Πώς επηρεάζονται τα μίνι μάρκετ

χύμα τσίπουροΌπως αναφέρθηκε και παραπάνω, η εγκύκλιος από το υπουργείο έχει ως στόχο κυρίως τα καταστήματα της εστίασης, καθώς θέλει να προστατεύσει τις ονομασίες «τσίπουρο» και «τσικουδιά» για όσους τουρίστες τα δοκιμάζουν στην Ελλάδα, αλλά και για όσους τα βρίσκουν μέσω της σχετικής διακίνησης στο εξωτερικό. Παρ’ όλα αυτά, οι έλεγχοι αφορούν και τις κάβες και τα καταστήματα της μικρής λιανικής, όπου πωλούνται δηλαδή τα σχετικά προϊόντα. Σύμφωνα με την ενημέρωση που υπάρχει, θα πρέπει οι καταστηματάρχες να κάνουν την ίδια διάκριση στην ονομασία, πουλώντας χύμα μόνο «Προϊόν Απόσταξης Μικρών Αποσταγματοποιών».

Ακόμη και γι’ αυτό, όμως, θα πρέπει να έχουν απόλυτη γνώση της προέλευσής του, αφού απαγορεύεται να προκύπτει από μικρούς παραγωγούς που έχουν άδεια μόνο για… κατανάλωση. Κι αυτό γιατί ειδικά μέσα από το κανάλι του μίνι μάρκετ διακινούνται πολλά προϊόντα παρεμπορίου, χωρίς σχετικές άδειες. Σύμφωνα με τους ίδιους τους αποσταγματοποιούς, υπάρχει έξαρση τα τελευταία χρόνια στη χύμα διακίνηση, η οποία κι οφείλεται στη μεγάλη διαφορά της φορολογίας ανάμεσα στο χύμα και το τυποποιημένο τσίπουρο.

Οι έλεγχοι έχουν πάρει «φωτιά» και μια απλή παράβαση μπορεί να τιμωρηθεί ακόμη και με πρόστιμο 1.000 ευρώ για τον ιδιοκτήτη του καταστήματος.

«Σαρώνουν» οι έλεγχοι με «τσουχτερά» πρόστιμα

Από τη στιγμή, μάλιστα, που το υπουργείο ενημέρωσε για το γεγονός και προανήγγειλε τους σχετικούς ελέγχους, οι αρμόδιοι φορείς έχουν πάρει «φωτιά», με χιλιάδες καταστήματα να έχουν ελεγχθεί ήδη και τα πρόστιμα να ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, καθώς μια απλή παράβαση μπορεί να τιμωρηθεί ακόμη και με πρόστιμο 1.000 ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια μιας εβδομαδιαίας επιχειρησιακής δραστηριότητας για την πάταξη του παρεμπορίου από τη γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή ανακοινώθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 24,5 χιλιάδων ευρώ. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων γνωστοποίησε τα εξής, μετά από ελέγχους μόλις μίας εβδομάδας:

1) Κατά το χρονικό διάστημα από 03.02.2020 έως 09.02.2020 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 296 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν συνολικά 40 παραβάσεις.
2) Σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, τη Δημοτική Αστυνομία, το Λιμενικό Σώμα και τη συνδρομή των τοπικών, δημοτικών και περιφερειακών Αρχών, οι επιχειρήσεις ελέγχου για την αντιμετώπιση του παρεμπορίου έλαβαν χώρα σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Κοζάνη.
3) Ελέγχθηκαν, κατασχέθηκαν και καταστράφηκαν δεκάδες είδη παρεμπορίου (περισσότερα από 1.120 τεμάχια), κυρίως απομιμητικά, τα οποία θα διακινούνταν παράνομα στην αγορά.
4) Επιβλήθηκαν πρόστιμα σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για έλλειψη παραστατικών εμπορίας και παράνομης διακίνησης, έλλειψη αδείας, κ.ά. συνολικού ύψους 18.000 ευρώ.
5) Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκαν 85 έλεγχοι σε καταστήματα μαζικής εστίασης, κατά τους οποίους βεβαιώθηκαν 7 παραβάσεις κι επιβλήθηκαν πρόστιμα, συνολικού ύψους 6.500 ευρώ, που αφορούσαν παραπλανητική ένδειξη επί τιμοκαταλόγων για το προϊόν «τσίπουρο» και το προϊόν «απόσταξης μικρών αποσταγματοποιών» (διημέρων). Ο μικρός αριθμός παραβάσεων αποδεικνύει τη συμμόρφωση των καταστηματαρχών με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία περί διάθεσης τσίπουρου σε καταστήματα μαζικής εστίασης.

