Προϊόντα βρώμης και ολικής άλεσης. Τα προϊόντα ολικής άλεσης και βρώμης έχουν «κατακλύσει» τα τελευταία χρόνια την αγορά και υπάρχουν πια στα ράφια όλων των καταστημάτων. Το καταναλωτικό κοινό δείχνει να επιμένει στην επιλογή προϊόντων που ταυτίζονται με την υγιεινή διατροφή, με αποτέλεσμα να δείχνει το… δρόμο και στον επαγγελματία της μικρής λιανικής.

Της Ελένης Σαραντάκη

Η υγιεινή διατροφή αυξάνει τις πωλήσεις

Τα τελευταία χρόνια τα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ έχουν γεμίσει με προϊόντα ολικής άλεσης ή με κωδικούς που έχουν βάση τη βρώμη, αφού η αλλαγή του lifestyle στο δυτικό κυρίως κόσμο τα καθιέρωσε στη συνείδηση του καταναλωτή ως υγιεινές επιλογές για κάθε ηλικία. Η «στροφή» του αγοραστικού κοινού στην ισορροπημένη διατροφή και στην άσκηση ήταν λογικό να δώσει ώθηση σε κατηγορίες τροφίμων που συνδέονται στενά με την υγεία και την ευεξία, ενώ παράλληλα προσφέρουν πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό, όπως είναι οι βιταμίνες, τα μέταλλα, τα αντιοξειδωτικά κ.ά.

Η βρώμη, με την αλλαγή στις τάσεις, απέκτησε νέα δυναμική, αφού άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στην παρασκευή φυτικών ροφημάτων, σε ζυμαρικά, σε βρεφικές τροφές και σε γλυκά snacks.

Τα προϊόντα ολικής άλεσης έχουν πλέον κεντρική θέση στο καλάθι κάθε Έλληνα καταναλωτή και είναι λογικό να επενδύουν σε αυτά και οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής, προκειμένου να δουν το τζίρο τους να αυξάνεται. H εν λόγω αγορά υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 5 δισ. δολάρια μέχρι το 2027 με «εισιτήριο» τα αρτοσκευάσματα και τα δημητριακά. Η βρώμη από την άλλη πλευρά, έχει εξελιχθεί σε βασική «πρωταγωνίστρια» στην κατηγορία των snacks, αφού επιτρέπει απόλαυση, χωρίς όμως τις ενοχές που τη συνόδευαν συνήθως στο παρελθόν.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, ο όγκος της παγκόσμιας αγοράς βρώμης για το 2022 ανήλθε σε 27,73 εκατ. τόνους, ενώ αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,8% μεταξύ 2023-2028. Πρόκειται για μια σημαντική κατηγορία που περιλαμβάνει δημητριακά, άλευρα και πλήθος άλλων προϊόντων που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης διατροφής. Τα δημητριακά βρώμης αποτελούν τη δημοφιλέστερη κατηγορία προϊόντων από την εν λόγω πρώτη ύλη, αφού μέσα σε μερικά χρόνια ενίσχυσαν την παρουσία τους στο ράφι, μεταμορφώνοντας αισθητά τα προϊόντα που συνδέονται με το πρωινό.

Επιμένουν υγιεινά οι καταναλωτές παρά τις ανατιμήσεις

Μέσα στο 2022 και πλέον το 2023, οι ανατιμήσεις έχουν δημιουργήσει τεράστια ανασφάλεια τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους καταναλωτές. Οι αυξήσεις στις τιμές σε είδη πρώτης ανάγκης και διατροφής έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο, ανατρέποντας αρκετές καταναλωτικές συνήθειες που ήταν παγιωμένες στο παρελθόν. Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση δε γινόταν να μην επηρεάσουν και τις τιμές των προϊόντων ολικής άλεσης και βρώμης, αφού αρκετές ήταν οι αυξήσεις που σημειώθηκαν το προηγούμενο διάστημα και συνεχίζονται. Ωστόσο, η τάση της υγιεινής διατροφής είναι αρκετά ισχυρή, με αποτέλεσμα τα προϊόντα που παράγουν οι βιομηχανίες να μην έχουν χάσει τη δυναμική τους. Δεν είναι μάλιστα λίγοι και οι νέοι κωδικοί που εμφανίζονται καθημερινά στην αγορά, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τις επιλογές των καταναλωτών. Τα μπισκότα βρώμης, το ψωμί του τοστ και τα snacks ολικής άλεσης προτιμώνται στις μέρες μας από μια μεγάλη μερίδα πελατών των μίνι μάρκετ, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που απορρίπτουν πλήρως το λευκό αλεύρι και τα παράγωγά του.