσότερες καταναλωτικές ομάδες.

Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων αναμένεται να παίξει κι η μεταβολή του συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 13%.

«Κυρίαρχα» τα αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη

Η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων επιβεβαιώνεται και από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών (ΣΕΒΑ), που ανέλαβε εθελοντική δέσμευση μέχρι το 2020 για μείωση κατά 10% της ζάχαρης σε ανθρακούχα και μη ανθρακούχα αναψυκτικά, παγωμένο τσάι, προϊόντα έτοιμου καφέ, αθλητικά και ενεργειακά ποτά των εταιρειών-μελών του. Όπως ανέφερε σε συνέντευξή της στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» η πρόεδρος του ΣΕΒΑ, Αγγελική Πατρούμπα, η πρωτοβουλία οφείλεται στην αλλαγή των προτιμήσεων του καταναλωτικού κοινού, που αναζητά πλέον πιο υγιεινά προϊόντα, και στην πρόσκληση των κρατών-μελών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μία συντονισμένη προσέγγιση στην ανασύνθεση των προϊόντων τροφίμων, με μείωση της ζάχαρης. Ο κλάδος των αναψυκτικών στην Ελλάδα θεωρείται πρωτοπόρος στον τομέα αυτό, καθώς από τη δεκαετία του 1980 έχουν κυκλοφορήσει στην ελληνική αγορά προϊόντα μειωμένων θερμίδων, χωρίς ζάχαρη.

«Η πρωτοβουλία για μείωση της ζάχαρης κατά 10% έως το 2020 ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες κι απαιτήσεις των καταναλωτών και στην Ευρωπαϊκή Πολιτική για ανασύνθεση των προϊόντων τροφίμων. Επιπλέον, η μείωση των πρόσθετων σακχάρων είναι προτεινόμενη δράση του «ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ» της Εθνικής Επιτροπής Διατροφικής Πολιτικής του Υπουργείου Υγείας και της δέσμευσης που ανέλαβε η Ένωση Ευρωπαϊκών Συνδέσμων Βιομηχανιών Αναψυκτικών (UNESDA) τον Φεβρουάριο του 2017», ανέφερε χαρακτηριστικά στο περιοδικό μας η κα Πατρούμπα.

Όλες οι κινήσεις των εταιρειών του κλάδου, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, δείχνουν την «κυρίαρχη» τάση προς πιο υγιεινές επιλογές στα αναψυκτικά. Τα στοιχεία δείχνουν και στη χώρα μας ότι τα αναψυκτικά με στέβια ή χωρίς ζάχαρη έχουν αρχίσει να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς και θεωρείται πια δεδομένο ότι θα «κυριαρχήσουν» τα επόμενα χρόνια. Η προσπάθεια του ΣΕΒΑ επικροτήθηκε από την Ελληνική Ιατρική Εταιρεία Παχυσαρκίας (ΕΙΕΠ), καθώς συμβάλλει στην αντιμετώπιση και την πρόληψη της νόσου της παχυσαρκίας, ιδιαίτερα της παιδικής, που έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στη χώρα μας. Κι ενώ η ζάχαρη μειώνεται στα αναψυκτικά, νέα συστατικά εμφανίζονται στο προσκήνιο, με την κάνναβη να αποτελεί τον βασικό πρωταγωνιστή της νέας γενιάς προϊόντων.

Νέα παγκόσμια τάση τα αναψυκτικά με κάνναβη

Η ανάπτυξη που παρατηρείται στον τομέα της βιομηχανικής κάνναβης δε γινόταν να μην επηρεάσει και τον κλάδο των αναψυκτικών, με αποτέλεσμα την κυκλοφορία στην αγορά καινοτόμων προϊόντων, που σηματοδοτούν μια νέα εποχή για τον χώρο. Ο κλάδος των αναψυκτικών παγκοσμίως, άλλωστε, αναζητά «διεξόδους» από τη μείωση του τζίρου που έφεραν οι πιο υγιεινές επιλογές των καταναλωτών. Μία τάση, απόλυτα καινοτόμος, λοιπόν, η οποία μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα, είναι κι αυτή που περιλαμβάνει την κάνναβη. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Leader του κλάδου Coca Cola εξέδωσε πριν λίγο καιρό Δελτίο Τύπου, στο οποίο ανέφερε ότι σκέφτεται να παράγει ένα ποτό που περιλαμβάνει CBD. Η εταιρεία Coca Cola βρίσκεται σε συνομιλίες με την παραγωγό κάνναβης Aurora Cannabis Inc για τη δημιουργία ενός αναψυκτικού που θα περιέχει κάνναβη, με στόχο να απαλύνει τον πόνο και τις κράμπες, αλλά και να βοηθά στην αντιμετώπιση φλεγμονών.

Σε ανακοίνωσή της, μάλιστα, η Coca Cola ανέφερε ότι: «Μαζί με άλλες εταιρείες στη βιομηχανία αφεψημάτων και ποτών παρακολουθούμε στενά την ανάπτυξη της μη ψυχοδραστικής κανναβιδιόλης (CBD) ως συστατικού σε αρκετά αφεψήματα και ποτά παγκοσμίως».

