Τα vegan προϊόντα κερδίζουν χώρο στα ψυγεία των μίνι μάρκετ

Μια κατηγορία που αξίζει ιδιαίτερη αναφορά είναι αυτή των κατεψυγμένων φυτικών υποκατάστατων κρέατος, κοτόπουλου και ψαριού και όσων παρασκευάζονται με αυτά, όπως οι πίτες ή οι κατεψυγμένες πίτσες με φυτικά υποκατάστατα γαλακτοκομικών και κρέατος. Η αύξηση της ζήτησης για κατεψυγμένα vegan προϊόντα είναι τέτοια που στο εξωτερικό τα καταστήματα λιανικής τους αφιερώνουν περισσότερο χώρο, ενώ η κατηγορία έχει ξεχωριστή θέση στην κατάψυξη και σε πολλά ελληνικά σούπερ μάρκετ. Οι προτάσεις για vegan μπιφτέκια πλέον είναι δεκάδες, ενώ αρκετές ευκαιρίες παρουσιάζει και η ανερχόμενη κατηγορία των vegan ψαριών.

Μεγάλη ζήτηση παρουσιάζουν παράλληλα και οι πίτες με πρώτες ύλες φυτικής προέλευσης. Σε μικρό χρονικό διάστημα, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία της κατεψυγμένης ζύμης έχουν ενισχύσει το χαρτοφυλάκιό τους με vegan προτάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σειρά «Σπιτική Ζύμη» από την Ιονική, που πλέον περιλαμβάνει χορτοφαγική μπουγάτσα με κιμά που παράγεται από κιμά BeyondMeat, φυτική μαγιονέζα, μουστάρδα, δυόσμο και μαύρο πιπέρι. Αρκετές vegan προτάσεις έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά και από την alfa.

Οι πίτες Κιχί σπανάκι, Τσαλακωτή χορτόπιτα, Κασσιάτα Ζαγορίου με πλιγούρι, Μπουγάτσα με κρέμα και Μίνι Ρολά πατάτας είναι κατάλληλες για όσους ακολουθούν τη συγκεκριμένη διατροφή και αναζητούν στα ψυγεία των καταστημάτων περισσότερες, γρήγορες στην προετοιμασία, επιλογές. Τέλος, μια vegan πίτα με υποκατάστατο τυριού, φτιαγμένη από παραδοσιακή Ηπειρώτικη συνταγή, περιλαμβάνεται στη γκάμα της εταιρείας Ροδούλα. Πρόκειται για τη Vegan Πατσαβουρόπιτα που είναι διαθέσιμη σε συσκευασία των 900 γραμμαρίων.

Έτοιμα γεύματα και από την κατάψυξη

Εκτός από τα plant based προϊόντα, σταθερά ανεβαίνουν στις προτιμήσεις του κοινού και τα γεύματα σε κατεψυγμένη μορφή. Γενικότερα, τα τελευταία χρόνια, τα έτοιμα γεύματα παρουσιάζουν μεγάλη άνοδο και οι εκτιμήσεις του κλάδου τα φέρνουν στο προσκήνιο των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, στο άμεσο μέλλον. Μαζί με τα έτοιμα γεύματα ψυγείου, όμως, αυξάνονται οι πωλήσεις και για τα αντίστοιχα κατεψυγμένα προϊόντα, που ο καταναλωτής μπορεί να τα βγάλει από την κατάψυξη και να έχει έτοιμο φαγητό μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Προς αυτή την κατεύθυνση, η εταιρεία Μπάρμπα Στάθης για παράδειγμα έχει λανσάρει πλήθος επιλογών σε συσκευασίες που περιλαμβάνουν τα απαραίτητα υλικά και απαιτούν απλά μαγείρεμα, όπως είναι τα ζυμαρικά ή το ρύζι με λαχανικά και τα παραδοσιακά γεύματα όπως το λαχανόρυζο ή οι αγκινάρες αλά πολίτα της σειράς «Ας Μαγειρέψουμε». Η γενικότερη ζήτηση, μάλιστα, για ευκολία και ταχύτητα στο μαγείρεμα έχει οδηγήσει τις βιομηχανίες να λανσάρουν κατεψυγμένες λύσεις ακόμα και για την παρασκευή μιας απλής σαλάτας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις λωρίδες κοτόπουλου που κυκλοφορούν από την εταιρεία Υφαντής που χρειάζονται απλά ζέσταμα.

