Βασική επιλογή τα τρόφιμα on the go

Η νέα γενιά καταναλωτών σε ολόκληρο τον κόσμο έχει φέρει πολλές αλλαγές και στην αγορά των τροφίμων, καθώς η διατροφή τους δεν μοιάζει πια σε τίποτα με την αντίστοιχη της προηγούμενης χιλιετίας. Το γρήγορο φαγητό έχει αρχίσει να ξεφεύγει από τη λογική του junk food και να στρέφεται περισσότερο προς τις πιο υγιεινές επιλογές, αλλά και ταυτόχρονα στην άμεση κατανάλωση. Η λογική «on the go» καθιερώνεται σιγά σιγά, αφού οι άνθρωποι έχουν πια ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο για οικογενειακό φαγητό στο σπίτι και οι ώρες δουλειάς είναι αυξημένες, όπως και τα ωράρια. Από τα ready to eat τρόφιμα μέχρι το snacking, που έχει ως βασικό κανάλι πώλησης τη μικρή λιανική, τα προϊόντα που μπορούν να αντικαταστήσουν γεύματα και να καταναλωθούν ακόμη και στο δρόμο εμφανίζουν νέα δυναμική. Ενδεικτικά είναι και τα στοιχεία από την αγορά των Go Breakfast Products, των προϊόντων πρωινού δηλαδή, που είναι ιδανικά για όσους δεν διαθέτουν το χρόνο να φτιάξουν το πρωινό τους στο σπίτι. Οι παγκόσμιες έρευνες σημειώνουν ότι ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξής τους θα ξεπεράσει το 4% μέχρι και το 2028, οπότε και εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 1,768 δισεκατομμύρια δολάρια. Γενικότερα πάντως, τα on the go προϊόντα αυξάνονται με γοργό ρυθμό και ενισχύουν τη θέση τους στα ράφια και στα ψυγεία των μίνι μάρκετ. Η ζήτηση και σε αυτή την κατηγορία, μάλιστα, αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια και οι επαγγελματίες του κλάδου οφείλουν να επενδύουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Brands από το εξωτερικό στα ράφια των μίνι μάρκετ

Εκτός από τις παγκόσμιες τάσεις για την υγιεινή διατροφή και τα on the go προϊόντα, ένα νέο trend στην ελληνική αγορά, που ξεχωρίζει ειδικά στην κατηγορία των snacks, είναι και αυτό των brands του εξωτερικού. Η ζήτηση ειδικά online για κορυφαίες μάρκες από χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία μεγαλώνει διαρκώς και έχει αρχίσει να μεταφέρεται και στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Ήδη πολλοί χονδρέμποροι έχουν ενισχύσει την γκάμα τους με σχετικά προϊόντα και οι πωλήσεις τους στα μίνι μάρκετ και στα περίπτερα αυξάνονται σταθερά. Προϊόντα όπως τα Reese’s, τα Chupa Chups, τα Takis και πολλά ακόμη δημοφιλή brands του εξωτερικού διεκδικούν πλέον θέση στα ράφια των καταστημάτων της μικρής λιανικής και στην Ελλάδα, προσφέροντας μία ακόμη διαφοροποίηση του «καναλιού» από τα σούπερ μάρκετ. Η ζήτηση για brands του εξωτερικού στα snacks μεγαλώνει μάλιστα, παρά το γεγονός ότι η τιμή τους είναι αναγκαστικά πολύ πιο υψηλή, εξαιτίας της μικρής ακόμη εισροής τους στην ελληνική αγορά.

Η ιδιωτική ετικέτα επηρεάζει και τη μικρή λιανική

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν μετατραπεί σε «αιχμή του δόρατος» για τα σούπερ μάρκετ και φαίνεται ότι τα επόμενα χρόνια θα απασχολήσουν και τη μικρή λιανική. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, στο έντονα πληθωριστικό περιβάλλον των τελευταίων μηνών στην Ελλάδα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8% που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4% τους πρώτους μήνες του 2023, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί, εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους πολιτική, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%. Στο εξωτερικό, λοιπόν, όλο και περισσότερα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν αρχίσει να εξετάζουν τη λύση της ιδιωτικής ετικέτας και για τα δικά τους ράφια. Οι αλυσίδες των convenience stores έχουν ήδη επενδύσει σε δικά τους προϊόντα και το φαινόμενο αναπτύσσεται και στην Ελλάδα.

Κι αν για τα μικρά σημεία κάτι τέτοιο μοιάζει από δύσκολο έως απίθανο, η… διέξοδος φαίνεται ότι έρχεται από τα τοπικά προϊόντα. Η λογική των pl προϊόντων, πέρα από τη χαμηλή τιμή τους, είναι ότι συνδέουν τους συγκεκριμένους κωδικούς με ένα κατάστημα στο μυαλό των καταναλωτών. Το ίδιο αποτέλεσμα μπορούν να έχουν για τα μίνι μάρκετ και τα παντοπωλεία τα τοπικά προϊόντα από μικρούς παραγωγούς, τα οποία ναι μεν δεν ξεχωρίζουν για την τιμή τους, αλλά μπορούν να κερδίσουν πελάτες με την ποιότητά τους και να συντελέσουν στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους προς το κατάστημα που τα πουλάει.

Θωμάς Κυρίτσης
«Έχουν αλλάξει πολύ οι καταναλωτικές τάσεις»
O ιδιοκτήτης του μίνι μάρκετ στην οδό Διοχάρους 5 στα Ιλίσια,
κ. Θωμάς Κυρίτσης, βρίσκεται αρκετά χρόνια στην περιοχή και επισήμανε στο «Mini Market & Μικρή Λιανική» ότι «έχουν αλλάξει πολύ οι καταναλωτικές τάσεις σε σχέση με το παρελθόν. Πλέον είναι πολλοί που δεν ζητούν τα κλασικά προϊόντα, μιας και προσέχουν τη διατροφή τους. Φεύγει πάρα πολύ το γάλα αμυγδάλου για παράδειγμα, όπως επίσης ό,τι έχει στέβια. Σοκολάτα στέβια, παγωτά στέβια, κόκα κόλα στέβια. Το ίδιο και με τις μπάρες δημητριακών». Ο ίδιος έχει επενδύσει έτσι σε προϊόντα που ακολουθούν τις νέες τάσεις για πιο υγιεινή διατροφή, τοποθετώντας τα στα ράφια και στα ψυγεία του. Αντίθετα, δεν έχει δημιουργήσει social media, διότι θεωρεί ότι δεν θα βοηθήσουν στις πωλήσεις του. «Δεν θα μου δώσει κάτι παραπάνω. Το μαγαζί είναι σε κεντρικό σημείο και ανοιχτό πολλές ώρες, οπότε το γνωρίζει ο κόσμος» ανέφερε χαρακτηριστικά.