Τα αναψυκτικά με κάνναβη θεωρούνται ήδη, λοιπόν, ένα προϊόν με πολύ μέλλον, που όμως σε πολλές χώρες αποτελεί και το παρόν. Ανάμεσά τους βρίσκεται κι η Ελλάδα, αφού ήδη υπάρχει στην αγορά αναψυκτικό με κάνναβη, το οποίο είναι μάλιστα διαθέσιμο και για τα μίνι μάρκετ και τη μικρή λιανική.

Η εταιρεία Saga Group, με έδρα τη Θεσσαλονίκη κι εμπειρία χρόνων στη μικρή λιανική, τα τελευταία χρόνια έχει λανσάρει στην αγορά ένα καινοτόμο προϊόν με βάση την κάνναβη, το motivation drink, Le Cannabis, με ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό, εξωτικά φρούτα κι εκχύλισμα κάνναβης sativa. Στο προηγούμενο τεύχος του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» σας είχαμε παρουσιάσει το προϊόν, στο πλαίσιο του ρεπορτάζ της Athens Cannabis Expo, με τους εκπροσώπους της εταιρείας να μας ενημερώνουν για τη δυνατότητα πανελλαδικής κάλυψης των καταστημάτων με το εν λόγω προϊόν.

Είσοδος σε νέες κατηγορίες

Εκτός από τα αναψυκτικά με βιομηχανική κάνναβη, στην αγορά των αναψυκτικών υπάρχει η τάση να εφαρμόζονται διαρκώς νέες τεχνολογίες, προκειμένου να παρασκευαστούν καινοτόμα προϊόντα. Εξαιτίας της υψηλής θέσης που παρουσιάζουν στις προτιμήσεις των καταναλωτών τα προϊόντα ψυγείου που σχετίζονται με την υγιεινή διατροφή, π.χ. ροφήματα με αλόη, κρύο τσάι ή χυμοί, οι εταιρείες αναψυκτικών αναγκάζονται να κάνουν στροφή προς παρόμοια προϊόντα, ξεφεύγοντας από τα παραδοσιακά αναψυκτικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σειρά κρύου τσαγιού, Fuze tea, από την Coca Cola, που συνδυάζει εκχυλίσματα τσαγιού από 100% βιώσιμες καλλιέργειες με χυμό φρούτων κι αρωματικά βότανα (όπως ο ιβίσκος, το χαμομήλι κι η λουίζα).

Παράλληλα, η Λουξ εμπλουτίζει τη νέα γενιά προϊόντων της, plus ‘n light, με το λουξ plus ‘n light tea, το οποίο παράγεται μόνο με φυσικά γλυκαντικά, 0% ζάχαρη και 60% λιγότερες θερμίδες, σε γεύση ροδάκινο, κόκκινα φρούτα και λεμόνι. Τα νέα προϊόντα στοχεύουν, κυρίως, στην αύξηση των εσόδων των εταιρειών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που παραδοσιακά «ανεβαίνουν» εξαιτίας της υψηλής θερμοκρασίας και του τουρισμού. Με τα παραδοσιακά αναψυκτικά να δέχονται «πιέσεις», πολλές επιχειρήσεις και στην Ελλάδα έχουν ήδη φροντίσει να ενισχύσουν το χαρτοφυλάκιό τους με νέους και διαφορετικούς κωδικούς ροφημάτων, στοχεύοντας και στους καταναλωτές που αναζητούν πιο υγιεινές επιλογές.

«Ένεση» στον τζίρο των μίνι μάρκετ ο τουρισμός

Ο τουρισμός κι η εισαγόμενη κατανάλωση «κρατούν» ψηλότερα τον τζίρο των σουπερμάρκετ και των μίνι μάρκετ, με τις πωλήσεις στα αναψυκτικά να σημειώνουν παραδοσιακά αύξηση κατά την περίοδο του καλοκαιριού. Οι καλοκαιρινοί μήνες αποτελούν ευκαιρία τόνωσης του τζίρου για τα καταστήματα της μικρής λιανικής, λόγω σημαντικής εισροής τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό κι αυξημένης ζήτησης, λόγω υψηλών θερμοκρασιών.

Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων αναμένεται να παίξει κι η μεταβολή του συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 13%, που σημειώθηκε στα προϊόντα που πωλούνται στα ράφια των σουπερμάρκετ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι χυμοί και τα αναψυκτικά.

Κώστας Καραμεσίνης
«Μεγάλη ζήτηση και τον χειμώνα»

Το καλοκαίρι τα προϊόντα ψυγείου αποτελούν σταθερά το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου των μίνι μάρκετ, αλλά, ειδικά όσον αφορά τα αναψυκτικά, η εικόνα δεν αλλάζει ούτε τον χειμώνα, παρά την προφανή μείωση των πωλήσεών τους, όπως μας είπε και ο κ. Κώστας Καραμεσίνης, ιδιοκτήτης του καταστήματος επί της οδού Ανδρέα Παπανδρέου, στο Ίλιον. «Την πιο μεγάλη ζήτηση και τον χειμώνα έχουν τα πατατάκια και τα αναψυκτικά, με τα ενεργειακά ποτά να φεύγουν επίσης αρκετά».