Η στροφή στα θαλασσινά ευνοεί τα κατεψυγμένα προϊόντα

Εκτός από τα ψάρια, στους καταψύκτες των σούπερ και μίνι μάρκετ κυκλοφορεί ένα ευρύ κωδικολόγιο θαλασσινών, όπως οι γαρίδες, τα καλαμάρια, τα όστρακα πάσης φύσεως κ.ά. Η ζήτηση, μάλιστα, των θαλασσινών αναμένεται να «εκτοξευτεί» τα επόμενα χρόνια, αφού όλο και περισσότεροι καταναλωτές αποφασίζουν να απομακρυνθούν από το κρέας.
Οι ειδικοί στον τομέα αυτό προβλέπουν ότι η παγκόσμια κατανάλωση αυτών των τροφών θα αυξηθεί από 80 εκατομμύρια τόνους σε σχεδόν 155 εκατ. τόνους μέσα στις επόμενες τρεις δεκαετίες, εφόσον η παραγωγή ανταποκριθεί για να καλύψει τη ζήτηση και έτσι δεν θα ανέβουν οι τιμές των ψαριών και άλλων θαλασσινών.
Βασικός στόχος της τάσης θεωρείται το θετικό αντίκτυπο τόσο στην ανθρώπινη υγεία λόγω καλύτερης διατροφής, όσο και στο περιβάλλον, αφού η παραγωγή τροφών ζωικής προέλευσης ευθύνεται για πολύ μεγαλύτερο ποσοστό «αερίων του θερμοκηπίου», που επιδεινώνουν την κλιματική αλλαγή.

Απαραίτητος ο καταψύκτης για τα μίνι μάρκετ

Όπως γίνεται αντιληπτό, τα κατεψυγμένα προϊόντα αποτελούν μία κατηγορία με μεγάλο ενδιαφέρον τον τελευταίο καιρό, το οποίο και αναμένεται να παραμείνει υψηλό και στο μέλλον. Με τις νέες γενιές να αφιερώνουν όλο και λιγότερο χρόνο στο μαγείρεμα, τα τρόφιμα που μπορούν να βγουν ανά πάσα στιγμή από την κατάψυξη και να προσφέρουν ένα έτοιμο γεύμα, είναι αυτά που θα συνεχίσουν να έχουν ανάπτυξη και τα επόμενα χρόνια. Το γεγονός επιβεβαιώνεται και από την αύξηση των πωλήσεων που καταγράφεται για τη συγκεκριμένη κατηγορία, μέσα από τις online πωλήσεις, οι οποίες και προέρχονται κυρίως από τη νέα γενιά, που είναι εξοικειωμένη με το διαδίκτυο. Οι διαδικτυακές αγορές έχουν γίνει πια «κτήμα» όλων των καταναλωτών, αλλά οι millenials και Gen Z, είναι αυτοί που οδηγούν συνήθως τις τάσεις σε αυτές. Ως εκ τούτου, τα μίνι μάρκετ θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο ενίσχυσης της γκάμας τους με κατεψυγμένα προϊόντα, αφού πολλά καταστήματα δεν έχουν καν καταψύκτη. Με τη ζήτηση όμως να ανεβαίνει, όλα δείχνουν ότι θα γίνει απαραίτητος στο προσεχές μέλλον, για μία περαιτέρω διεύρυνση του τζίρου τους.

Xριστιάνα Χατζή
«Μεγάλη ζήτηση για κατεψυγμένες πίτες»

Τη μεγάλη ζήτηση σε έτοιμες και κατεψυγμένες πίτες επισήμανε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» η κυρία Χριστιάνα Χατζή από το παντοπωλείο Γαστρογωνία, επί της οδού Αναγεννήσεως στη Νέα Ιωνία. Στο ξεκίνημα της πανδημίας του κορωνοϊού η κίνηση στο εν λόγω κατάστημα αυξήθηκε σημαντικά, με ένα από τα προϊόντα που ξεχώρισαν να είναι οι έτοιμες πίτες. «Άρχισαν να έχουν πολύ μεγαλύτερη ζήτηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια με αποτέλεσμα να ενισχύσουμε κι εμείς τα ψυγεία με περισσότερους κωδικούς για να καλύψουμε τους πελάτες μας», εξήγησε στο περιοδικό μας. Θα πρέπει να σημειωθεί όμως, ότι αντίστοιχα στοιχεία προκύπτουν και από τις ίδιες τις εταιρείες, με πολλές από αυτές να αυξάνουν τις πωλήσεις τους στο κανάλι του μίνι μάρκετ, κατά την περίοδο του κορωνοϊού και των lockdown.