Πώς θα χρησιμοποιείται το market pass στα μίνι μάρκετ

Το market pass αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί και στα μίνι μάρκετ από τις αρχές Απριλίου 2023. Η ενίσχυση θα λαμβάνεται κατόπιν αίτησης σε σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα στο gov.gr, η οποία θα είναι διαθέσιμη μετά τα μέσα του μήνα. Κατά την αίτηση, ο ωφελούμενος θα πληροφορείται εάν είναι δικαιούχος και το μηνιαίο ύψος ενίσχυσης ανάλογα με τη σύνθεση του νοικοκυριού και θα επιλέγει αν θέλει να λάβει την ενίσχυση υπό τη μορφή ψηφιακής χρεωστικής κάρτας ή με κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό που θα δηλώσει. Σε περίπτωση λήψης της ενίσχυσης σε τραπεζικό λογαριασμό, θα λαμβάνει το 80% του ύψους της ενίσχυσης σε τριμηνιαία βάση (μία στις 3 Απριλίου και μία κατά τη διάρκεια του Μαΐου) και δύναται να κάνει χρήση του ποσού όπως επιθυμεί. Σε περίπτωση χρήσης ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, το πλήρες ποσό της ενίσχυσης θα πιστωθεί αρχικά για Μάρτιο και Απρίλιο μαζί και στη συνέχεια θα πιστώνεται σε μηνιαία βάση, εντός της πρώτης εβδομάδας κάθε μηνός.

Το πιστωθέν χρηματικό ποσό στην ψηφιακή χρεωστική κάρτα δύναται να χρησιμοποιείται από τον δικαιούχο για την πραγματοποίηση αγορών κάθε είδους από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του λιανικού εμπορίου τροφίμων. Σε αυτές περιλαμβάνονται σούπερ μάρκετ, φούρνοι, μίνι μάρκετ, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, γαλακτοπωλεία και εν γένει οποιαδήποτε επιχείρηση έχει στη συσκευή POS τον κωδικό (MCC) που αντιστοιχεί στους σχετικούς κωδικούς λιανικού εμπορίου τροφίμων. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και έμποροι τροφίμων σε λαϊκές αγορές.

Η ψηφιακή κάρτα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αγορά όλων των ειδών που πωλούν τα ανωτέρω καταστήματα. Σε περίπτωση λήψης της ενίσχυσης στον τραπεζικό λογαριασμό, δεν υπάρχει περιορισμός ως προς το πού μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ενίσχυση. Η κάρτα λειτουργεί μέσω του κινητού του χρήστη στα μηχανήματα POS των καταστημάτων. Όπως και οι πλαστικές κάρτες, ο ωφελούμενος μπορεί να επιλέξει να κάνει χρήση σε μία αγορά όλου του ποσού που έχει η κάρτα ή μέρους του ποσού και το υπόλοιπο να το πληρώσει με οποιοδήποτε άλλο μέσο, σε αντιστοιχία με ό,τι ίσχυε στο fuel pass. Σε περίπτωση που δεν εξαντλήσει το ποσό στην κάρτα εντός του μηνός, το υπόλοιπο μεταφέρεται και μπορεί να χρησιμοποιηθεί τους επόμενους μήνες, μαζί με τα επιπλέον ποσά που πιστώνονται κάθε μήνα.

Τα ποσά της δαπάνης για τους καταναλωτές

Το market pass έχει ως στόχο την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών με την επιδότηση του 10% στις καθημερινές αγορές τους. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, η πληρωμή θα γίνεται στην αρχή κάθε μήνα και για έξι μήνες, με περίπου 4,1 εκατομμύρια νοικοκυριά να λαμβάνουν την επιδότηση ως εξής:

Σε ένα νοικοκυριό ενός ατόμου με κόστος αγορών για τρόφιμα στα 220 ευρώ, το μηναίο ποσό επιδότησης υπολογίζεται στα 22 ευρώ και το ποσό στο 6μηνο που θα λάβει, θα ανέρχεται σε 132 ευρώ.

  • Ζευγάρι χωρίς παιδιά, υπολογίζεται ότι θα έχει κόστος τροφίμων 320 ευρώ τον μήνα (220 ευρώ συν 100 ευρώ), θα λάβει συνολικά 32 ευρώ το μήνα και 192 το εξάμηνο.
  • Ζευγάρι με ένα παιδί θα έχει κόστος τροφίμων στα 420 ευρώ, με μηναία επιδότηση 42 ευρώ και σύνολο 252 ευρώ.
  • Οικογένεια με δύο παιδιά: το συνολικό ποσό της επιδότησης ανέρχεται σε 312 ευρώ.
  • Οικογένεια με τρία παιδιά: θα επιδοτηθεί συνολικά με 372 ευρώ.
  • Οικογένεια με τέσσερα παιδιά στα 432 ευρώ.
  • Με πέντε παιδιά στα 492 ευρώ.
  • Με έξι παιδιά στα 552 ευρώ και
  • Από επτά και πάνω στα 600 ευρώ, που είναι και το ανώτερο ποσό που θα δοθεί.

Αναμένονται φυσικά και οι επίσημες ανακοινώσεις πριν από την έναρξη του μέτρου, καθώς και τα εισοδηματικά κριτήρια με βάση τα οποία θα δοθεί το επίδομα.

Οι ανατιμήσεις παγώνουν το delivery στα μίνι μάρκετ

Mε τις ανατιμήσεις να συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων στα καταστήματα της μικρής λιανικής, έχει αρχίσει να παγώνει και η λύση του delivery για τους επαγγελματίες του κλάδου. Από την πανδημία του κορωνοϊού και μετά, η υπηρεσία του delivery εκτόξευσε την αξία της και για τα μίνι μάρκετ, πολλά από τα οποία οδηγήθηκαν αναγκαστικά προς αυτή τη λύση, για να μη χάσουν πελάτες. Οι συνεχείς αλλαγές στις τιμές, όμως, έχουν δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, που λειτουργούν την υπηρεσία του delivery. Κι αυτό γιατί σε λιγότερο από ένα χρόνο, οι τιμές στην πλειονότητα των προϊόντων έχουν αλλάξει τουλάχιστον πέντε φορές. Ως εκ τούτου, είναι αδύνατον για τους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ να εκδώσουν σχετικούς τιμοκαταλόγους και να επικοινωνήσουν τις τιμές τους στους καταναλωτές. Έτσι, το delivery βρίσκει μπροστά του νέες προκλήσεις, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη μικρή λιανική, και μένει να φανεί πώς θα εξελιχθεί η συγκεκριμένη υπηρεσία, όσο συνεχίζονται οι ανατιμήσεις σχεδόν σε όλα τα προϊόντα της αγοράς.

Μαρία Σταματοπούλου
«Πολύ μεγάλες ανατιμήσεις στα χαρτικά»
Για μεγάλες ανατιμήσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων έκαναν λόγο στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» ο ιδιοκτήτη του Midimarket επί της οδού Μεσσηνίας στο Γαλάτσι, κ. Νίκος Πατσογιάννης, με την υπάλληλο του καταστήματος, Μαρία Σταματοπούλου. «Οι ανατιμήσεις είναι πλέον πάρα πολλές και σε πολλά προϊόντα. Στις μπίρες, στα αναψυκτικά, στις σοκολάτες… αλλά προσπαθούμε να προσφέρουμε τα προϊόντα μας σε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές. Οι αυξήσεις έχουν φτάσει τουλάχιστον το 15% στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, ενώ στα χαρτικά είναι πολύ πιο μεγάλες» είπε στο περιοδικό μας ο κ. Πατσογιάννης.