ΣΕΑΟΠ – Καλογιάννης: «Πρέπει και τα μίνι μάρκετ να συμβάλλουν στην προστασία του τσίπουρου και της τσικουδιάς»

Για ένα θετικό νέο για το τσίπουρο και την τσικουδιά, το οποίο δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στα μίνι μάρκετ και τη μικρή λιανική, έκανε λόγο στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), Νίκος Καλογιάννης. «Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι με την απόφαση της Γενικής Γραμματείας Προστασίας Εμπορίου και Καταναλωτή, να εντάξει στο “επιχειρησιακό πλάνο ελέγχου & εποπτείας της αγοράς” ελέγχους στα σημεία που εμπλέκονται στη διακίνηση και πώληση των προϊόντων απόσταξης μικρών αποσταγματοποιών (διήμερων), προκειμένου να τηρηθεί το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο απαγορεύει τη χρήση της ένδειξης “τσίπουρο” και “τσικουδιά” για τέτοια προϊόντα. 

Με τον τρόπο αυτό, προστατεύεται η γεωγραφική ένδειξη “τσίπουρο” και “τσικουδιά” από προϊόντα που δεν διασφαλίζουν την τήρηση των προδιαγραφών που προβλέπονται από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την υγεία των καταναλωτών από προϊόντα αμφιβόλου προελεύσεως και ποιότητας. Η απόφαση αυτή, αναμφίβολα, συμβάλλει στην αναβάθμιση του κύρους του τσίπουρου/τσικουδιάς, στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και, στην πραγματικότητα, ωφελεί και τους αμπελοκαλλιεργητές, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της αξίας της παραγωγής τους.

Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ο ΣΕΑΟΠ στηρίζει τον θεσμό των διήμερων και του εθίμου της χωρικής Απόσταξης, μιας παράδοσης από την οποία άλλωστε κι εμείς προερχόμαστε.
Δυστυχώς, όμως, έχει δημιουργηθεί, μέχρι σήμερα, ένα άναρχο καθεστώς, με την παντελή απουσία ελέγχων για ένα προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την κατοχύρωση και προστασία της Ένδειξης από την ΕΕ. Σήμερα, το τσίπουρο προστατεύεται από την ΕΕ εντός της αγοράς της αλλά και σε διακρατικές συμφωνίες με τρίτες Χώρες. Με στοιχεία που λάβαμε από τις ελληνικές Αρχές,  από τις περίπου 50.000 άδειες απόσταξης που εκδίδονται κάθε χρόνο, η συντριπτική πλειοψηφία (το 93%), παράγει ποσότητα κάτω των 150 λίτρων, ποσότητα η οποία σαφώς αφορά ιδία κατανάλωση κι όχι εμπορία. Αγωνιούμε για την προστασία της Γεωγραφικής Ένδειξης του Τσίπουρου/Τσικουδιάς. Πρέπει να σταματήσει το φαινόμενο να μπαίνουν βυτία από όμορες χώρες, να βαφτίζονται ελληνικό τσίπουρο κι έτσι να ανθεί το λαθρεμπόριο σε τσίπουρο ανεξέλεγκτα, αφορολόγητα, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία του καταναλωτή».

Πώς επηρεάζει η νέα εγκύκλιος την πώληση χύμα τσίπουρου και τσικουδιάς από τα καταστήματα της μικρής λιανικής;

χύμα τσίπουρο«Πρέπει όλοι να συμβάλλουμε στην προστασία της κατηγορίας του τσίπουρου και της τσικουδιάς. Η απόφαση αυτή της γ.γ. Προστασίας Εμπορίου και Καταναλωτή είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Την προστασία, δηλαδή, της γεωγραφικής Ένδειξης του τσίπουρου και τσικουδιάς. Από τη στιγμή που το προϊόν που διαθέτει το εκάστοτε κατάστημα, όπως τα μίνι μάρκετ, πληροί τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί, νομίζουμε ότι δεν θα έχουν να αντιμετωπίσουν κανένα θέμα, ούτε μείωσης κατανάλωσης, ούτε προστίμων, αλλά πολύ περισσότερο δεν κινδυνεύει η υγεία κάποιου από τους πελάτες του καταστήματος».