«Στροφή» στους eco-friendly κωδικούς

Σημαντική «στροφή» παρατηρείται επίσης στην αγορά στα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα και τις συσκευασίες, καθώς οι νεότεροι κυρίως καταναλωτές παρουσιάζουν αυξημένη οικολογική συνείδηση σε σχέση με το παρελθόν. Οι eco-friendly κωδικοί απορρυπαντικών προτιμώνται από το αγοραστικό κοινό, με τις εταιρείες να προωθούν ανάλογα προϊόντα με πιο «πράσινο» προσανατολισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την έρευνα της EY Future Consumer Index, η πλειοψηφία των καταναλωτών (64%) σκοπεύουν να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις όσων καταναλώνουν. Η προτεραιοποίηση της βιωσιμότητας αποτελεί μια βασική αναδυόμενη τάση παγκοσμίως. Το 30% των ερωτηθέντων της έρευνας δήλωσε ότι ξοδεύει σήμερα περισσότερα για προϊόντα που είναι βιώσιμα και καλύτερα για το περιβάλλον, ενώ το 64% είναι διατεθειμένο να αλλάξει συνήθειες και συμπεριφορές εάν αυτό ωφελεί την κοινωνία.
Παρ’ όλα αυτά, το 60% σκοπεύουν να εστιάσουν περισσότερο στη σχέση ποιότητας-τιμής (value for money).

«Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές εμφανίζονται πρόθυμοι να αγοράσουν επώνυμα καθαριστικά».

Η τιμή παίζει ρόλο στις πωλήσεις

Η πανδημία έφερε στο προσκήνιο νέες τάσεις, προβληματίζοντας τους καταναλωτές για τις επιλογές που κάνουν στα σούπερ και μίνι μάρκετ και στην κατηγορία των καθαριστικών. Οι «πράσινοι» κωδικοί φαίνεται να αποτελούν το μέλλον, όμως στα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά γενικής χρήσεως η τιμή και οι προσφορές παίζουν, επίσης, σημαντικό ρόλο. Η πανδημία δεν προκάλεσε στο αγοραστικό κοινό μόνο φόβο για την υγεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών ανησυχεί για τον αντίκτυπο της πανδημίας της Covid-19 και στα οικονομικά τους, ενώ 1 στους 2 πιστεύει ότι η τιμή είναι σημαντικότερο κριτήριο για τις αγορές σήμερα, σε σχέση με πριν από την πανδημία. Οι καταναλωτές, κατά τις αγορές καθαριστικών, εξετάζουν σχολαστικά τις τιμές και θέλουν να αγοράζουν προϊόντα που αξίζουν τα χρήματά τους.

Κυριαρχούν οι πολυεθνικές στην κατηγορία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Infobank Hellastat, ο κλάδος των απορρυπαντικών εμφανίζει χαρακτηριστικά ολιγοπωλίου. Απαρτίζεται από μικρό αριθμό επιχειρήσεων που προσφέρουν ανομοιογενή προϊόντα. Οι λίγες μεγάλες εταιρείες διαθέτουν εκτεταμένη προϊοντική βάση, καλύπτοντας διαφορετικούς τομείς της αγοράς, ενώ οι μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις ειδικεύονται κυρίως στην παραγωγή σαπουνιών. Αρκετές εταιρείες εμφανίζουν ταυτόχρονη δραστηριότητα και σε άλλους τομείς, όπως παραγωγή ή/και εισαγωγή διάφορων χημικών προϊόντων, απολυμαντικών, καλλυντικών, χαρτικών κ.ά. Οι εταιρείες του κλάδου διακρίνονται σε δυο κατηγορίες: Από τη μία πλευρά, βρίσκονται οι θυγατρικές πολυεθνικών ομίλων, οι οποίες επιδεικνύουν εμπορική κυρίως δραστηριότητα, εισάγοντας τα προϊόντα των μητρικών τους, με κύριο χαρακτηριστικό την παρουσία σε διάφορες κατηγορίες καταναλωτικών ειδών και, από την άλλη, υπάρχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Αυτές παρασκευάζουν είτε δικά τους προϊόντα είτε προϊόντα για λογαριασμό άλλων εταιρειών του κλάδου. Μεγάλα μερίδια αγοράς καταλαμβάνουν πολυεθνικές, όπως η Procter & Gamble, η Unilever, η Colgate-Palmolive και η Henkel, όπου τα «premium» προϊόντα κυριαρχούν στην αγορά.

Ανάρπαστα και τα χαρτικά

Στην κατηγορία των καθαριστικών θα πρέπει να προστεθούν και τα χαρτικά, αφού οι πωλήσεις τους εκτοξεύτηκαν, επίσης, κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού. Όχι μόνο στα σούπερ και μίνι μάρκετ αλλά και στο κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου, από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία και μετά, οι καταναλωτές αύξησαν τις αγορές τους σε κωδικούς που βοηθούν στην προστασία τους έναντι του ιού. Σχετική έρευνα της εταιρείας Convert Group σημειώνει τη ραγδαία ανάπτυξη στο κανάλι του online σούπερ μάρκετ και είναι ενδεικτική και για τη γενικότερη τάση στην αγορά. Πιο συγκεκριμένα και μελετώντας όλες τις κατηγορίες online αγορών που αυξήθηκαν σε αξία στο διάστημα μετά την πρώτη καραντίνα, καταγράφεται άνοδος 196% σε είδη περιποίησης και 172% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο προ του κορωνοϊού. Χαρτιά κουζίνας, χαρτοπετσέτες και άλλα σχετικά προϊόντα έγιναν ανάρπαστα κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών της πανδημίας. Οι πωλήσεις τους, βέβαια, παραμένουν υψηλές και τους τελευταίους μήνες, αποτελώντας μια σημαντική κατηγορία προϊόντων και για τα μίνι μάρκετ.