Περιορίζεται η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων

Οι συνεχείς ανατιμήσεις έχουν αρχίσει να προκαλούν «πονοκέφαλο» στους καταναλωτές σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και στην Ελλάδα, καθώς αυξάνεται το κόστος ζωής. Αποτελεί, μάλιστα, τη μεγαλύτερη ανησυχία για το 100% των Ελλήνων, σύμφωνα με έρευνα από το Ευρωβαρόμετρο. Συγκεκριμένα, σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, περισσότεροι από επτά στους δέκα ερωτηθέντες ανησυχούν για την αύξηση του κόστους ζωής, με τα χειρότερα αποτελέσματα να παρατηρούνται στην Ελλάδα (100%), στην Κύπρο (99%), στην Ιταλία και στην Πορτογαλία (98% και για τις δύο χώρες). Οι αυξανόμενες τιμές, μεταξύ άλλων στην ενέργεια και στα τρόφιμα, γίνονται αισθητές σε όλες τις κοινωνικές και δημογραφικές κατηγορίες, ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας ή εκπαιδευτικού και κοινωνικού-επαγγελματικού προφίλ.

Το market pass θα λειτουργεί μέσω του κινητού του χρήστη στα μηχανήματα POS των καταστημάτων και στη μικρή λιανική.

Η δεύτερη μεγαλύτερη ανησυχία των Ευρωπαίων πολιτών με 82% είναι η απειλή της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, ποσοστό το οποίο στην Ελλάδα ανέρχεται στο 97%. Σε επίπεδο ΕΕ, τρίτη κατά σειρά ανησυχία αποτελούν η κλιματική αλλαγή και η εξάπλωση του πολέμου στην Ουκρανία προς άλλες χώρες (81%). Η μετανάστευση, ωστόσο, απασχολεί ιδιαίτερα τους Έλληνες πολίτες και αποτελεί την τρίτη πιο διαδεδομένη ανησυχία με ποσοστό 86%, ακολουθούμενη από την κλιματική αλλαγή με 84% και την εξάπλωση του πολέμου στην Ουκρανία προς άλλες χώρες με 78%.

Σχετικά με την οικονομική κατάσταση των πολιτών, η έρευνα δείχνει ότι οι επιπτώσεις από τις αλλεπάλληλες κρίσεις γίνονται όλο και περισσότερο αισθητές. Σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της ΕΕ (46%), έναντι 66% στην Ελλάδα, δηλώνει ότι το βιοτικό του επίπεδο ήδη έχει χαμηλώσει λόγω των συνεπειών της πανδημίας COVID-19, του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία και του αυξανόμενου κόστους ζωής. Επίσης, το 39% των ερωτηθέντων στην ΕΕ, έναντι 29% στην Ελλάδα, δηλώνουν ότι ακόμη δεν έχουν δει το βιοτικό τους επίπεδο να μειώνεται, αλλά αναμένουν ότι αυτό θα συμβεί το επόμενο έτος, δημιουργώντας μια μάλλον ζοφερή προοπτική για το 2023.

Ένας άλλος χαρακτηριστικός δείκτης των αυξανόμενων οικονομικών δυσχερειών είναι η αύξηση του ποσοστού των πολιτών που δυσκολεύονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους «τις περισσότερες φορές» ή «μερικές φορές», όπου παρατηρείται αύξηση εννέα μονάδων από 30% σε 39% σε επίπεδο ΕΕ από το φθινόπωρο του 2021. Στην Ελλάδα υπήρξε αύξηση 14 μονάδων, με αυτό το ποσοστό να αγγίζει το 86%. Όπως γίνεται αντιληπτό, οι Έλληνες καταναλωτές πιέζονται όλο και περισσότερο, με την αγοραστική δυναμική τους να επηρεάζεται, έχοντας αντίκτυπο και στις αγορές τους στη μικρή λιανική.

Έρχεται το market pass και στα μίνι μάρκετ

Η λύση που φαίνεται ότι βρήκε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των ανατιμήσεων και τον περιορισμό της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων καταναλωτών είναι το market pass, το οποίο και αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί στα τέλη του Φεβρουαρίου. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά από το Υπουργείο Οικονομικών, μέχρι την έκδοση του περιοδικού, το market pass θα αποτελέσει ενίσχυση ύψους 10% επί των αγορών των νοικοκυριών που πληρούν τα κριτήρια ένταξης, σε σούπερ μάρκετ, φούρνους, μίνι μάρκετ, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, γαλακτοπωλεία και άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο τροφίμων. Τα ποσά θα πιστώνονται μηνιαίως σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά σε καταστήματα λιανικού εμπορίου τροφίμων.

Σε περίπτωση που ο δικαιούχος επιλέξει κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό, τα ποσά καταβάλλονται ανά τρίμηνο και το ύψος της ενίσχυσης ανέρχεται στο 80% των εν λόγω ποσών. Η ενίσχυση ανέρχεται σε 10% επί του ύψους των αγορών ειδών κάθε είδους από τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τροφίμων και έως τα ακόλουθα όρια που διαμορφώνονται ανάλογα με τη σύνθεση του νοικοκυριού. Το μηνιαίο όριο αγορών ανά νοικοκυριό επί του οποίου λαμβάνεται η ενίσχυση 10% ανέρχεται σε 220 ευρώ για το μονομελές νοικοκυριό, αυξανόμενο κατά 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού και έως 1.000 ευρώ αγορών.

Νίκος Γεωργακόπουλος
«Δεν μπορούμε να βγάλουμε φυλλάδια για το delivery»
Τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με τις συνεχείς ανατιμήσεις στα προϊόντα του μίνι μάρκετ ανέδειξε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» ο κ. Νίκος Γεωργακόπουλος, ιδιοκτήτης καταστήματος στο Γαλάτσι. «Οι ανατιμήσεις είναι συνεχείς· ειδικά στα χαρτικά έχουν ξεφύγει. Πολλά προϊόντα τα αγοράζουμε πια πιο ακριβά και δεν μπορούμε να απορροφούμε συνεχώς τις τιμές, για να παραμένουμε ανταγωνιστικοί. Προσωπικά αναδεικνύω στα ράφια τα προϊόντα που έχουν καλύτερα περιθώρια κέρδους και στα οποία μπορώ να έχω καλές τιμές για τους πελάτες μου» ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ στη συνέχεια υπογράμμισε και ένα έξτρα πρόβλημα: «Έχω φτιάξει φυλλάδια για το delivery (φωτο), τα οποία όμως είμαι πια αναγκασμένος να τα πετάξω. Οι τιμές έχουν αλλάξει σε τόσο μεγάλο βαθμό σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα, που πλέον σε πολλά προϊόντα δεν ισχύει ό,τι έχουμε γράψει και δεν μπορούμε να τα μοιράσουμε στον κόσμο. Ούτε όμως και να φτιάξουμε καινούρια, γιατί δεν ξέρουμε για πόσο θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση» μας εξήγησε.